هشدار به خریداران مبل

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان درباره خرید مبل به مردم توصیه کرد پیش از خرید مبلمان سعی کنند از داشتن جواز کسب از سوی واحد فروشنده اطمینان حاصل کنند و خرید خود را به جای تولیدی‌های فاقد جواز حاشیه تهران از واحدهای مجاز انجام دهند.

علیرضا عباسی در گفتگو با آتیه‌آنلاین، گفت: متاسفانه تورم و افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم را کاهش داده و به همین دلیل در بسیاری موارد؛ بجای خرید مبل نسبت به تعمیر آن اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: این روزها بازار مبل فروشان در قیاس با سال‌های گذشته بازار چندان خوبی نیست و علاوه بر مسئله تورم اشکالات متعدد دیگری نیز وجود دارد که به این وضعیت دامن می‌زند.

این مسئول صنفی افزود: در پروسه ساخت و فروش مبلمان، تامین‌ مواد اولیه نقش مهمی دارد اما دستگاه‌های نظارتی دقت عمل و سختگیری کمتری نسبت به تامین‌کنندگان مواد اولیه دارند و به همین دلیل گاه همکاران ما مواد اولیه‌ای با کیفیت نازل دریافت می‌کنند که این امر مسلما روی کیفیت محصول نهایی تاثیرگذار است.

هشدار به خریداران مبل

عباسی همچنین به حضور و فعالیت دلالان در زمینه تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: این مسئله نیز منجر به افزایش مضاعف قیمت‌ها شده و در نهایت قیمت تمام شده محصول را بالاتر می‌برد؛ به همین دلیل با وجود اینکه ممکن است در بسیاری موارد همکاران ما نسبت به گذشته افزایش قیمت چندانی اعمال نکرده باشند تحت تاثیر این شرایط قیمت تمام شده آنها افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان نرخ ارز را از دیگر موارد تاثیرگذار در تعیین قیمت مبل برشمرد و با تاکید بر اینکه بخشی از مواد اولیه این بازار وارداتی هستند، گفت: گاه سیاست‌گذاران به عنوان حمایت از تولیدکننده داخلی واردات برخی مواد اولیه را ممنوع می‌کنند. این امر موجب می‌شود کالای مربوطه به شکل قاچاق وارد و در بازار عرضه شود و قیمت آن افزایشی قابل توجه داشته باشد.به‌طور مثال اکنون واردات پارچه‌های رومبلی ممنوع شده و در شرایطی که قیمت هر متر پارچه ممکن است بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان باشد نمونه قاچاق با قیمتی بالغ بر ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این مسئله باعث افزایش قیمت نهایی می‌شود.

وی افزود: برهمین اساس درخواست ما از مسئولان آن است که اگر برای تولید نیاز به مواد اولیه خارجی وجود دارد مانع واردات این بخش نشوند.

عباسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بحث صادرات مبل پرداخت و گفت: سال گذشته صادرات ما در این حوزه حدود ۷۵ میلیون دلار بوده درحالیکه ما برای صادرات مبل چشم‌انداز ۵۰۰ میلیون دلاری ترسیم کرده‌ایم و حال این موانع ما را از رقابت با چین و ترکیه که به عنوان رقبای ما در بازارهای منطقه فعالیت دارند، باز می‌دارد.

این فعال صنفی افزود: اکنون ستاد رفع موانع تولید راه‌اندازی شده و با حضور شخصیت‌های برجسته فعالیت دارد اما مشخص نیست چرا در زمینه حمایت از تولید و صنعت، همچنان تا این اندازه نسبت به مشکلات تولید بی‌توجهی می‌شود.

انتقاد از شیوه فعالیت فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی

عباسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بحث فروشگاه‌های بزرگ و سراهایی که در سال‌های اخیر مشغول فعالیت شده‌اند پرداخت و گفت: اکنون این فروشگاه‌ها به تبلیغات وسیع و فروش کالای اقساطی در حجم وسیع پرداخته‌اند و موجب شده‌اند تولیدکنندگان قدرت کار را از دست بدهند. این افراد تبلیغات گسترده می‌کنند و با اقساط بلندمدت و چک کالاها را به فروش می‌رسانند و برای تامین کالا نیز به سراغ تولیدکنندگان می‌روند و تولیدکنندگانی که امکان رقابت با این مجموعه‌ها را ندارند مجبور می‌شوند کالای خود را با قیمت و شرایطی که این مجموعه‌ها تعریف می‌کنند در اختیار آنها بگذارند که این روند منجر به تعطیلی تولیدکنندگان خواهد شد.

رئیس اتحادیه مبلسازان همچنین به بحث فعالیت فروشگاه‌های بزرگ در کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: این کشورها سازوکار مشخصی برای فعالیت این بخش تعریف کرده‌اند و این فروشگاه‌ها ساختار و سازمان مشخصی دارند.

توصیه‌هایی به خریداران مبل

وی در در بخش دیگری از این مصاحبه نیز به بحث فعالیت واحدهای غیرمجاز اشاره کرد و گفت: در اتحادیه طرح ساماندهی واحدهای بدون پروانه در دستور کار قرار دارد تا این واحدها شناسنامه‌دار شوند اما با این وجود شاهدیم گاه مردم برای خرید مبلمان ارزان‌تر به سراغ برخی واحدهای تولیدی حاشیه شهر می‌روند که پس از خرید از این واحدها به دلیل پایین‌بودن کیفیت شکایات بسیاری به اتحادیه ارجاع می‌شود و به دلیل اینکه پروانه ندارند هم ما نمی‌توانیم خسارتی که به خریدار وارد شده را پیگیری کنیم.

عباسی با بیان اینکه اگر افراد از واحدهای دارای پروانه کسب خریدی انجام داده باشند در صورت پایین بودن کیفیت اتحادیه موضوع را بررسی کرده و حقوق خریداران را در نظر می‌گیرد، توضیح داد: زمانی که فردی از یک واحد صنفی مجاز خرید کند چنانچه در زمینه قیمت یا کیفیت کالا با مشکلی برخورد کند در صورت مراجعه به اتحادیه موضوع مورد کارشناسی قرار می‌گیرد و اگر واحد مربوطه اقدام به گرانفروشی کرده باشد پرونده به تعزیرات ارجاع شده و واحد متخلف ۱۰ برابر مبلغ تخلف جریمه می‌شود.

وی ادامه داد: این روزها شاهدیم که در بسیاری موارد مردم شکایت دارند که برخی واحدهای فروشنده غیرمجاز در موعد مقرر کالای خریداری شده را تحویل نمی‌دهد یا از تحویل کالا با قیمتی که در ابتدا اعلام شده بود سر باز می‌زند. بر این اساس توصیه ما به خریداران این است که ترجیحا همان کالایی که در فروشگاه موجود است را تهیه کنند چراکه وقتی همان کالا را برای ساخت سفارش می‌دهند به دلیل تورم موجود فروشنده ظرف مدت یک ماه با هزینه‌های مضاعف مواجه می‌شود و این امر ممکن است مشکلاتی در تحویل کالا ایجاد کند.

عباسی در ارتباط با قیمت این روزهای مبلمان در بازار نیز توضیح داد: مبلمان خانگی به دو دسته کلاسیک(منبت و معرق) و راحتی تقسیم می‌شود که مبل کلاسیک را می‌توان نوعی کار هنری در نظر گرفت که قیمت آن بر اساس ویژگی‌های کار متفاوت می‌شود و نمی‌توان بطور کلی قیمتی روی آن گذاشت. در مورد مبلمان راحتی نیز این روزها اگر بخواهید کاری با کیفیت تهیه کنید باید حداقل حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه کنید که البته این رقم تا حدود ۱۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

کد خبر: 68356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =