اصلاح سن بازنشستگی به تنهایی کافی نیست

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، اصلاحات پارامتریک مانند سن بازنشستگی را امری ضروری در حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی دانست و در عین حال تاکید کرد که این اقدامات به تنهایی کافی نخواهد بود.

بابک نگاهداری در گفتگو با آتیه‌آنلاین، در پاسخ به سئوالی درباره تصمیمات لحاظ شده درباره افزایش سن بازنشستگی، گفت: ممکن است در نگاه اول از دید کارکنان دولت اصلاحات پارامتریک از جمله تغییر سن بازنشستگی خیلی باب میل نباشد اما این روند یکی از تغییراتی است که باید در صندوق‌های بازنشستگی دنبال شود و کشورهای مختلف نیز اصلاحاتی از قبیل افزایش سن و نظایر آن را داشته‌اند.

وی ادامه داد: بالاخره هر صندوق بازنشستگی یکسری منابع ورودی و یکسری مصارف دارد که باید میان این دو بخش ترازی برقرار باشد تا صندوق‌ها امکان مالی پرداخت حقوق مستمری را داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: با توجه به رویکردی که در سال‌های گذشته در صندوق‌های بازنشستگی اعمال شده، نیاز است حتما علاوه بر تغییرات و اصلاحات پارامتریک رویکرد مدیریتی و اقتصادی این صندوق‌ها نیز مورد اصلاح و بازبینی قرار گیرد و اینگونه نیست که تنها باید به اصلاحات سنی توجه داشته باشیم.

نگاهداری گفت: نوع مدیریتی که در سال‌های گذشته اعمال شده، سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و رویکرد اقتصادی حاکم بر صندوق‌های بازنشستگی نیاز به تحول و بازنگری دارد تا منابع ورودی این صندوق‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بخشی از منابع ورودی این صندوق‌ها حقوقی است که کارکنان دولت در زمان فعالیت خود پرداخت می‌کنند تا در سنین بازنشستگی از محل آن مستمری داشته باشند. در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات ایجاد شده و ناترازی، برخی صندوق‌های بازنشستگی در پرداخت حقوق مستمری بگیران با مشکلاتی مواجه شده‌اند و دولت مجبور شده علاوه بر حقوق کارکنان مستمری بازنشستگان را نیز پرداخت کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: بپذیریم از نظر تخصصی و کارشناسی امکان تداوم وضع موجود در سال‌های آینده وجود ندارد و باید فکری اساسی شود تا در سال‌های پیش‌رو شاهد کاهش ناترازی صندوق‌ها و افزایش منابع درآمدی آنها باشیم. بخشی از این منابع نیز می‌تواند از طریق اصلاحات پارامتریک مانند افزایش سن بازنشستگی تامین شود اما قطعا این رویکرد به تنهایی کافی نیست و باید حتما نسبت به اصلاح رویه‌های مدیریتی و اقتصادی صندوق‌ها نیز اقدام شود.

کد خبر: 68392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =