تأمین اجتماعی از سازمان‌های پیشرو در زمینه دولت الکترونیک

خدمات‌دهی در بستر فضای الکترونیک، ‌حرکت به سمت تأمین اجتماعی و خدمات‌رسانی در حوزه دولت الکترونیک باعث شده که در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در حوزه دولت الکترونیک محسوب شود.

به گزارش آتیه آنلاین، از آنجا که تأمین اجتماعی وظیفه ذاتی برای ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم، شاغلان و فعالان در عرصه اقتصادی، تولیدی و خدماتی دارد. براساس قوانین بالادستی و قانون اساسی و حتی قانون تأمین اجتماعی در راستای تحت دولت الکترونیک گام‌هایی اساسی را جهت تحقق آن برداشته است.
دامون خدابنده رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌ اجتماعی در این باره گفت: براساس تکلیف "بند (و) تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱" همه سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی موظف به اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند و سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یکی از اولین دستگاه‌های اجرایی، موفق به پیاده‌سازی فرآیند یادشده و دریافت تقدیرنامه از سازمان فناوری اطلاعات ایران در این زمینه شده است.
او ادامه داد: علاوه بر این، سازمان تأمین ‌اجتماعی در راستای وظایف محول‌شده در برنامه توسعه کشور، در حال ارائه ۱۱۷ وب‌سرویس به دستگاه‌های اجرایی و دریافت بیش از ۷۶ وب‌سرویس از سایر دستگاه‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات است که از این تعداد، دریافت حداقل ۸ وب‌سرویس از سایر دستگاه‌ها و ارائه ۳۳ وب‌سرویس از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی به سایر دستگاه‌ها، در سال جاری اتفاق افتاده است.

دستاوردهایی برای تحقق تأمین اجتماعی هوشمند
تحقق مسیر هوشمندسازی خدمات و حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند نیاز به انجام اقدامات و برنامه‌های کاربردی دارد در این راستا طرح‌ها، اقدامات و دستاوردهای مطلوبی از سوی مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین ‌اجتماعی برای دستیابی سازمان تأمین‌اجتماعی هوشمند و الکترونیک انجام شده است.
اغلب اقدامات در مسیر تأمین اجتماعی هوشمند به منظور تسهیل روند خدمات‌رسانی به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی بوده تا با توسعه سامانه‌ها و سیستم‌های الکترونیکی برای غیرحضوری شدن خدمات به همه افراد تحت پوشش برنامه‌ریزی درستی انجام شود.
البته در مسیر دولت الکترونیک و خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی موضوع یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی همه سامانه‌ها برای ارائه خدمات به گروه‌ها و جامعه هدف اجرایی شده تا علاوه بر رضایتمندی مخاطبان و ذینفعان، ‌ بستر خدمات‌دهی بدون حضور در شعب بیمه‌ای و درمانی نیز فراهم شود.
اگرچه مسیر دستیابی به دولت الکترونیک و راه‌اندازی سامانه‌های خدمات غیرحضوری مزیت‌هایی برای بیمه‌شدگان به همراه دارد، برای سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی مزایایی همانند به‌روزرسانی سیستم‌ها و سامانه‌ها و ارائه خدمات غیرحضوری و کاهش مراجعه مخاطبان به این سازمان را به دنبال خواهد داشت.
همچنین دیگر مزیت‌های اجرای این برنامه‌ها در بستر فضای الکترونیک و هوشمندسازی تأمین اجتماعی شناسایی مطالبات سازمان براساس اقدامات فناورانه، تسریع در وصول مطالبات و جذب منابع مالی، کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در مصارف، مدیریت منابع و بهبود شاخص‌ها و فرآیندهای عملکردی به حساب می‌آید.
رویکرد سازمان تأمین اجتماعی برای اقدامات در بستر فناوری با اجرای ۵۰ برنامه عملیاتی، کاربردی و تحولی محقق خواهد شد. در حال حاضر این برنامه‌ها در دستور کار سازمان قرار دارد.

ارائه‌ ۵۹ خدمت غیرحضوری به ذینفعان
با توجه به اینکه اولویت اصلی سازمان تأمین اجتماعی توسعه خدمات غیرحضوری است. در حال حاضر ۵۹ خدمت ابن نهاد بیمه‌ای از طریق خدمات غیرحضوری و در بستر فضای الکترونیک به مخاطبان و ذینفعان ارائه می‌شود.
بستر اصلی و درگاه رسمی خدمات سازمان تأمین ‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir به صورت کامل همه خدمات غیرحضوری ثبت شده را به افراد متقاضی ارائه می‌دهد تا از این طریق علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، کاهش مراجعه حضوری و ارائه خدمات به‌هنگام و بهینه را به دنبال داشته باشد.

تأمین اجتماعی هوشمند و مسیرهای دستیابی به خدمات غیرحضوری
حرکت سازمان تأمین اجتماعی به سمت هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری همه به عنوان اقداماتی برای بهره‌مندی از دولت الکترونیک است تا جامعه ۴۷ میلیونی تأمین اجتماعی بتوانند در سریع‌ترین زمان بهترین خدمات را دریافت کنند.
در حال حاضر سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین من از مسیرهای دریافت خدمات بدون حضور در شعب بیمه‌ای و درمانی به شمار می‌رود.
براساس جدیدترین آمارهای موجود، اکنون سه میلیون نفر برنامه تأمین من را برخورداری از خدمات این برنامه کاربردی روی تلفن همراه خود نصب کرده‌اند. با توجه به گسترش خدمات غیرحضوری در این برنامه ۸۸ درصد مخاطبان از برنامه‌های آن رضایت دارند.
یکی از پروژه‌های مهم سازمان تأمین اجتماعی در مسیر هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه (پروژه لیست هوشمند) محسوب می‌شود و درحال حاضر لیست حق بیمه کارفرمایان به‌صورت غیرحضوری دریافت شده و همه فرآیندهای مرتبط با لیست پس از دریافت غیرحضوری، توسط همکاران سازمان انجام می‌شود. این پروژه اکنون در ۱۱ استان و ۱۵ شعبه تهران گسترش یافته است.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر مسیر هوشمندسازی خدمات را برای ارائه خدمت به ۴۷ میلیون بیمه‌شده، مستمری‌بگیر و شرکای اجتماعی تحت پوشش در قالب ۵۳ درصد جامعه برنامه‌ریزی کرده است تا این افراد در سریع‌ترین زمان ممکن انواع خدمات غیرحضوری در بستر فضای الکترونیک را دریافت کنند.

کد خبر: 68452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =