مقرری‌بگیران بیمه بیکاری با جامعه آماری ۱۷۶ هزار نفری

بیمه بیکاری یکی از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه‌شدگان در صورت اخراج از کار با داشتن شرایط قانونی به شمار می‌رود که طبق آخرین داده‌های آماری ماهانه حدود ۱۷۶ هزار نفر را مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در کشور تشکیل می‌دهند.

به گزارش آتیه آنلاین، آخرین داده‌های آماری سامانه تأمین‌نما سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که به طور متوسط هر ساعت بیش از ۲ میلیارد تومان و روزانه ۵۰ میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری به افراد دارای شرایط پرداخت شده تا این افراد بتوانند در مدت زمان بیکاری از حق قانونی خود بهره‌مند شوند.
براساس اطلاعات موجودارزش نهایی مقرری بیمه بیکاری در سال گذشته برای افراد تحت پوشش رقم ۱۴ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده که در سال جاری تاکنون این رقم به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان میزان پرداختی مقرری بیمه بیکاری رسیده است.
با توجه به اینکه پرداخت بیمه بیماری در راستای حمایت مالی از افراد بیکارشده و تثبیت امنیت خاطر برای افراد در زمان بیکاری به افراد دارای شرایط پرداخت می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی از سالیان گذشته برای حمایت از این گروه‌ها نسبت به پرداخت این مقرری اقدام کرده است.

اخراج ناخواسته از کار مشمول بیمه بیکاری است
افرادی که به دلیل ناخواسته و با وجود داشتن توان و آمادگی برای فعالیت از کار اخراج می‌شوند به عنوان مشمولان دریافت مقرری بیمه بیکاری در سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌روند که برای دریافت این مقرری باید نسبت به ثبت درخواست و انجام مراحل قانونی آن اقدام کنند.
با توجه به اینکه متقاضی بیمه بیکاری از زمان بیکار شدن باید ۳۰ روز پس از آن درخواست خود را جهت دریافت مقرری از سایت prkar.mcls.gov.ir ثبت کند تا مراحل اجرایی دریافت این مقرری براساس قانون برای فرد بیکار شده انجام شود.
ساس قانون برای افراد مجرد ۳۶ ماه و متاهلان ۵۵ ماه حقوق بیمه بیکاری در نظر گرفته شده تا بتوانند در زمان بیکاری از حقوق برخوردار باشند. اگرچه در زمانی که فرد بیکارشده مقرری بیمه‌ بیکاری دریافت مکمی‌کند بیمه فرد از سوی تأمین اجتماعی نه تنها قطع نشده بلکه ادامه روند بیمه‌پردازی آن فرد تا زمان دریافت مقرری از سوی سازمان انجام خواهد شد.

تعداد ۶۳ هزار افراد بیکار زنان هستند
با توجه به وجود حدود ۱۷۵ هزار نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در کشور،‌ ۶۳ هزار نفر از آنان را مردان و حدود ۱۱۲ نفر دیگر را مردان تشکیل می‌دهند.
براساس اعلام امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی، بیمه بیکاری فقط به مشمولان قانون تأمین ‌اجتماعی که تابع قانون کار هستند، تعلق می‌گیرد و بر این اساس برقراری بیمه بیکاری برای کسانی که تابع این قانون نیستند، موضوعیت ندارد.
مطابق تبصره ۳ ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزیی نمی‌شود. همچنین پرداخت بیمه بیکاری برای شاغلانی که به‌صورت دسته‌جمعی اخراج شده‌اند، به‌ منظور پیشگیری از بیکاری و بررسی راهکارهای بازگشت به کار، در مواردی که تعداد کارگران اخراجی یک کارگاه بیش از ۱۰ نفر باشد، موضوع در کمیته استانی مطرح می‌شود تا بررسی و درباره آن اظهارنظر شود و در صورت احراز سایر شرایط قانونی، برقراری بیمه این افراد بلامانع است.

پرداخت ماهانه ۱۳ همت مقرری بیمه بیکاری
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سعی شده در بخشی که باید خدماتی به کارفرمایان در حوزه کسب و کار داده شود، توسعه خدمت داشته باشیم و به اقتضائات مختلف و در آسیب‌های حوزه کسب و کار، در کنار شرکای اجتماعی باشیم.
موسوی ادامه داد: به همین منظور ماهانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان، بیمه بیکاری پرداخت می‌شود که البته این سرمایه‌گذاری خود کارگران و کارفرمایان است اما سازمان تأمین‌اجتماعی این امکان را طبق سازوکاری قانونی تأمین کرده است.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۴۷ میلیون بیمه شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش دارد که ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آنان به عنوان بیمه شده اصلی به شمار می‌روند که به همین منظور برخورداری مقرری‌بگیران بیمه بیکاری جهت دریافت خدمات غیرحضوری برای این افراد فراهم شده است تا در صورت اخراج اجباری بتوانند از این امکان استفاده کنند.
طبق قانون همه بیمه‌شدگان می‌توانند از مزایای مقرری بیمه بیکاری از سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند. اما بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی، بیمه‌شدگان آزاد، اختیاری و اتباع خارجی امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری از این سازمان را ندارند. البته چنانچه به دلیلی وقوع سیل، زلزله و جنگ فردی بیکار شده باشد دیگر نیاز به سابقه پرداخت حق بیمه ندارد.

سازمان تأمین اجتماعی که ۵۳ درصد از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد طبق آخرین داده‌های آماری در سال گذشته بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه کرده است.

کد خبر: 68479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =