پرداخت ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن

مستاجران حائز شرایط می‌توانند برای دریافت وام ودیعه مسکن به سامانه وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، بانک مرکزی اعلام کرد از تیرماه سال ۱۴۰۱ تاکنون از مجموع ۴۵۴ هزار و ۶۰۱ متقاضی معرفی شده از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۳۹۳ هزار و ۸۵۰ نفر از متقاضیان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.

طی این مدت از مجموع ۴۵۴ هزار و ۶۰۱ متقاضی معرفی شده از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن که نسبت به تشکیل پرونده اقدام نموده‌اند ، تعداد ۳۹۳.۸۵۰ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۲۶۹ هزار میلیارد ریال پرداخت شده و الباقی متقاضیان نیز (تعداد ۶۰ هزار و ۷۵۱ نفر) در حال سپری کردن فرآیند تشکیل پرونده می‌باشند تا درصورت واجد الشرایط بودن نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند.

این گزارش حاکی است طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز مجموعاً ۴۵۴.۳۵۸ متقاضی به مبلغ ۱۳۸ هزار میلیارد ریال موفق به دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع مالی اختصاص یافته به ستاد ملی مقابله با کرونا شدند.

گفتنی است تسهیلات کمک ودیعه مسکن در قالب قانون جهش تولید مسکن به متقاضیان واجد الشرایط معرفی شده از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی که دارای اجارهنامه رسمی یا اجارهنامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات (دارای کد رهگیری) می‌باشند پرداخت می‌شود.

بر این اساس، متقاضیان دریافت این تسهیلات می‌باید با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی و ارائه اجاره نامه دارای کد رهگیری‌ رسمی حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت‌درخواست، نسبت به ثبت‌ نام اقدام نمایند. پالایش اولیه متقاضیان بابت بررسی مالکیت مسکن متقاضی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده و واجدین شرایط اولیه پس از دریافت پیامک تایید نسبت به انتخاب بانک و شعبه اقدام می‌نمایند.

بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی نیز موظف است قبل از پرداخت تسهیلات نسبت به اخذ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی بابت عدم دارا بودن تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان اقدام و درصورت مثبت بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام کند.

لازم به ذکر است متقاضی می بایست متاهل بوده و چنانچه متقاضی مجرد باشد در خصوص زنان بایستی بالای ۳۵ سال سن و در خصوص مردان بالای ۴۵ سال سن داشته باشند. لذا متقاضیان پس از بررسی در صورت واجد الشرایط بودن از تسهیلات مزبور بهره‌مند خواهند شد.

گفتنی است در راستای تنظیم بازار اجاره مسکن و حمایت از مستاجرین، موضوع اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن در جلسه مورخ ۳۱‏‏‏‏‏‏‏/۳‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار مطرح و با اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، دوره بازپرداخت حداکثر ۵ سال، در سقف های فردی ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال به ترتیب در تهران، کلانشهرها و سایر مناطق شهری و از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (در سقف کلی ۴۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱) موافقت کرد.

همچنین به منظور تاثیرگذاری بهتر این تسهیلات حسب تصمیمات متخذه در شورای پول و اعتبار مورخ ۲۸‏‏‏‏‏/۹‏‏‏‏‏/۱۴۰۲ مقرر شد: سقف کلی تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن به مبلغ ۸۰۰ هزار میلیارد ریال و همچنین سقف فردی تسهیلات ودیعه مسکن در شهر تهران از یک میلیارد ریال به دومیلیارد ریال، در مراکز استان ها از ۷۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و در سایر شهرها از ۴۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال افزایش یافت . ضمن اینکه تسهیلات ودیعه مسکن در روستاها که پیش از این تعریف نشده بود، به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

لازم به ذکر است بخشنامه اعطای تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن به ۲۰ بانک عامل ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل ابلاغ شد.

در همین راستا بانک مرکزی با همکاری وزارت راه و شهرسازی به منظور تسریع در اعطای تسهیلات مزبور و رفع ابهامات بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات یادشده، دستورالعمل اجرایی تسهیلات مذکور را پس از پیگیری‌های مکرر از وزارت راه و شهرسازی و برگزاری جلسات کارشناسی تهیه و به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

متقاضیان دریافت این تسهیلات باید در سامانه saman.mrud.ir بخش تسهیلات ودیعه مسکن نام‌نویسی و مراحل و روند نام‌نویسی را ادامه داده و مدارک موردنیاز را بارگذاری کنند.

کد خبر: 68738

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =