غربالگری شنوایی بیش از ۱۴ هزار کودک در بهزیستی استان اردبیل

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان اردبیل از اجرای غربالگری شنوایی در بین ۱۴ هزار و ۴۸۱ کودک خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اردبیل، پرویز پروین ضمن گرامیداشت روز جهانی شنوایی گفت: اولین حسی که در جنین انسان تشکیل می شود حس شنوایی است . از این رو صرف نظر از اختلالات ژنتیکی حس شنوایی بیشترین احتمال آسیب دیدگی را در دوران جنینی دارا است. بنابراین اولین حسی که در نوزاد باید ارزیابی شود حس شنوایی است به همین منظور برنامه غربالگری شنوایی شیرخواران و نوزادان در سطح بهزیستی استان با هدف شناسایی اختلالات شنوایی قبل از ٣ ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از ٦ ماهگی به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از ناشنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی، شناختی، اجتماعی، اقتصادی و ...صورت می‌گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان بیان کرد: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران در ٣ سطح غربال، تشخیص و مداخله است که هریک باید به ترتیب در زمان‌های پیش از یک ماهگی، ٣ ماهگی و ٦ ماهگی انجام شود.

پروین ادامه داد: در این راستا در سال‌جاری تاکنون ۱۱ هزار و ۱۳۱ کودک در ۲۸ پایگاه و با ۱۷ دستگاه غربالگری مورد غربالگری قرار گرفتند. ضمنا علاوه بر غربالگری نوزادان و شیرخواران، اجرای برنامه غربالگری شنوایی به منظور پیشگیری از اختلالات شنوایی و گفتاری برای کودکان ۳ الی ۵ با مراجعه به مهدهای کودک در سطح استان صورت می‌گیرد که باعث کاهش هزینه‌های درمان و پیگیری مداخلات درمانی شده است. لذا در همین رابطه در سال‌جاری تاکنون سه هزار و ۳۵۰ کودک در شهرستان‌های استان غربالگری صورت گرفته است.

وی یادآورشد: بنابراین اجرای این برنامه و کشف و شناسایی به موقع می‌تواند در مدیریت و پیشگیری افت شنوایی در کودکان و کاهش تبعات اقتصادی و مشکلات متعدد آموزشی، شناختی و اجتماعی ناشی از آن موثر باشد.

کد خبر: 68739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =