تکلیف تأمین اجتماعی حمایت از جامعه کارگران و فعالان حوزه کسب‌وکار است

حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه تکلیف سازمان تأمین اجتماعی بر حمایت همه‌جانبه از جامعه کارگران، نیروهای کاری، فعالان حوزه کسب‌وکار و شاغلان حوزه اقتصادی و تولیدی است، گفت: این سازمان حمایت از جامعه هدف و ارائه خدمات بیمه‌ای به این گروه‌ها با ماهیت بیمه اجباری را به عنوان برنامه و سیاست اجرایی خود دنبال می‌کند.

خسروشاهی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: یکی از وظایف و تکالیف سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد اقتصادی با رویدادهای اجتماعی، حمایت از نیروی کار، فعالان و شاغلان عرصه اقتصادی است زیرا این نهاد بیمه‌گر می‌تواند مسیر تأمین امنیت و آرامش جامعه کار و کارگری در جامعه را فراهم کند.
او ادامه داد: همه افرادی که به صورت خویش‌فرمایی یا کارفرمایی در جامعه کار و فعالیت می‌کنند، یا افراد بدون شغل و بیمه و یا کسانی مه در حال تحصیل در دانشگاه‌ها هستند، با توجه به اینکه این افراد منابع مالی کافی برای دریافت خدمات در حوزه‌های مختلف را ندارند می‌توانند از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی سازمان تأمین‌ اجتماعی بهره‌مند شوند.
به گفته او، بنابراین سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد حمایت‌کننده از فضای کسب‌وکار و حتی تحت عنوان یک وظیفه قانونی این افراد را طبق قانون تأمین اجتماعی تحت پوشش قرار می‌دهد.

گسترش پوشش بیمه‌ای وظیفه ذاتی تأمین اجتماعی
رییس شعبه پنجم تأمین اجتماعی تبریز گفت: اصل ۲۹ قانون اساسی وظیفه مهمی را به عهده این نهاد بیمه‌ای برای گسترش چتر بیمه بر روی همه افراد بدون بیمه قرار داده و تأمین اجتماعی نیز از زمان آغاز فعالیت رسمی خود تاکنون به تکلیف قانونی خود عمل کرده است.
او بیان کرد: مطابق ماده یک قانون تأمین اجتماعی نیز تعمیم، گسترش و پوشش بیمه‌ای از وظایف و تکالیف ذاتی سازمان به شمار می‌رود که در این راستا در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون نفر از خدمات این نهاد بیمه‌گر استفاده می‌کنند.
به گفته او، اگرچه اکنون ۵۳ درصد جامعه خدمات همه‌جانبه در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی از این سازمان دریافت می‌کنند اما همچنان سیاست حمایت از نیروی کار، فعالان حوزه کسب‌وکار و افراد شاغل در فضای اشتغال در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی را برای رشد شمار بیمه‌شدگان دنبال می‌کند.

رشد بیمه‌شدگان در دولت سیزدهم
خسروشاهی به رشد تعداد بیمه‌شدگان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در همین راستا در حدود ۲.۵ سال اخیر با مدیریت جدید، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در راستای اجرای مواد قانونی زمینه اجرایی پیدا کرده است. بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان در قالب همین قانون برای این گروه‌ها و تحت پوشش قرار دادن آنها اجرا شده است.
او بیان کرد: در ۲.۵ سال گذشته با افزایش تعداد بیمه‌شدگان با جامعه آماری حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری میزان منابع پایدار تأمین اجتماعی تا ۴۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
خسروشاهی اضافه کرد: این گونه برنامه‌ها به سود سازمان تأمین اجتماعی برای افزایش منابع ورودی و از طرفی دیگر به نفع افراد بیمه‌شده جدید برای دریافت خدمات همه‌جانبه از این سازمان است.
او معتقد است: گسترش این طرح‌ها و افزایش منابع ورودی این سازمان در راستای پایداری و ماندگاری بیشتر تأمین اجتماعی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

تأمین منابع پایدار از محل وصول حق بیمه
کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به تأمین بیش از ۸۰ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه افراد بیمه‌شده اظهار داشت: همچنین براساس اطلاعات موجود در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از منابع سازمان در بخش وصول حق بیمه‌ها از محل بیمه‌های قراردادی تامین می شود.
او ادامه داد: بیمه‌های زنان خانه‌دار، دانشجویی، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های اختیاری از انواع بیمه‌های سازمان محسوب می‌شوند که افزایش تعداد بیمه‌شدگان با این نوع بیمه برای سازمان دارای اهمیت است و می‌تواند کارکردهای سازمان تأمین اجتماعی را در سطح جامعه توسعه دهد.
او افزود: همچنین این موضوع امنیت خاطر برای مردم را گسترش داده و پایداری و ماندگاری سازمان را در راستای ایفای به هنگام تعهدات خود افزایش خواهد داد. البته تثبیت یا بهبود ضریب پشتیبانی موجب مانایی و پایداری بیشتر سازمان تأمین اجتماعی را در پی خواهد شد.
خسروشاهی توسعه بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان به صورت گسترده را ضروری دانست و گفت: با توجه به استقبال مناسب این جامعه هدف از بیمه‌های تأمین اجتماعی، این مساله علاوه بر گسترش چتر بیمه‌ای در جامعه منفعتی دوسویه برای افراد بیمه‌شده و تأمین اجتماعی به دنبال دارد.
کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان کرد: از آنجا که در گذشته زنان خانه‌دار نه تنها تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده و نمی‌توانستند از خدمات بازنشستگی بهره‌مند شوند در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با حداقل مبالغ امکان پوشش بیمه‌ای برای این افراد را فراهم کرده است.
او ابراز امیدواری کرد، با اجرای این طرح‌ها علاوه بر کمک به همه گروه‌های بدون بیمه، زمینه برخورداری از خدمات بیمه‌ای برای این افراد فراهم شده و از طرفی دیگر ماندگاری سازمانی همچون تأمین اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

کد خبر: 69032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =