واگذاری ۷۰‌ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت

یکی از مهم‌ترین شعارهایی که دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی مطرح کرده و شخص رئیس‌ دولت هم در ایام تبلیغات انتخابات و هم پس از آن روی این شعار تأکید داشته، ساخت سالانه یک میلیون مسکن و به عبارتی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در این دولت بوده است. علت انتخاب این شعار هم مشخص است؛ چراکه یکی از اساسی‌ترین مشکلات مردم در کشور قیمت بالای مسکن و اجاره‌بهای مسکن به حساب می‌آید. دلیل آن را هم باید در کم‌کاری بیش از حد دولت گذشته در ساخت مسکن جست‌وجو کرد.

دولت سیزدهم برای پیشبرد و عملیاتی کردن این شعار طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد تا دولت از این طریق مسیر را برای مستأجران، جوانان و افرادی که به هر دلیل شرایط اقتصادی خرید خانه را ندارند، فراهم کند.

در کنار طرح نهضت ملی مسکن، طرح دیگری در این دولت به نام قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب شد و به مرحله اجرا درآمد که بخشی از این طرح مربوط به حمایت مسکنی از خانواده‌های پرجمعیت است.

براساس ماده (۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن خانوار را برای خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم آورد. این خانواده‌ها می‌توانند صرفاً برای بار دوم از کلیه امکانات دولتی در این خصوص استفاده کنند.

در ماده (۴) این قانون تأکید شده که به منظور تحقق بند «چ» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان ۲۰۰مترمربع منطبق با ضوابط حدنصاب تفکیک براساس طرح‌های‌ هادی روستایی و شهری یا طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنان در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر، در همان محل براساس هزینه آماده‌سازی فقط برای یک‌بار به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط اعطا کند. سند مالکیت پس از پرداخت آخرین قسط ظرف حداکثر یک ماه، به مالکان تحویل داده می‌شود.

طبق شرایطی که برای واگذاری این زمین‌ها تعیین شده، تمام خانواده‌هایی که دارای سه فرزند و بیشتر هستند و فرزند سوم آن‌ها بعد از ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده، می‌توانند برای دریافت زمین رایگان اقدام کنند. برای ثبت‌نام در این طرح، قبل از هر چیزی باید به سایت (saman.mrud.ir) مراجعه شود. لازم به ذکر است که سبز بودن فرم (ج) از پیش‌نیازهای اعطای این تسهیلات نیست.

حداکثر مساحت پیش‌بینی شده برای تحویل زمین به خانواده‌ها ۲۰۰مترمربع است. برای ایجاد انگیزه لازم برای خانواده‌های مشمول، فقط هزینه‌های آماده‌سازی زمین از خانواده‌ها دریافت می‌شود.

این هزینه‌ به‌صورت نقدی نیست و تا دو سال بعد از امضای قرارداد در مهلت تنفس، وجهی گرفته نمی‌شود. مابقی آن نیز در هشت سال بعدی دریافت خواهد شد که مبلغ ناچیزی است و شامل کارمزد هم نمی‌شود.

بر مبنای آیین‌نامه اجرایی این قانون اگر میزان ارزش زمین زیر ۸۰۰ میلیون تومان باشد، به یک خانواده و اگر قیمت آن بالای ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان باشد به دو خانواده و اگر قیمت بیش از آن باشد و قطعه زمین قابلیت تفکیک نداشته باشد، هزینه آماده‌سازی ۲۰۰ متر آن گرفته می‌شود و مابقی آن براساس مابه‌التفاوت قیمت دریافت خواهد شد.

افرادی که در گذشته یک‌بار از تسهیلات زمین، واحد مسکونی یا وام مسکن یارانه‌دار استفاده کرده باشند، واجد شرایط دریافت تسهیلات نیستند. طبق ماده (۳) قانون جوانی جمعیت اگر خانواده‌ای واجد شرایط نباشد، اما فرزند سوم آن‌ها متولد تاریخ مذکور به بعد باشد، می‌تواند تسهیلات جدید را هم دریافت کند.

بررسی آخرین گزارش‌های رسمی وزارت راه و شهرسازی از عملکرد دولت درخصوص این مواد قانونی حکایت می‌کند که از آغاز طرح جوانی جمعیت تاکنون ۷۰‌هزار و ۱۶ قطعه زمین به‌صورت انفرادی و گروهی به متقاضیان واجد شرایط سراسر کشور واگذار شده است.

بیشترین واگذاری زمین تاکنون با ۶۷۷۱ قطعه مربوط به استان خراسان جنوبی بوده است. پس از این استان هرمزگان با ۶۴۰۰ قطعه و خراسان رضوی نیز با ۶۱۱۸ قطعه در رده سوم قرار دارد. در استان‌های یزد، خوزستان، کرمان (جنوب)، کرمانشاه، تهران و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب ۴۹۰۷ ، ۳۵۷۶، ۳۴۱۶،۳۱۰۲، ۳۱۰۰ و ۲۳۶۴ قطعه زمین به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر تعلق گرفته است.

در استان بوشهر ۲۳۰۷، کرمان ۲۲۷۸، اصفهان ۲۱۴۸، البرز ۲۰۷۲، قم ۱۹۸۴، چهارمحال و بختیاری ۱۸۹۰، لارستان ۱۸۱۵ و فارس ۱۷۸۳ قطعه زمین واگذار شده و مشمولان از آن برخوردار شده‌اند.

همچنین در استان‌های آذربایجان شرقی، مرکزی، همدان، قزوین، سیستان و بلوچستان و ایلام نیز به ترتیب ۱۷۵۲، ۱۳۹۱، ۱۲۹۸، ۱۲۸۱، ۱۰۰۸ و ۹۵۱ قطعه زمین به واجدان شرایط تحویل شده است.

واگذاری زمین در گلستان، سمنان، ‌اردبیل، آذربایجان غربی، شاهرود، مازندران، ‌ایرانشهر، گیلان و کردستان به ترتیب ۷۵۷، ۷۵۴، ۶۲۱، ۵۸۸، ۵۸۲، ۵۲۳، ۵۱۱، ۴۸۰ و ۴۵۵ قطعه بوده است. در زنجان و لرستان هرکدام ۴۰۳ قطعه زمین برای واجدان شرایط در نظر گرفته شد. کمترین واگذاری زمین با ۲۲۷ قطعه برای استان خراسان شمالی است.

واگذاری ۷۰‌ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت

واگذاری ۷۰‌ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت

واگذاری ۷۰‌ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت

کد خبر: 69166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =