بهره‌مندی ۲۵۰ کودک دارای اختلال طیف اوتیسم از خدمات تخصصی بهزیستی استان مازندران

مدیرکل بهزیستی مازندران از بهره‌مندی ۲۵۰ کودک دارای اختلال طیف اوتیسم از خدمات تخصصی بهزیستی استان خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران، فریبا بریمانی با اشاره به اینکه اوتیسم نوعی اختلال شخصیتی و روانی است که فرد در آن بیشتر به درون‌گرایی و فاصله گرفتن از محیط پیرامون و انسان‌های اطرافش، حتی خانواده دچار می‌شود، گفت: اوتیسم بیشتر در دوران کودکی در افراد ظاهر می‌شود و اکثراً قبل از رسیدن به ۳ سالگی علائم آن در فرد پدیدار می‌شود.

وی ادامه داد: علائم عمومی اوتیسم در کودکان می‌تواند مواردی مانند پرخاش کردن در مقابل ایجاد ارتباط با اطرافیان باشد. کودک در چنین حالتی، هیجان خود برای بازی‌های دسته جمعی را از دست می‌دهد و گاها گوشه‌گیر و عصبی جلوه می‌کند. ریشه این اختلال به تعاملات اجتماعی بر می‌گردد و در همان نقطه، خلل ایجاد می‌کند.

بریمانی مداخلات بهنگام و پیشگیری از شدت یافتن اختلال اوتیسم در افراد مبتلا را از اهداف و وظایف بهزیستی برشمرد و بیان کرد: در این راستا برنامه تشخیص و غربالگری اختلال طیف اوتیسم توسط مراکز اوتیسم دارای مجوز غربالگری، برای کودکان ۲ تا ۵ سال، صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه در صورت تشخیص قطعی اوتیسم، این کودکان می‌توانند از خدمات آموزشی و توانبخشی مراکز روزانه اوتیسم تحت نظارت بهزیستی در سطح استان بهره‌مند شوند، گفت: در استان مازندران ۵ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم در شهرستان‌های ساری، بابل، آمل و چالوس از ساعت ۸ تا ۱۳ در حال ارائه خدمات به این گروه هدف هستند.

وی با بیان اینکه کارکنان تخصصی این مراکز در دوره‌های آموزشی سازمان بهزیستی کشور شرکت و گواهی دریافت کرده‌اند، ادامه داد: در این مراکز علاوه بر ارائه خدمات توانبخشی به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، خانواده‌ها از مشاوره روانشناختی نیز استفاده می‌کنند و افراد متخصص شامل کار درمانگر، گفتار درمانگر و مددکار اجتماعی مشغول به ارائه خدمات هستند و تشخیص این اختلال نیز به عهده متخصص روانپزشکی است.

بریمانی با بیان اینکه در این مراکز افراد ۲ تا ۱۵ سال پذیرش می شوند، گفت: بهزیستی استان در حال حاضر به ۲۵۰ نفر از افراد دارای اختلال اوتیسم خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

وی سن طلایی تشخیص اختلال طیف اوتیسم را ۲ تا ۵ سال عنوان کرد و افزود: با تشخیص و مداخلات بهنگام می توان عملکرد آنان را افزایش داد بنابراین خانواده‌ها باید به این مساله توجه جدی داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران بیان کرد: با توجه به رسالت سازمان بهزیستی در جهت ارتقا کیفیت زندگی و توانمندسازی جامعه هدف، به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های آنان خدمات مستمر و غیرمستمری مانند پرداخت کمک هزینه معیشت، پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت واجد شرایط در خانواده، هزینه خدمات توانپزشکی، کمک هزینه تردد، کمک هزینه درمان، کمک هزینه توانبخشی و درمان اختلالات دهانی و بلع و تغذیه ارائه می‌شود.

کد خبر: 69369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =