کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان لغو شد

وزیر آموزش و پرورش بخشنامه مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان را به دانشگاه‌های فرهنگیان، تربیت دبیر شهید رجایی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش‌ استانها ابلاغ کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین،هیات عمومی دیوان عدالت اداری براساس شکایت یکی از دانشجو - معلمان، مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان بابت دریافت خدمات خوابگاهی و غذا در ایامی که این دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند را در زمستان سال گذشته باطل کرد.

در بخشی از این شکایت آمده بود: «در مصوبه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان ذکر شده که کسر حقوق دانشجویان بابت هزینه‌های شبانه‌روزی، خوابگاه و خدمات حضوری است بنابراین کسورات دریافتی در فصل تابستان و ایامی که دانشجویان در دانشگاه حضور فیزیکی ندارند مانند ایام تعطیل طولانی مدت دانشگاه به سبب شیوع کرونا و فرجه تعطیلات میان ترم خلاف قانون است.»

هیات امنای دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۱ مصوب کرد که ۴۵ درصد حقوق متعهدین خدمت جهت هزینه خوابگاه (۱۰ درصد) و غذا (۳۵ درصد) به حساب متمرکز دانشگاه واریز شود.

در آخرین رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری که دی سال گذشته صادر شد آمده است: جواز کسر از حقوق متعهدین خدمت، درصورت بهره مندی آنان از خدمات رفاهی است و بر همین اساس، مجوزی مبنی بر کسر مبالغ درصورت استفاده نشدن از این خدمات، قابل استنتاج نیست.

در بخشنامه‌ای از سوی رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان لغو شد.

در این بخشنامه آمده است:

اصلاحیه تبصره های ۱ و ۲ بند ۱۳ بخش دوم دستورالعمل شماره ۴۷۳۷۴ مورخ ۹۵/۰۳/۲۹ وزارتی. تبصره زیر جایگزین تبصره های ۱ و ۲ بند ۱۳ بخش دوم دستور العمل شماره ۴۷۳۷۴ مورخ ۹۵/۰۳/۲۹ می‌شود؛

تبصره، ضمن الغای کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قبلی، مربوط به تعیین هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه دانشجویان متعهد خدمت، مطابق تبصره ذیل ماده ۶ قانون، از وجوه پرداختی به دانشجو متعهدین خدمت شاغل به تحصیل (بعد از کسر کسور قانونی) حداکثر تا ۲۸٪ برای یک ماه (به شرح جداول مندرج در بخشنامه)، به عنوان هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه و با انتخاب و درخواست دانشجو (انتخاب یکی از جداول بخشنامه) کسر خواهد شد.

بر این اساس نظر به اینکه کسر مبلغ مزبور، منوط به درخواست و استفاده دانشجو متعهدین خدمت از خدمات شبانه روزی و خوابگاه است. لذا دانشگاه‌های وابسته، مکلف به رعایت این بند و اطلاع رسانی موضوع به دانشجومعلمان ذی‌نفع و اخذ درخواست دانشجویان متقاضی استفاده از خدمات فوق و ارسال آن به اداره کل سهمیه خدمتی دانشجو متعهد خدمت بوده و امور مالی اداره کل نیز مکلف به رعایت این بند در کسر هزینه‌های مزبور می‌باشد.

هزینه های شبانه روزی و خوابگاه دانشجویان متعهد خدمت حسب تقاضا و انتخاب نوع خدمات مورد استفاده صرفاً از طریق کسر از حقوق و مزایای پرداختی به آنان امکان پذیر است.

دانشگاه‌های وابسته و مدیریت و پردیسهای زیر مجموعه آنها به هیچ عنوان حق اخذ مستقیم وجه نقدی یا با دستگاه POS یا غیره از دانشجویان بابت هزینه‌های شبانه روزی و خوابگاه ندارند.

در ایام تابستان حقوق و مزایای دانشجویان متعهد خدمت به طور کامل بدون کسر هر گونه وجهی تحت عنوان هزینه‌های شبانه روزی و خوابگاه از حقوق و مزایای افراد مزبور پرداخت خواهد شد.

کد خبر: 69749

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =