شناسایی بیش از ۲ هزار کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان از شناسایی ۲ هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، پژمان پورشبانان با بیان اینکه در استان اصفهان ۱۳ مرکز روزانه توانبخشی طیف اوتیسم داریم که حدود ۴۷۷ نفر کودک از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند افزود: همچنین یک مرکز شبانه‌روزی بستری موقت برای این بیماران فعال است اما سیاست بهزیستی مبنی بر افزایش مراکز شبانه‌روزی نیست زیرا معتقد به استفاده از مراکز روزانه و آموزش از طریق خانواده است.

وی افزود: براساس بررسی‌ها شمار این اختلال در حال افزایش و در پسرها چهار برابر بیشتر از دخترها رخ می‌دهد.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان ادامه داد: در کنار ارائه خدمات مراکز بهزیستی، روش‌های متمرکز فردی و چهره به چهره و در برخی موارد برگزاری کلاس دو یا سه نفره به صورت گفتار درمانی و کار درمانی با هدف بهبود فرد صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: اگر بتوان اختلال اوتیسم را به موقع تشخیص و برای فرد برنامه آموزشی مناسب و به هنگام برگزار کرد، نتایج درمانی خوبی در راستای بهبود فرد دریافت می‌کنیم که در این راستا تشخیص آن باید تا سن ۲ سالگی اتفاق بیفتد.

پورشبانان افزود: سن ۲ تا ۵ سالگی دوران طلایی یک فرد اوتیسمی است که باید مداخلات درمانی و آموزشی برای فرد انجام شود که این امور از سال ۱۳۸۰ وارد فرایند توانبخشی بهزیستی و از آن زمان این اختلال درمان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمده برنامه‌های آموزشی بهزیستی متمرکز بر ایجاد تعاملات اجتماعی فرد است، گفت: یکی از روش‌ها برنامه جامع (ABA) است که حوزه‌های مختلفی از جمله مهارت‌های آموزشی، مهارت‌های اجتماعی، شناخت، کارکردهای اجرایی، حرکت، مهارت‌های انطباقی، بازی و زبان را شامل می‌شود.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان افزود: روش دیگر آموزشی و درمانی روش « TEACCH» و شناخت محیط پیرامون و اشیاء است که در این روش، برنامه مقدماتی با برگزاری کلاس‌های ویژه و عمومی و گفتار درمانی انجام می‌شود.

اختلال طیف اوتیسم یک اختلال نورولوژیکی است که خودش را در سال‌های اولیه رشد کودک نمایان می‌کند.

این اختلال در بیماران اوتیستیک موجب می‌شود که مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند و مزاحم او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به ‌طور اجتماعی می‌شود.

کودکان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیرکلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتارهای اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی دارای مشکل هستند.

کد خبر: 69886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =