کاهش ۱۲ درصدی درخواست مقرری بیمه بیکاری در استان گیلان

همزمان با هفته کارگر، مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با اعلام پرداخت متوسط ماهانه ۴۹ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری به بیش از هفت هزار نفر در سال گذشته، از کاهش ۱۲ درصدی درخواست برقراری مقرری نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان، کیوان مرتضوی با بیان اینکه قانون بیمه بیکاری در سال ۱۳۶۶ تصویب و از سال ۱۳۶۹ پس از اجرای آزمایشی و اصلاحاتی عملیاتی شد گفت: براساس قانون مذکور کارفرمایان مکلف به پرداخت ۳ درصد حق بیمه بابت پوشش این تعهد برای بیمه‌شدگان اجباری مشمول قانون کار هستند.

وی با اشاره به اینکه مقرری بیمه بیکاری در زمره تعهدات کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی محسوب شده و با توجه به دو مولفه میزان سابقه بیمه‌پردازی و مجرد یا متاهل بودن بین ۶ تا ۵۰ ماه به مشمولین پرداخت می‌شود بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد شش هزار و ۱۵۵ فقره درخواست برقراری بیمه بیکاری در واحدهای تابعه تامین اجتماعی گیلان مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفته است که حاکی از کاهش ۱۲ درصدی این تعداد درخواست نسبت به سال قبل از آن است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان بالاترین دلایل درخواست‌ها را اتمام قرارداد با ۹۰/۵ درصد و اخراج موجه با ۸/۸ درصد معرفی و افزود: بیشترین میزان درخواست‌ها در خردادماه با ۵۷۹ فقره و کمترین در ماه بهمن با ۲۰۲ فقره بوده است .

مرتضوی همچنین با اشاره به اینکه در این آمار ۶۱/۵ درصد درخواست‌کنندگان را مردان و ۳۸/۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند بیان کرد: بیشترین دامنه مقرری بگیران دارای سوابقی بین دو تا ۱۰ سال بیمه پردازی بوده و حداقل ۱۸ ماه از این تعهد برخوردار شده‌اند .

وی با تاکید بر اینکه رقمی در حدود ۵۹۰ میلیارد تومان در سال گذشته صرفاً بابت ارائه این تعهد توسط تامین اجتماعی پرداخت شده گفت: این رقم بیانگر متوسط ماهانه ۴۹/۱ میلیارد تومان است .

بیشترین رقم پرداخت مقرری بیمه بیکاری مربوط به شعبه یک رشت با پرداخت ۷۵ میلیارد تومان تعهد در این بخش و کمترین آن متعلق به شعبه چابکسر با ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداختی بوده است.

در پایان سال ۱۴۰۲ قریب به ۷۳۰۰ نفر در سطح استان مقرری بیمه بیکاری دریافت داشته‌اند.

کد خبر: 70183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =