آینده خانواده و جامعه در دستان سازمان تامین اجتماعی

یک پژوهشگر حوزه اجتماعی که مهمان نشست عرفه خانواده ما بود، گفت: نقش تربیتی پدر و مادربزرگ‌ها در تربیت فرزندان به دست فراموشی سپرده شده است و سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر فلسفه وجودی خود مبنی بر ساخت آینده جامعه می‌تواند در پرورش فرزندان تاثیرگذار باشد.


به گزارش آتیه آنلاین، دومین نشست تخصصی سلسله نشست‌های هم اندیشی خانواده و جعیت به میزبانی زهرا دانش طلب در حالی در غرفه خانواده ما (سازمان تامین اجتماعی) در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد که بنیامین نعیمائی- پژوهشگر حوزه اجتماعی مهمان این رویداد، بیان کرد: در سال ۱۴۰۳ تحولات گسترده‌ای در حوزه خانواده رخ داده که این تحولات سبب شده تعریف جدیدی در روابط بین اعضای خانواده صورت گیرد.

او ادامه داد: پدیده‌هایی بر بازتعریف خانواده ایرانی در سال‌های اخیر تاثیرگذار بوده که از آن‌ها می‌توان به جنگ و تحریم اشاره کرد و این در حالی است که مسائل مرتبط با حوزه‌های اقتصادی، فناوری و ارتباطات مجازی بر خانواده و بازتعریف آن تاثیرگذار بوده است.

نعیمائی با تاکید براینکه افراد جامعه و خانواده با نگاه خود می‌توانند اثرات رشد فناوری را مثبت یا منفی در نظر بگیرند، یادآور شد: خانواده امروزی تنها متشکل از پدر، مادر و یک فرزند است و خانواده گسترده (خانواده سنتی) به خانواده هسته‌ای تغییر پیدا کرده است.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی و اجتماعی عامل تغییر رفتار افراد جامعه شده و تاثیر مستقیم خود را بر خانواده گذاشته است، گفت: اعضای امروزی خانواده در آینده نقش عمو، خاله، عمه و دایی را به خود می‌گیرند که متاسفانه با حرکت به سمت خانواده هسته‌ای این نقش‌ها در آینده نزدیک وجود نخواهد داشت و رفته رفته خانواده‌ها کوچک‌تر از قبل خواهند شد.

نعیمائی تصریح کرد: بخشی از تربیت فرزندان بر عهده پدر و مادر بزرگ‌ها است که در حال حاضر ارتباط با این افراد کم شده و نمی‌توان از سهم تربیت پدر و مادربزرگ‌ها به راحتی گذشت و این مهم در حالی بیان می‌شود که در حال حاضر با پدیده سالمندآزاری روبرو هستیم.

او سالمندآزاری را نشات گرفته از شرایط اقتصادی جامعه و کاهش ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر می‌دانند و خاطر نشان کرد: در سطح جهانی برخی خدمات اجتماعی و تفریحی برای فرزندان و کودکان مبتنی بر حضور پدر و مادربزرگ‌ها است که از این موارد به کمپین‌های جمع آوری زباله و شهربازی‌هایی با محوریت پدر و مادربزرگ‌ها می‌توان اشاره کرد.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی گفت: حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر ارتباطات خانواده تاثیر گذار است اما افراد جامعه نیز در مسیر رشد و تعالی خانواده و ارتباطات درون خانواده قدم بردارند.

نعیمائی مهمترین اقدام افراد جامعه و خانواده را توجه به اخلاق دانست و خاطرنشان کرد: خانواده با هر شرایطی باید به سمت وضع مطلوب حرکت کند و وضعیت مطلوب تنها اخلاق و فرهنگ نیست بلکه باید برای رشد مولفه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده تلاش شود.

او ادامه داد: در خانواده گسترده، آموزش و پرورش در اختیار خانواده بود اما در ساختار حکومت‌های امروزی آموزش و پرورش از خانواده گرفته شده و نهادی همچون وزارت آموزش و پرورش تنها به آموزش می‌پردازد و پرورش در خانواده، جامعه و حکومت تا حدودی به دست فراموشی سپرده شده است.

نعیمائی با تاکید بر فلسفه وجودی سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اینکه این سازمان بر آینده جامعه و افراد خانواده تاثیرگذار است، گفت: سازمان تامین اجتماعی با آموزش و توجه به موضوع ارتباطات افراد خانواده می‌تواند، پدر و مادرها را در رشد و تعالی خانواده و ارتقاء سطح ارتباط فرزندان با بزرگ‌ترها کمک کند.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی تاکید کرد: با توجه به شرایط جامعه خانواده باید پرورش را برعهده بگیرد و این در حالی است که پرورش باید به صورت عملی و دیداری برای فرزندان تشریح شود، به طور مثال زمانی که اعضای خانواده به بزرگترها احترام بگذارند این موضوع در خانواده و در مرحله بعد در جامعه نهادینه می‌شود و پرورش افراد جامعه رخ می‌دهد.

او در انتها با بیان اینکه جامعه با چالش روابط خانواده با جوانان و نوجوانان مواجه است، گفت: تمام اعضای خانواده و جامعه با هر سطح دانشی نیاز به آموزش دارند که در شرایط فعلی با رشد فضای مجازی بخشی از آموزش به سمت دریافت پاسخ از فضای مجازی سوق پیدا کرده است، از این رو باید موسسات مطالعاتی معتبر در فضای مجازی بیش از پیش به تربیت و پرورش فرزندان و افزایش سطح ارتباط خانواده با نسل جوان بپردازند.

براساس این گزارش، غرفه خانواده ما (سازمان تامین اجتماعی) در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران میزبان سلسله نشست‌های تخصصی خانواده و جمعیت است.

کد خبر: 70523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =