پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با هزینه ۵۲ هزار میلیارد تومانی 

رشد مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری با جامعه آماری چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری به گفته میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ۵۲ هزار میلیارد تومان برای ماه جاری هزینه دربرداشته است که براساس اعلام این سازمان از ۲۰ اردیبهشت با پرداخت حقوق این ماه به حساب افرد بازنشسته و مستمری‌بگیر واریز می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین به آغاز پرداخت مستمری بازنشستگان با افزایش حداقل ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل برای افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش اشاره کرد و گفت: در مستمری اردیبهشت این گروههای مستمری‌بگیران ۵۲ هزار میلیارد تومان به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.
به گفته او،‌ مابه‌التفاوت افزایش فروردین و اردیبهشت با مستمری خرداد به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد البته افزایش مستمری برای حداقل‌بگیران ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و برای سایر سطوح ۲۲ درصد به علاوه ۶۹۰ هزار تومان با رشد همراه شده است. اگرچه خدمات و تعهدات جانبی به جامعه تحت پوشش نیز افزایش قابل توجهی داشته که در بخش حق عائله‌مندی ۵۰ درصد، حق اولاد ۱۰۰ درصد، حق مسکن ۳۵ درصد و بُن خانوار بالای ۵۰ درصد رشد در ماه جاری برای مستمری‌بگیران خواهد داشت.

جامعه بیش از چهار میلیون نفری بازنشستگان
در حال حاضر ۶۰ درصد بازنشستکان با جامعه آماری چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند که با افراد تحت تکفل به حدود هشت میلیون نفر می‌رسند. این گروههای هدف هر ماه بابت تعهدات و خدمات از تأمین اجتماعی مبالغ هنگفتی را دریافت می‌کنند.
براساس آمارهای موجود در سال ۱۴۰۱ بابت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای گروههای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه شد که در سال گذشته به طور میانگین ماهانه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان برای این موضوع تأمین و در قبال افراد بازنشسته، مستمری‌بگیر و افراد تبعی آنان هزینه شده است.
با توجه به رشد تعهدات در قبال بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان به طور یقین سازمان تأمین اجتماعی تکلیف سنگین‌تری برای اجرای تعهدات در سال جاری را خواهد داشت همانگونه که فقط برای پرداخت حقوق و مستمری مستمری‌بگیران در اردیبهشت ۵۲ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود.

رشد حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی
علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی به تازگی در این باره گفته است: این افزایش براساس مصوبه شورای عالی کار است که براساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی برای حداقل‌بگیران این سازمان ۳۵ درصد و برای سایر سطوح ۲۲ درصد به علاوه ۶۹۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
او به تغییرات در پرداخت حق عائله‌مندی و اولاد و دیگر تعهدات جانبی اشاره کرد و اظهار داشت:‌ براساس اطلاعات موجود افزایش حقوق در اردیبهشت ماه اعمال شده است. رشد حقوق و مستمری افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر هرساله براساس قوانین ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی اجرایی می‌شود.

جزییات افزایش مستمری بازنشستگان
در راستای اعمال افزایش حقوق و خدمات جانبی به بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی این سازمان جزییات افزایش مستمری و کمک‌های جنبی پرداختی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران را اعلام کرد. براساس اطلاعات موجود حقوق اردیبهشت ماه آنان براساس فرمول افزایش یافته در حال پرداخت است.
در اجرای مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین ‌اجتماعی و تصمیمات شورای عالی کار و تصویب نامه هیأت وزیران؛ از تاریخ اول فروردین ۱۴۰۳ همه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تأمین ‌اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و کمتر از آن به میزان ۳۵ درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل، به میزان ۲۲ درصد مستمری پایان اسفند ماه سال گذشته به همراه مبلغ ثابت ۶۹۰ هزار و ۷۸ تومان افزایش می‌یابد.
همچنین حداقل میزان مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول اجرای ماده ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی از یکم فروردین سال جاری ماهانه ۷۱ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۸۴۰ ریال تعیین شده که متناسب با شرایط هر یک از مستمری‌بگیران، برخی مزایای جنبی نیز به این رقم افزوده می‌شود.

کمک‌های جنبی پرداختی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران
کمک‌های جنبی قابل پرداخت به مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی شامل حق سنوات، کمک هزینه عائله‌مندی، کمک هزینه اولاد و کمک هزینه همسر متکفل فرزند، کمک هزینه مسکن و کمک به تأمین معیشت مستمری‌بگیران تعیین شده است. به ‌موجب این بخشنامه، حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشستگان و مستمری‌بگیران (سوابق اصلی و ارفاقی) در سال ۱۴۰۳ به میزان پنج هزار ریال به ازای هر سال سابقه مازاد بر ۲۰ سال افزایش می‌یابد.
میزان کمک‌هزینه عائله‌مندی مستمری‌بگیران دارای حداکثر ۲ فرزند ۱۴ میلیون و ۴۱۰۰ ریال، مبلغ کمک هزینه عائله‌مندی مستمری‌بگیران دارای ۳ فرزند و بیشتر ۱۸ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۳۳۰ ریال، میزان کمک هزینه اولاد تا ۲ فرزند ۸ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۶۲۰ ریال و برای فرزند سوم و بیشتر ۱۱ میلیون و ۱۷۴ و ۳۰۶ ریال، مبلغ کمک هزینه همسر متکفل فرزند پرونده‌های بازماندگان دارای حداکثر ۲ فرزند ۱۴ میلیون و ۴۱۰۰ ریال و مبلغ کمک هزینه همسر متکفل فرزند پرونده‌های بازماندگان دارای ۳ فرزند و بیشتر ۱۸ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۳۳۰ ریال تعیین شده است.
همچنین میزان کمک‌هزینه مسکن قابل پرداخت به مستمری‌بگیران نیز به ازای هر پرونده مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و بازماندگان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال و میزان ریالی کمک به تأمین معیشت مستمری‌بگیران نیز به ازای هر پرونده مبلغ چهار میلیون ریال تعیین شده است.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۵۳ درصد جمعیت کشور در قالب ۴۷ میلیون نفر را در بخش بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خدمات‌رسانی می‌کند.

کد خبر: 70634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =