۲ سناریو پیش روی بورس

روز چهارشنبه (۲۵ اردیبهشت‌ ماه) شاخص کل بورس با افت هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۶۴ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در پنجمین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۱.۰۵۲ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۶۱ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۱.۶۶۸ واحدی در محدوده ۷۱۴ هزار واحدی ایستاد.

همچنین امروز و در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۷.۴ میلیارد ورقه سهم طی ۳۶۰ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۶.۵ میلیارد تومان معامله شد و نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد خوزستان، پالایش نفت اصفهان و ایران‌خودرو بیشترین تاثیر منفی و نمادهای صنایع ملی مس ایران، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و فرآوری معدنی اپال کانی پارس بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با افت ۸۸ واحدی در محدوده ۲۳ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۵.۵ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۶۸۹ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای آهن و فولاد ارفع، بیمه پاسارگاد، ایران‌خودرودیزل، پتروشیمی‌مارون‌و تجلی توسعه معادن بیشترین تاثیر منفی و نماد تامین سرمایه دماوند وصنعتی دوده فام بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

افزایش ارزش معاملات بورس

این درحالیست که رشد ۳۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۳.۲ هزار میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها ۲۶۰ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تا به اینجا تراز مثبت ۴۸ میلیارد تومانی در صندوق‌های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند.

از سویی بالاخره کلیات تمدید معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه در مجلس تصویب شد و کمی امیدواری به بازار سهام تزریق شد که باعث شد بورس کمی جان بگیرد و ارزش معاملات و تابلوها حتی با وجود اینکه امروز آخرین روز کاری هفته بود نسبت به روزهای گذشته بهتر شود.

اکنون دو فرضیه برای بازار سرمایه می‌توان متصور بود یا مثبت‌ها حکم پولبک به حمایت‌های شکسته شده را خواهند داشت و یا حمایت‌های شکسته شده پس گرفته خواهند شد و بازار دوباره به روند مثبت خود برخواهد گشت.

فعلا در قدم اول بازگشت شاخص کل بورس به بالای دو میلیون و دویست هزار واحد و ارزش معاملات سهام و حق تقدم به حوالی ۴ هزار میلیارد تومان می‌توانند سیگنال‌های مثبتی برای بهبود شرایط کلان بازار حداقل در میان مدت قلمداد شوند.بر این اساس بازارساز و دولت می‌توانند با اخذ تصمیمات درست هم سرمایه‌های کوچک و سرگردان را به سمت بازار سهام بیاورند و هم به سرمایه‌گذاری در بخش تولید کشور کمک کنند.

افت قیمت دلارد در بازار آزاد

دلار هم با افت ۲۰۰ تومانی نسبت به دیروز، امروز در بازار آزاد در حوالی ۵۹ هزار تومان در حال معامله است. در مورد دلار هم امروز خبری منتشر شد، مبنی بر راه‌اندازی بازار توافقی دلار برای تامین ارز بخش خصوصی که در صورت اجرا بسیار می‌تواند به بخش خصوصی هم برای تامین ارز راحت و هم برای فروش ارز به قیمت منصفانه کمک کند.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۱۲۷۸ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای سیزدهمین روز متوالی با ثبت رقم ۲۰۵ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۵۹۳ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. امروز نیز با ورود ۳۵۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید ۱۲۰ میلیارد تومان است که نسبت به میانگین هفتگی ۱۶ میلیارد تومان افزایش داشته است. از سوی دیگر ارزش صف‌های فروش با کاهش ۲۹ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۱۰۱ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه انبوه سازی با ثبت رقم ۳۹۷ میلیارد تومان به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های شیمیایی با ارزش معاملات ۳۰۹ میلیارد تومان و فلزات اساسی با ارزش معاملات ۲۹۵ میلیارد تومان قرار دارند.

گروه زغال سنگ با ارزش معاملات ۱۷ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه کاغذی با ارزش معاملات ۱۶ میلیارد تومان و گروه چندرشته‌ای با ارزش معاملات ۱۶۱ میلیارد تومان قرار دارند.

کد خبر: 70756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =