سیاست‌های حمایتگرایانه باید پایدار و فراگیر باشد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران و متخصص حوزه جمعیت گفت: در موضوع افزایش و جوانی جمعیت باید حمایت‌های پایدار و فراگیر اجرایی شود. 

به گزارش آتیه آنلاین، زهرا دانش‌طلب امروز (۲۶ اردیبهشت) در حالی در سلسله نشست‌های غرفه خانواده ما با موضوع خانواده و جمعیت میزبان نصیبه اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و متخصص حوزه جمعیت بود که اسماعیلی گفت: باروری یکی از اصلی‌ترین باورهای جامعه است که تاثیربسزایی بر شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور دارد.

او ادامه داد: در ابتدای انقلاب شاخص باروری کل ۷ فرزند به معنای آنکه متوسط باروری یک خانم طی ۳۵ سال ۷ فرزند بوده که در حال حاضر این میزان به شدت کاهش یافته و این اتفاق طی یک مجموعه ساختاری رخ داده است.

اسماعیلی اضافه کرد: تغییر ساختاری در فرزندآوری در ایران طی مدت کوتاه ۲۰ ساله رخ داد و این موضوع حتی در روستاها و شهرهای مرزی خودنمایی می‌کند.

او در ادامه افزود: تاثیرگذار ترین عامل پیری جمعیت و کاهش تولد فرزندان، کاهش میزان ازدواج بوده و باید برنامه‌های حمایتی در تسریع ازدواج آسان جوانان اجرایی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و متخصص حوزه جمعیت اضافه کرد: بررسی‌ها حکایت از آن دارد که طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ کاهش موالید به ثبت رسیده و اگر سیایست‌های دوستدار خانواده انجام نشود، روند کاهشی ایجاد خانواده و باروری ادامه خواهد داشت.

او در ادامه گفت: سیاست‌های ابلاغی باید در راستای ایجاد ارزش در خانواده و ارزشمند بودن خانواده باشد. همچنین نهادهای حامی خانواده باید تعادل بخشی به مسائل مرتبط با مادران شاغل را در کنار مسائل مهمی چون مسکن و اشتغال جوانان پیگیری کنند
اسماعیلی بیان کرد: ایده‌آل‌های باروری در کشور بالاتر از واقعیت و باروری کل است و این به معنای آن است که زنان خواهان فرزند و باروری هستند اما شرایط برای خانواده‌ها در فرزندآوری فراهم نیست.

او در انتها گفت: خانواده در ایران همچنان دارای هویت و قداست است و سیاست‌گذاران باید با زبان دیگری به موضوع افزایش و جوانی جمعیت بپردازند و در کنار آن سیاست‌های حمایتگرایانه باید پایدار و فراگیر باشد.

کد خبر: 70760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =