صادرات تخم مرغ به عراق حاشیه‌ساز شد

ممنوعیت صادرات تخم مرغ ایرانی به بازار عراق خبری بود که طی روزهای گذشته از سوی یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام شد اما تنها طی چند روز پس از انتشار، این خبر از سوی اتحادیه مربوطه تکذیب شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سال گذشته را شاید بتوان سال رونق در زمینه صادرات تخم‌مرغ دانست چراکه به یکباره شاهد رشدی قابل توجه در این عرصه بودیم و در سال ۱۴۰۲، ۱۳۵ هزار تن تخم مرغ صادر کردیم در حالی که سه سال قبل تنها ۲۰ هزار تن تخم مرغ صادر شد.

در این میان بازار هدف این کالا نیز کشورهای همسایه بود چراکه تخم مرغ کالایی فاسد شدنی است و نمیتوان آن را به دور دست صادر کرد. بر این اساس کشورهای امارات، کویت، قطر، بحرین، عراق، سوریه، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان جزو واردکنندگان تخم مرغ ایرانی بودند و تلاش‌هایی برای آغاز صادرات این کالا به روسیه نیز در دستور کار بود.

صادرات تخم مرغ در سال‌های اخیر چنان روند رو به رشدی را دنبال کرده که اخیرا معاون وزیر صمت تاکید کرد: «شاهد وضعیت ایده آلی در زمینه صادرات مرغ و تخم مرغ هستیم و اولین سالی است که به‌صورت انبوه این محصولات را صادر می‌کنیم.»

سید مهدی فرحی، قائم مقام وزیر صمت همچنین عنوان کرد: «طی سالیان گذشته بازار با کمبود مرغ و تخم مرغ و صف‌های طولانی خریداران مواجه بود اما با رویکردی که وزارت جهادکشاورزی در پیش گرفته و افزایش جوجه ریزی را در دستور کار خود قرار داده تولید مرغ نیز افزایش یافته چرا که ماهانه ۱۵۰ میلیون جوجه یکروزه تولید می‌شود.»

به گفته او «ایران از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ واردکننده تخم مرغ بود و آن قدر وضعیت بازار تخم مرغ در انتهای دولت دوازدهم بد بود که دولت سیزدهم در اولین کار دستور داد هر طور شده با واردات وضعیت را از شرایط بحرانی خارج شود تا بعد از آن روی تولید برنامه ریزی شود. در همان سال، با توجه به نگاه ویژه وزیر جهاد کشاورزی و واگذاری کلیه امور اجرایی به اتحادیه، در سال ۱۴۰۱ ایران حدود ۵۴ هزار تن تخم مرغ صادر کرد و از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شد.»

رشد صعودی صادرات تخم‌مرغ در سال‌های اخیر حتی موجب شد ترکیه که در میان کشورهای همسایه رقیب ایران محسوب می‌شد، یک پله از ایران عقب بماند. با این وجود طی روزهای گذشته اخباری منتشر شده و در قالب آنها چنین اعلام شد که بازار عراق دست به ممنوعیت واردات تخم‌مرغ از ایران زده است؛ موضوعی که بی شک می‌تواند آمارهای صادراتی این کالا را دستخوش تغییر کرده و برای آن حاشیه‌هایی ایجاد کند.

بر این اساس اعلام شده بود که با ورود به فصل گرما و کاهش تقاضا، عراق به طور رسمی واردات مرغ و تخم مرغ را متوقف کرد.

حسین مهدی‌زاده، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این باره گفته بود: «وزارت کشاورزی عراق به دولت این کشور نامه زده است که واردات مرغ و تخم مرغ متوقف شود.»

به گفته این فعال بازرگانی «عراق مزارع زیاد جدیدی در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ راه اندازی کرده است که در حال حاضر نیاز بازار خود را از محل تولیدات داخلی خود تامین می‌کند.»

مهدی زاده در عین حال تصریح کرده بود که این ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ به عراق البته موقت است و با پایان فصل گرما و افزایش تقاضا در بازار این کشور، امکان صادرات دوباره فراهم می‌شود.

اما در فاصله‌ای اندک از انتشار این خبر، اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اعلام کرد، امسال هیچ ممنوعیتی از سوی عراق برای صادرات تخم‌مرغ نداشتیم و این محصول به صورت منظم و روزانه در حال صادر به این کشور است.

طبق آنچه از سوی این اتحادیه اعلام شده؛ همچنین با توجه به نامه رسمی وزارت تجارت عراق به اتحادیه میهن جهت تقاضای جلسه رسمی برای تأمین منظم و هماهنگی و صادرات گسترده‌تر تخم مرغ به عراق در حال بررسی است.

کد خبر: 71207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =