آخرین وضعیت قطعی برق صنایع در تابستان ۱۴۰۳

مسئولان وزارت نیرو بر این نکته تاکید دارند که قطع برق در صنایع تنها به یک روز در هفته محدود می‌شود و شرکت‌ها و کارخانجات این بخش با جابجایی یک روز کاری با جمعه می‌توانند تولید خود را بدون وقفه دنبال کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بحث ناترازی برق در سال‌های گذشته تجربه‌ای آشنا برای مردم و صاحبان صنایع تبدیل شده و فرا رسیدن فصل گرم سال در بخش خانگی یادآور خاموشی و در بخش صنایع موید آن است که بار دیگر زمان قطع برق فرا رسیده است.

وزارت نیرو به منظور تامین پایداری شبکه برق کشور معمولا در فصل تابستان برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت می‌دهد تا در بخش خانگی و صنایع با کمترین چالش در دسترسی مواجه شویم. در سال جاری نیز چنین اعلام شده که برنامه‌های مدیریت مصرف برق از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

اما امسال در بخش صنعتی چنین برنامه‌ریزی شده که قطعی‌ها محدود به یک روز در هفته شود و بر این اساس وزیر نیرو به تشریح کامل وضعیت برق رسانی به واحدهای صنعتی پرداخته است.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره شهرک صنعتی "شمس‌آباد" به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخته و تاکید کرد: «مطابق قانون کار صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و صنایع مشابه در فصل گرم ۶ روز در هفته و به‌صورت شبانه‌روزی برق تحویل خواهند گرفت و این صنایع فقط یک روز ثابت در هفته با هماهنگی وزارت صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی تعطیل خواهند بود.»

وی در ادامه واحدهای صنعتی را به سه بخش مجزا تفکیک کرده و درباره وضعیت برق‌رسانی به هر یک از این بخش‌ها توضیحاتی ارائه کرده است.

به گفته محرابیان در برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال جاری، صنایع به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی‌بر هستند. در این میان برق مورد نیاز صنایع کوچک و کارگاهی که ۹۲ درصد کل صنایع را شامل می‌شود و میزان اشتغال‌زایی و پراکندگی آن‌ها بسیار بالاست، بدون محدودیت و به‌صورت ۲۴ ساعته در فصل گرم سال جاری تأمین خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و بنا بر آنچه اعلام شده دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که ۵۶ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شود و برق مورد نیاز این صنایع نیز به مدت ۶ روز در هفته و به‌صورت شبانه‌روزی تأمین خواهد شد.

دسته سوم نیز ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ و انرژی‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم و سیمان را شامل می‌شود نیز طبق آنچه اعلام شده هیچ‌گونه تعطیلی به‌واسطه انرژی برق نخواهند داشت و تنها اقدامی که این صنایع برای حفظ پایداری شبکه سراسری انجام می‌دهند، این است که ساعت پرباری خود را به نیمه‌شب منتقل خواهند کرد و در ساعات گرم روز که مصرف برق شبکه اوج می‌گیرد، برق کمتری دریافت می‌کنند.

حال نیز بنا بر اعلام اعضای هیات مدیره خانه صنعت و معدن از هفته گذشته قطعی یک روزه برق صنایع آغاز شده است. سال گذشته نیز مقرر شده بود که قطعی برق واحدهای صنعتی یک روز در هفته باشد که به اذعان مسئولان صنفی گاه این وضعیت به دو روز در هفته نیز می‌رسید و این روند مشکلات متعددی برای صنعتگران کشور به همراه داشت.

مصطفی رجبی مشهدی - مدیرعامل توانیر –در گفتگو با برخی رسانه‌ها در این باره چنین اعلام کرده که «با تدابیری که سال گذشته نیز در همین راستا صورت گرفت نه تنها محدودیت جدی برای بخش صنعت اعمال نشد، بلکه شاهد افزایش تولید صنایع کشور نیز بودیم.»

کد خبر: 71354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =