رکورد تأدیه بدهی به سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم ثبت شد

بدهی دولت‌های گذشته به سازمان تأمین اجتماعی که در سالیان اخیر به دلایل مختلف انباشته شده در دولت سیزدهم با یک روندی صعودی بخش عمده‌ای از این بدهی پرداخت شد تا با این تأدیه بدهی رکوردی تاریخی برای این دولت به ثبت رسانده شود.

به گزارش آتیه آنلاین، در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی مبلغ هنگفتی بابت بدهی از دولت‌های گذشته طلب دارد که در دولت سیزدهم با تلاش‌های مدیریت سازمان، حمایت دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در مدت سه سال بخش اعظمی از این بدهی تأدیه شد.

از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر با افراد تحت تکفل را تحت پوشش دارد بنابراین برای ارائه تعهدات همه‌جانبه خود به این گروه‌ها با توجه به اینکه از بودجه عمومی استفاده نمی‌کند نیازمند تأمین منابع پایدار است، وصول حق بیمه از سوی کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی از جمله مراحل تأمین منابع برای اجرای تعهدات این نهاد بیمه‌گر محسوب می‌شود.

در حال حاضر براساس آمارهای موجود، کارفرمایان بخش خصوصی ۹۳ هزار میلیارد تومان و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای سازمان تأمین اجتماعی بیشترین بدهی را به این سازمان دارد که در طول سالیان گذشته این بدهی انباشته شده اما از سوی دولت سیزدهم ۲۲۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی تسویه شد.

تأدیه بدهی ۲۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت سیزدهم در ۳۰ ماه گذشته

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به تازگی درباره تأدیه بدهی دولت به این نهاد بیمه‌ای گفت: دولت مردمی سیزدهم در ۳۰ ماه گذشته بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته دولت‌های پیشین به سازمان تأمین ‌اجتماعی را تأدیه کرده است که در دهه‌های اخیر و نسبت به دولت‌های قبلی بی‌نظیر بوده است. علاوه بر این تلاش دولت بر این بوده که سهام بنگاه‌های زیان‌ده را به سازمان تأمین ‌اجتماعی واگذار نکند و تحمیل سهام برخی بنگاه‌های زیان‌ده در قبال بدهی‌های دولت که بعضاً در سنوات گذشته انجام می‌شد در این دولت اتفاق نیفتاد.

او بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تأمین ‌اجتماعی پرداخت شد. در سال ۱۴۰۲ هم از رقم ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی که در بودجه پیش‌بینی شده بود بالغ بر ۵۴ هزار میلیارد تومان آن تسویه شده و مابقی آن در حال پیگیری است.

موسوی ادامه داد: در این دوره با حمایت دولت مردمی و مساعدت شخص رئیس جمهور شهید، بسیار تلاش شد که بنگاه‌ها یا سهام‌هایی در ازای مطالبات به سازمان داده شود که زیان‌ده نباشد تا تحمیلی که بعضاً در دولت‌های گذشته در تأدیه بدهی به سازمان شده بود، جبران شود؛ چرا که در سنوات قبل برخی شرکت‌هایی را به تأمین‌اجتماعی بابت بدهی منتقل کرده بودند که زیان‌ده بودند و به جای سوددهی به جامعه هدف سازمان تأمین‌اجتماعی، فقط اقساط بدهی‌های آنها را پرداخت می‌کردیم به تعبیری به جای کمک به سازمان، یک مجموعه دفترچه اقساط به سازمان منتقل شده بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در تأدیه بدهی دولت، در این دولت رویکردی که در سیاست‌های کلی تأمین‌ اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مورد توجه قرار گرفت چرا که در این سیاست‌ها تأکید کرده‌اند باید از انباشت بدهی جدید در تأمین ‌اجتماعی جلوگیری شود. به‌همین منظور در بودجه سال‌جاری ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای رد دیون دولت به این سازمان در نظر گرفته شده که می‌توانند به ‌صورت نقدی، اوراق بهادار و سهام شرکت‌های مطلوب و سودده به تأمین ‌اجتماعی پرداخت شود که مقدمات اجرایی شدن آن، از سوی بخش اقتصادی سازمان آغاز شده است.

تأمین اجتماعی طلبکار از کارفرمایان

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر در حال حاضر به عنوان طلبکار از کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی به شمار می‌رود که در صورت دریافت این طلب هنگفت خود از حوزه کارفرمایی امکان اجرای تعهدات همانند سال‌ گذشته بدون استقراض از نظام بانکی فراهم خواهد شد.

با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی از دولت‌های گذشته طلب بسیاری دارد و در حوزه کارفرمایان بخش خصوصی در بخش کسب و کار نیز بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان طلب دارد، دریافت این میزان طلب، تأمین اجتماعی را در مسیر اجرای به موقع تعهدات همه‌جانبه هدایت خواهد کرد.

اگرچه سازمان تأمین اجتماعی با اجرای برنامه‌ها و اقدامات موثر اجازه نداده که در مسیر توسعه خدمات هیچ مشکلی ایجاد شود اما تأدیه این بدهی‌ها می‌تواند در راستای برنامه‌ریزی بهتر و اجرای دقیق تعهدات سازمان کمک کند تا این نهاد بیمه‌ای هم بتواند بدون استقراض از نظام بانکی تعهدات خود را همانند سال گذشته اجرایی کند.

سازمان تأمین ‌اجتماعی سال گذشته را بدون استقراض بانکی پشت سرگذاشت و از ابربدهکار به ابرطلبکار تبدیل شد به گونه‌ای که در سال گذشته ماهانه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان مستمری را بدون استقراض از بانک رفاه پرداخت کرد ، این مسیر حرکتی سازمان تأمین اجتماعی امیدواری بیشتری برای ادامه این روند در سال جاری را فراهم کرده است.

در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی که ۵۳ درصد جمعیت کشور را در قالب حدود ۱۶ میلیون بیمه‌شده اصلی، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش دارد برای اجرای تعهدات سازمانی از محل وصول حق بیمه و سرمایه‌گذاری منابع موردنیاز خود را تأمین می‌کند. به طور یقین پرداخت بدهی از سوی کارفرمایان این مسیر را برای این نهاد بیمه‌گر تسهیل خواهد کرد.

کد خبر: 71387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =