چگونگی مراقبت از پوست دست در شیوع کرونا

یک متخصص پوست‌ و مو ابتلا به اگزمای دست‌ها را به عنوان شایع‌ترین اگزمای پوستی در مدت شیوع کرونا برشمرد که با علایم قرمزی، خارش و پوسته‌ریزی نمایان می‌شود.

دکتر امیرهوشنگ احسانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه اگزما، طیف وسیعی را شامل می‌شود، افزود: اگزما می‌تواند تمام بدن یا قسمت‌های از آن را درگیر کند؛ اما شایع‌ترین محل ابتلا به اگزما، ناحیه دست‌ها است.

وی اظهار کرد: علامت اصلی اگزمای دست، خارش، قرمزی، پوسته‌ریزی است که این علامت در مراحل حاد اگزما به صورت ایجاد ضایعات ترشح‌دار و ضایعات خیس‌شونده نمودار می‌شود و چنان‌چه درمان نشود اگزما وارد مرحله تحت حاد می‌شود که در این مرحله پوسته‌ریزی و خشکی پوست شدیدتر است. اگزمای پوست در مرحله فاز مزمن به سمت ضخیم شدن و چرمی شدن پیش می‌رود که همراه با خارش بسیار شدید است.

ایجاد اگزما ناشی از دو عامل تحریکی یا آلرژیک

این متخصص پوست و مو شایع‌ترین علت ایجاد اگزما را ناشی از دو عامل تحریکی و آلرژیک برشمرد و گفت: اگزمای آلرژیک در اثر یک عامل زمینه‌ای ایجاد می‌شود که همه افراد درگیر آن نیستند؛ برای مثال محل تماس ساعت، گوشواره و فلز دکمه شلوار با پوست می‌تواند در برخی از افراد ایجاد آلرژی کند.

احسانی تصریح کرد: اما اگزمای تحریکی به دلیل اینکه عواملی مانند استفاده از وایتکس، مواد شوینده ظروف و لباس، رنگ، چسب، مواد شیمیایی، لوازم آرایشی و ... عامل ایجاد اگزما می‌شود، می‌تواند همه افراد را درگیر کند.

وی با اشاره به شیوع کرونا در یک سال اخیر و تماس بیش از حد با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، ‌ ادامه داد: در این مدت شیوع اگزما هم بیشتر شده است و به ویژه در افراد دارای زمینه اگزما، تشدید یافته است.

روش‌های کنترل و درمان اگزما

استاد دانشگاه علوم ‌پزشکی تهران اولین گام کنترل اگزما را کاهش تماس فرد با محرک‌ها بیان کرد و افزود: چنان‌چه فرد شست‌وشوی وسواس‌گونه داشته باشد، اگزمای او بدتر می‌شود؛ اما هرچقدر تماس او با مواد شوینده و تحریک کننده کمتر شود، اگزمای او  سریع‌تر برطرف می‌شود.

احسانی اظهار کرد: دیگر اینکه مرتب از کرم‌های چرب‌کننده و مرطوب کننده استفاده کند و در فاز حاد لازم است داروهای آنتی‌بیوتیک و داروهای دارای کورتون مصرف کند. همچنین داروهای ضدخارش نیز برای برخی از بیماران تجویز می‌شود. در غیر این صورت اگزما ممکن است دوباره تکرار شود.

وی گفت: در شیوع کرونا توصیه این است که فرد دست خود را فقط با آب و صابون بشوید و پس از شست‌وشو در زمانی که در منزل به سر می‌برد، دست خود را چرب نگه دارد. افراد دارای اگزما کمتر باید از محلول‌های الکلی استفاده کنند؛ زیرا این محلول‌ها اگزما را تشدید می‌کند.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر ضرورت حفظ چربی پوست دست، ادامه داد: سطح پوست دست دارای چربی طبیعی است که با شست‌وشوی زیاد این چربی طبیعی از بین می‌رود؛ این اتفاق در دراز مدت، سبب کاهش بیش از حد چربی و از دست رفتن لایه محافظ دست شده و پوست شکننده می‌شود.

احسانی تصریح کرد: کرم‌های چرب کننده و مرطوب کننده معمولا حاوی اوسرین و وازلین هستند که می‌تواند چربی و رطوبت پوست را تامین کند؛ اما کرم‌های کروتونی به دلیل دارا بودن کورتون، باید در کوتاه‌مدت استفاده شود و استفاده طولانی از این کرم‌ها توصیه نمی‌شود.  

کد خبر: 7360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =