اجرای ضدکودتا

سخنرانی نخست‌وزیر ارمنستان علیه ارتش این کشور از یک سو، و گردش ۱۸۰ درجه از این موضع از سوی دیگر نشان می‌دهد او به دنبال زهرچشم گرفتن است تا بهم ریختن فضای داخلی.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز گذشته (پنج‌شنبه) ارمنستان بار دیگر در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. ماجرا اما این‌بار بر سر درگیری‌ها با آذربایجان و ترکیه بر سر قره‌باغ نبود. تنش‌های داخلی در این کشور که پس از اعلام آتش‌بس با آذربایجان در منازعه قره‌باغ آغاز شده بود، بار دیگر شعله گرفت.

بحران سیاسی

روسیاالیوم حوالی ظهر پنج‌شنبه در خبری فوری گزارش کرد که ارتش ارمنستان به دنبال تشدید روزافزون بحران سیاسی در این کشور امروز دیروز (پنج‌شنبه) از «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر و دولت وی خواست که استعفا دهند. ستاد کل ارتش ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای که بیش از ۴۰ مقام نظامی برجسته از جمله «اونک گاسپاریان» فرمانده ستاد کل و کلیه معاونان، روسای ادارات و فرماندهان یگان‌های بزرگ نظامی آن را امضا کرده‌اند، درخواست خود برای استعفای دولت را اعلام کرد.  

مقام‌های نظامی در بیانیه خود به اقدامات کوته‌بینانه و غیرموجه دولت از جمله برکناری «تیران خاچاتوریان» معاون اول فرمانده ستاد به شدت اعتراض کردند. در این بیانیه برکناری معاون فرمانده ستاد تصمیمی غیر مسئولانه و مخالف با منافع کشور توصیف و تاکید شده است که پاشینیان دیگر قادر به اتخاذ تصمیم‌های مناسب در شرایط سخت و سرنوشت‌ساز کنونی ارمنستان نیست.

واکنش پاشینیان به این تحولات، سریع و با سروصدای فراوان بود: وی طی بیانیه‌ای که در شبکه فیسبوک منتشر کرد گفت که تلاش‌هایی برای کودتای نظامی در این کشور وجود دارد. نخست‌وزیر ارمنستان همچنین از هوادارانش خواست تا در ایروان تجمع کرده و دست به تظاهرات بزنند. وی همچنین از آماده‌سازی برای نطق تلویزیونی خبر داد. پاشینیان در این رابطه گفت: «من اظهارات رئیس کل ستار ارتش را تلاش برای کودتا می‌دانم و از تمامی هوادارانم می‌خواهم در میدان جمهوری دست به تجمع بزنند و به ‌زودی برای ملت سخنرانی خواهم کرد.»

چند ساعت بعد وی طی یک سخنرانی به هوادارانش اطمینان داد که خودش و خانواده‌اش به هیچ وجه قصد خروج از کشور را ندارند. آسوشیتدپرس گزارش داد که پاشینیان در میانه سخنرانی برای هوادارانش در میدان جمهوری ایروان گفت: «امیدوارم که تا الان به ترور اطلاعاتی عادت کرده باشید؛ چراکه آنها دائماً به گسترش شایعات مختلف ادامه می‌دهند و مدعی هستند که ما یک هواپیما آماده کرده‌ایم و می‌خواهیم فرار کنیم. ما همین‌جا هستیم و هر اتفاقی هم رخ دهد سرزمینمان را ترک نخواهیم کرد. خانواده من همین‌جاست.» پاشینیان افزود: «اوضاع در ارمنستان قابل مدیریت است و ما خواستار اجتناب از درگیری‌ها علی‌رغم اختلافات هستیم. ارتش باید از مردم و نخست وزیر تبعیت کند. همیشه تهدید درگیری داخلی وجود دارد اما باید آگاه باشیم که این موضوع ما نیست. در داخل ارمنستان هیچ دشمنی وجود ندارد. موضوعاتی وجود دارند که بدون شک باید درباره آنها صحبت کنیم.»

آرام شدن اوضاع

سخنرانی پاشینیان از چندان جنبه بسیار عجیب بود. وی که از یک سو از تلاش برای کودتا در کشورش سخن به میان آورده بود، در عین حال اعلام کرد که ارتش ارمنستان همچنان به دولت وفادار است. نخست‌وزیر ارمنستان طی سخنرانی خود اعلام کرد که ارتش این کشور به رغم صدور بیانیه درخواست استعفای دولت همچنان به وی وفادار است. وی همچنین بر لزوم دست‌یابی به توافق‌هایی که فرصت غلبه بر بحران‌ها را فراهم می‌آورد، تاکید کرد.

این در حالی است که وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای در واکنش به اطلاعیه صادره از سوی ارتش با درخواست برای استعفای دولت نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این تلاش‌ها را رد کرد و گفت، نیروهای ارمنستان به طور کامل وظایف دفاع از کشور و تضمین امنیت آن را اجرا می‌کنند. وزارت دفاع ارمنستان ادامه داد: «ارتش ساختاری غیرسیاسی است و تمام تلاش‌ها برای کشاندن ارتش به هر گونه مساله سیاسی اصلاً قابل قبول نیست». این وزارتخانه نسبت به این تلاش‌ها که امنیت و ثبات این کشور را تهدید می‌کند، هشدار داد و گفت، به شکل مناسب پاسخ خواهد داد.

واکنش روسیه نیز به این تحولات البته سریع بود. بنا به گزارش اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به رویدادهای ارمنستان طی بیانیه‌ای گفت که مسکو با نگرانی، وضعیت در این کشور را دنبال می‌کند. وی همچنین متذکر شد که این اتفاق‌ها بخشی از امور داخلی ارمنستان است و مایل به دخالت در آن نیستند.

از سوی دیگر، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه ارمنستان نیز بلافاصله طی تماسی تلفنی با همتای ارمنی خود گفت‌وگو و رایزنی کرد. لاوروف در این تماس تاکید کرد که مسکو مسئله ایروان را امری داخلی می‌داند. همچنین ابراز امیدواری کرد که مسائل داخلی ارمنستان به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شوند.

به نظر می‌رسد که وضعیت در ارمنستان بار دیگر آبستن تنش‌ها و تحولات گوناگون شده و باید دید که آیا پاشینیان می‌تواند بار دیگر از این پیشامدها جان سالم به در ببرد یا خیر. 

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 9510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =