برگزاری انتخابات چطور خواهد بود؟

اخبار نوع برگزاری انتخابات در این روزها، باز به صدر اخبار آمده است. از جمله جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور در حاشیه بازدید چاپ تعرفه‌های انتخابات خرداد۱۴۰۰ گفته: «با وجود دستگاه احراز هویت، برای سلامت رای دهندگان موضوع استفاده از استامپ منتفی شد.»

به گزارش آتیه آنلاین سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می شود. هر چند که نامزدهای احتمالی هم هنوز مشخص نیستند ولی آرایش سیاسی احزاب و تشکل‌ها و جناح‌ها، در حال شکل گیری است و هر روز گمانه‌زنی‌های جدیدی از نامزدان جناح‌های سیاسی به گوش می‌رسد. اما در کنار همه اینها مساله چگونگی برگزاری انتخابات، بحثی است که در حاشیه خود انتخابات، به شکل جدی پیگیری می‌شود. با توجه به شیوع کرونا و عدم احتمال کمرنگ شدن همه‌گیری تا تاریخ انتخابات و همینطور نرسیدن واکسن، تمهیداتی مجزا از انتخابات گذشته باید اندیشیده شود. حالا با مشخص شدن ستاد برگزاری انتخابات، اخبار جدیدی از نوع برگزاری انتخابات منتشر می‌شود که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.

در استامپ انگشت نزنید
یکی از دغدغه‌های مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفند ۹۸ برگزار شد، انگشت زدن در استامپ بود. هر چند که اخبار ضد و نقیض مشخص نکرد که بالاخره باید در استامپ انگشت زد یا خیر. اما ظاهرا برگزارکنندگان برای انتخابات ۱۴۰۰ از همین حالا تصمیم گرفته‌اند که استامپ را از محل های رای گیری جمع آوری کنند.  جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور گفته با وجود دستگاه احراز هویت، برای سلامت رای دهندگان موضوع استفاده از استامپ منتفی شد.  معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای تأمین سلامت رأی دهندگان در ایام شیوع کرونا چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ گفته: «سال گذشته با هماهنگی ناظران انتخابات موضوع استامپ را حذف کردیم چرا که با وجود دستگاه احراز هویت استامپ معنا ندارد چرا که استامپ برای این است که یک فرد به جای دیگری رأی ندهد و وقتی افراد با کد ملی احراز هویت می‌شوند نیازی به استامپ نیست و بر همین اساس در انتخابات ۱۴۰۰ اصلاً روی موضوع استامپ فکر نکرده‌ایم.»

انتخابات الکترونیکی منتفی شد
انتخابات الکترونیکی هم یکی از گزینه‌هایی بود که برای ۲۸ خرداد، پیشنهاد شده و مد نظر قرار گرفته بود. انتخابات الکترونیکی (E-voting) یکی از خدمات دولت الکترونیکی است که به رای دهنده این امکان را می دهد تا با بالاترین ضریب امنیتی و حفاظتی، رای خود را به صورت الکترونیکی ارایه کند.   در سال ۲۰۰۴ و در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برآورد شد که حدود ۳۰ درصد از جمعیت رای دهنده این کشور از فرم های ویژه فناوری انتخابات الکترونیکی استفاده کردند که شامل ثبت مستقیم از طریق تماس دست با صفحه نمایشگر یا اسکنرهای نوری بوده است. رای های الکترونیکی به صورت دیجیتالی بر روی نوار، دیسکت یا کارت های هوشمند ذخیره شده و سپس به مرکز ویژه ای ارسال می شود که در آنجا فرآیند شمارش دقیق آنها آغاز می شود.  
حامیان انتخابات الکترونیکی به این نکته اشاره دارند که چنین انتخاباتی می تواند هزینه های برگزاری انتخابات را کاهش داده و در عین حال مشارکت عمومی را افزایش دهد. با این حال این سیستم منتقدانی نیز دارد. به باور آنها بدون استفاده از کاغذ، باز شمارش آرای اخذ شده فرآیندی مشکل بوده و در عین حال دستکاری و تقلب در شمارش می تواند نتایج واقعی را به هم بریزد. موافقان پیشنهاد می کردند با توجه به همه گیری، یکی از گزینه های برگزاری انتخابات، شکل الکترونیکی آن است. اما رئیس ستاد انتخابات کشور گفته، برگزاری به شکل الکترونیکی فعلا منتفی است. عرف گفته: «بحث صندوق الکترونیکی انتخابات برای "برگزاری کامل انتخابات الکترونیکی" در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ منتفی است.»

عرف در ادامه گفت: «انتخابات الکترونیک ۲۸ فرآیند دارد که یک فرآیند آن صندوق الکترونیک است و دوستان ما در شورای نگهبان سوالاتی درباره این دستگاه داشتند که البته ما پاسخ دادیم، اما به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمی‌رسد.  البته ما با مجلس شورای اسلامی مذاکره کرده‌ایم که انتخابات الکترونیکی در شوراها به تعداد صندوق‌هایمان در ۸ کلانشهر انجام شود و رأی دهندگان به نامزدان انتخابات شوراها می‌توانند با خیال راحت به صورت الکترونیکی رأی دهند.»

البته معاون استاندار و فرماندار مشهد در جلسه ستاد انتخابات شهرستان مشهد گفته: «امکان برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک در در کلان شهر مشهد مقدس برای سال ۱۴۰۰ وجود دارد. از جمله اولویت های برگزاری انتخابات این دوره  مسئله سلامت آحاد مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا می باشد.»

فرماندار مشهد ادامه داد: «علاوه بر مسئله امنیت انتخابات، در این دوره سلامت برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در روز رای گیری انتخابات برای ما از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است.»

پیش از این، پیشنهادهای مختلفی از جمله دو روزه کردن رای گیری، رای گیری پستی و رای گیری از راه دور در خصوص برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ارائه شده بود که همگی فعلا با رای منفی مسئولان مواجه شده است. دلیل رد این پیشنهادات مغایرت با قانون اساسی و نبود زیرساخت های لازم برای اجرای این نظرات بود. حالا با نزدیک شدن به روزهای انتخابات، مسیر رسیدن به انتخابات هر روز روشن تر از دیروز خواهد شد.

کد خبر: 9660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =