سینما نگران تکرار یک تجربه

با ورود موج چهارم ویروس کرونا به کشور، باز هم نگرانی‌ها از تعطیلی دوباره سالن‌های سینما، در آستانه اکران نوروزی وجود دارد.

به گزارش آتیه انلاین، سال ۹۸ جزو سال‌های پرمخاطب سینمای ایران بود که تنها در شش ماه نخست سال با ۱۶.۶ میلیون مخاطب موفق شد به فروش ۱۹۹ میلیاردی دست یابد. سالی که با «متری شیش و نیم» و «رحمان ۱۴۰۰» و «تگزاس ۲» اکران نوروزش را طوفانی آغاز کرد و  با اضافه شدن «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» که دو فیلم مهم و پرطرفدار جشنواره فجر بودند رکورد فروش سال‌های گذشته را جابجا کرد. در حالی که اواخر اسفند ۹۸ اسامی فیلم‌های برگزیده برای اکران در نوروز ۹۹ اعلام شده بود و پیش‌بینی می‌شد سینمای ایران بتواند رکورد فروش سال گذشته را بشکند خبر همه‌گیری کرونا و تعطیلی عمومی، سینماها را در شوک فرو برد.  

 سال گذشته هم‌زمان با اکران نوروزی، سینماها تعطیل شد و اندک آثاری که اکران شدند نیز با اقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو نشدند و به فروش اندک گیشه راضی و تسلیم شرایط موجود شدند؛ حالا به نظر می رسد که اکران نوروزی ۱۴۰۰ هم همان تعطیلی سال قبل را تجربه کند.

با ورود موج چهارم ویروس کرونا به کشور، برخی شهرها دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفته اند، همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش تعداد بیماران و احتمال تعطیلی دوباره مشاغل و افزایش محدودیت‌ها در روزهای آینده گفته است. حالا باز هم نگرانی ها از تعطیلی دوباره سالن‌های سینما، در آستانه اکران نوروزی به دلیل موج چهارم کرونا وجود دارد.

هر سال وقتی جشنواره فجر تمام می‌شد بازار رقابت برای رسیدن به اکران نوروزی حسابی گرم بود، اما  به نظر می رسد امسال صاحبان فیلم‌ها با شرایط موجود چندان تمایلی به نمایش فیلم‌هایشان در نوروز ۱۴۰۰ ندارند و تقریبا اکثر صاحبان آثار فیلم های خود را برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در نظرگرفتند تا بتوانند با تزریق واکسن و فروکش کردن کرونا رونق گیشه شان تضمین شود.

به همین دلیل، در آخرین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما حمایت از اکران فیلم‌های نوروز مصوب شد. در این جلسه که به ریاست حسین انتظامی برگزار شد مصوبه جلسه گذشته کارگروه در ۷ بهمن ماه مبنی بر کمک هزینه اکران (سینما و فیلم) بر مبنای قیمت خالص بلیت هر سینما برای سینمای یک و دو سالن معادل ۲ درصد سالن‌های فعال، سینماهای سه و چهار سالن معادل ۳ درصد سالن‌های فعال و سینماهای پنج سالن معادل ۵ درصد سالن‌های فعال (حداکثر ۵ سالن) تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تمدید شد. این مصوبه در صورت تعطیلی سینماها نیز مشمول سه فیلم ویژه اکران نوروزی خواهد بود. در این جلسه مقرر شد، ۶ میلیارد ریال به عنوان کمک هزینه تبلیغات یکپارچه اکران نوروز ۱۴۰۰ اختصاص پیدا کرد و همچنین اعلام شد: سه فیلم ویژه نوروزی زمانی از تسهیلات اکران برخوردار می‌شوند که حداقل ۴ هفته از نمایش آنها سپری شود. در این جلسه اجرای طرح اسپانسری تبلیغات اکران نوروزی مورد تصویب و تایید قرار گرفت.

در این میان زمزمه اکران فیلم‌هایی مانند «بی‌همه ‌چیز» به کارگردانی محسن قرائی، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد، «چپ، راست» ساخته حامد محمدی و «درخت گردو» و «شیشلیک» به گوش می رسد. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید طرح تشویقی سازمان سینمایی چقدر توان جلب نظر صاحبان آثار را خواهد داشت و چه فیلم هایی متقاضی اکران نوروز سال ۱۴۰۰ خواهند بود.

کد خبر: 9774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =