روز پرکار مجلس

بهارستانی ها امروز در ادامه جلسات خود به بحث بودجه پرداختند. از توسعه کلانتری ها تا تصویب میزان اعتبار هلال احمر، وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی، عملکرد امروز مجلس نشینان بود

به گزارش آتیه آنلاین در روز پر کار مجلس، نمایندگان در بررسی لایحه بودجه نحوه خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر براساس هزینه تمام شده حسابرسی شده نیروگاه در سال ۱۴۰۰ را مشخص کردند.

طبق بند (ج) تبصره ۱۵ که به تصویب نمایندگان رسید، مقرر شده است: شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران مکلف است جهت توسعه و تسریع در اجرای طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را مطابق با قوانین و مقررات به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها (شامل قیمت تمام‌شده کالا و خدمات فروش‌ رفته، اداری- عمومی و توزیع و فروش) به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند  و درآمد حاصله را مطابق بودجه سالانه آن شرکت جهت سرمایه‌گذاری در طرحها و ردیفهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت خرید کیک زرد با منشأ داخلی یا خارجی و یا تملک سهام معادن پرتوزا و شرکتهای مرتبط با چرخه سوخت براساس موافقتنامه‌های مبادله‌شده با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه نماید. درآمد حاصله به حساب افزایش سرمایه دولت در شرکت منظور و معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات آن با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

ثبت اطلاعات کارکنان برای پرداخت حقوق
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند الحاقی ۱ و ۲ تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را بررسی کرده و با آن موافقت کردند.

بر اساس بند الحاقی ۱ تبصره ۱۲، صدور اجازه تخصیص اعتبار دستگاه ها و پرداخت حقوق کارکنان و مدیران دستگاه ها در سال ۱۴۰۰، منوط به احراز انجام تکالیف مندرج در ماده(۲۹)قانون برنامه ششم توسعه است. هرگونه اقدام برخلاف این بند به منزله تصرف غیرقانونی در اموال و وجوه عمومی است.

بر اساس بند الحاقی ۲ این تبصره، پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شرکت های آب و فاضلاب استانی و شرکت های توزیع برق استان ها که به صورت مامور در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت توانیر ارائه خدمت می نمایند، از محل منابع داخلی شرکت های استانی مذکور، بلا مانع است.

وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنی هستند. اجرای این حکم درخصوص بنگاههای اقتصادی متعلق به وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تنها با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود.

نحوه سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌های حرارتی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در نشست نوزدهم بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ و در جریان رسیدگی به بخش هزینه‌ای آن با بند (الف) و (ب) تبصره (۱۵) ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

در بند (الف) تبصره ۱۵ آمده است: شرکت‌های تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکت‌های برق منطقه‌ای مکلفند منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به ترتیب به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر بابت رد دیون و یا سرمایه‌گذاری (احداث) در توسعه نیروگاه حرارتی و توسعه شبکه انتقال کشور پرداخت کنند.

همچنین در بند (ب) تبصره ۱۵ این ماده واحده که به تصویب نمایندگان رسید، بیان شده است: به شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران اجازه داده می شود معادل منابع پیش بینی‌ شده در بودجه مصوب سالانه خود را بابت هزینه‌های بهره‌برداری به شرکت بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کند.

بازسازی کلانتری ها
همچنین امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها را مکلف کردند تا پنج درصد از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان را برای بازسازی و تجهیز رده های انتظامی هزینه کنند.

بر اساس این بند، شورای برنامه ریزی و توسعه استانها مکلفند تا پنج درصد (%۵ ) از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان موضوع جدول (۱۰-۱ )این قانون را برای احداث، تکمیل، بازسازی و تجهیز رده های انتظامی با اولویت پاسگاه ها و کلانتری ها هزینه کنند.

اختصاص پنج هزار میلیارد ریال برای جمع‌آوری آب‌های سطحی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در جریان رسیدگی به بخش هزینه‌ای آن با جزء ۳، ۴ و ۵ تبصره ۱۳ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. بر اساس جزء ۳ تبصره۱۳ ماده واحده به منظور پیشگیری از خسارات ناشی از جاری شدن سیلاب در شهرهای دارای مطالعات جمع آوری آب‌های سطحی به نسبت ۵۰ درصد آورده شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت تا سقف ۵ هزار میلیارد ریال از طریق وزارت کشور پرداخت می‌گردد. اعتبار مذکور با پیشنهاد وزارت کشور و تائید سازمان برنامه و بودجه و تصویب هیات وزیران قابل هزینه است.

در ادامه این بند تاکید شده است: آئین نامه اجرایی و موارد هزینه کرد این جزء با پیشنهاد وزارت کشور و تائید سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب هیات وزیران خواهد بود.

بر اساس جزء ۴ تبصره۱۳ مقرر شد تا مبلغ یکهزار ۷۲۰ میلیارد ریال به موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برای تولید و ارتقای کیفیت انواع واکسن های مورد نیاز انسان، دام، طیور و تا مبلغ هزار میلیارد ریال  به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور جهت پیشگیری و اطفای حریق جنگل ها و مراتع کشور در قالب اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی های سرمایه ای اختصاص یابد.

با رای نمایندگان همچنین مبلغ هزار میلیارد ریال به سازمان دامپزشکی کشور بابت مهار و کنترل بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و پایش باقیمانده های دارو، سموم، فلزات سنگین در فرآورده های خام دامی درنظر گرفته شود.

بر اساس جزء ۵ تبصره ۱۳ نیز که توسط نمایندگان تصویب شد نیز مقرر شده است: تا ­مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال جهت بیمه منازل مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور اختصاص یابد.

اعتبار هلال احمر، وزارت بهداشت و کشاورزی مشخص شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در نوزدهمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ و در جریان رسیدگی به بخش هزینه‌ای آن با تبصره ۱۳ و ردیف یک و ۲ این تبصره در ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

در تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است: اجازه داده می‌شود از محل منابع تنخواه‌گردان موضوع بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۴ اسفندماه ۱۳۹۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی اقدامات زیر صورت پذیرد.

در ادامه و در جزء یک این تبصره قید شده است: تا مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال به جمعیت هلال ‌احمر جمهوری اسلامی ایران و تا مبلغ یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت شود.

همچنین در جزء ۲  تبصره ۱۳ بودجه نمایندگان مصوب کردند که در اجرای جزء (۱) بند (ب) ماده (۳۲) و همچنین بند (ث) ماده (۳۳) قانون برنامه ششم توسعه به ترتیب تا مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال و تا مبلغ سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال جهت پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صورت نقدی و یا اسناد خزانه اسلامی( مدت یک سال) انجام شود.

رای مجلس به ساماندهی درآمدهای مالی پایانه‌های فروشگاهی 
بهارستانی ها امروز در جریان رسیدگی به بخش هزینه‌ای بودجه با الحاق یک بند به تبصره ۱۲ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در بند الحاقی به تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: به منظور اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب اول آبان ماه ۱۳۹۸ اشخاص حقوقی و مالکان واحدهای صنفی موظفند تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ حداقل یکی از حساب‌های بانکی خود را به عنوان حساب فروش معرفی کنند.

در ادامه این پیشنهاد که به تصویب نمایندگان رسید، مقرر شد: بانک مرکزی تا پایان فروردین ۱۴۰۰ سامانه‌ای را برای این منظور معرفی کند، تمامی حساب‌های متصل به شبکه شاپرک به صورت پیش فرض، «حساب فروش» هستند و نیازی به ثبت آنها در سامانه مذکور نیست.

همچنین جزء ۲ این بند که توسط نمایندگان مصوب شد، قید شده است: حساب‌هایی که به شبکه شاپرک متصل نیستند، در صورتی که مبلغ یا دفعات واریز به حساب در هر ماه بیشتر از مبلغ و تعدادی باشد که توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود، از نظر این قانون، «حساب فروش» تلقی شده و مشمول حکم مذکور در بند (۳) خواهند بود اما مشمول بند (۴) نیستند. سازمان امور مالیاتی موظف است در صورت درخواست صاحب حساب، به تقاضای وی مبنی بر اینکه حساب مزبور، حساب فروش نیست رسیدگی کند.

بر اساس جزء ۳ این بند الحاقی که توسط نمایندگان به تصویب رسید، تاکید شده است: تمامی وجوهی که به «حساب فروش» واریز می‌شود به عنوان فروش صاحب حساب تلقی می‌شود.

کد خبر: 10069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =