دورنمایی که روشن نیست

 با ورود موج چهارم ویروس کرونا و در شرایطی که مخاطبان هنوز از حضور در سالن‌های سینما مطمئن نیستند، دورنمایی روشنی از سال ۱۴۰۰ پیش روی اهالی سینما نیست.

به گزارش آتیه انلاین، سال ۹۸ جزو سال‌های پرمخاطب سینمای ایران بود که تنها در شش ماه نخست سال با ۱۶.۶ میلیون مخاطب موفق شد به فروش ۱۹۹ میلیاردی دست یابد. سالی که با «متری شیش و نیم» و «رحمان ۱۴۰۰» و «تگزاس ۲» اکران نوروزش را طوفانی آغاز کرد و  با اضافه شدن «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» که دو فیلم مهم و پرطرفدار جشنواره فجر بودند رکورد فروش سال‌های گذشته را جابجا کرد. در حالی که اواخر اسفند ۹۸ اسامی فیلم‌های برگزیده برای اکران در نوروز ۹۹ اعلام شده بود و پیش‌بینی می‌شد سینمای ایران بتواند رکورد فروش سال گذشته را بشکند خبر همه‌گیری کرونا و تعطیلی عمومی، سینماها را در شوک فرو برد.  

 سال گذشته هم‌زمان با اکران نوروزی، سینماها تعطیل شد و اندک آثاری که اکران شدند نیز با اقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو نشدند و به فروش اندک گیشه راضی و تسلیم شرایط موجود شدند؛ حالا با ورود موج چهارم ویروس کرونا به کشور، برخی شهرها دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفته اند، همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش تعداد بیماران و احتمال تعطیلی دوباره مشاغل و افزایش محدودیت‌ها در روزهای آینده گفته است.

صاحبان فیلم‌ها نیز با شرایط موجود چندان تمایلی به نمایش فیلم‌هایشان در نوروز ۱۴۰۰ ندارند. در صورتی که با توجه به تعطیلی‌های مداوم سال گذشته سینماها، فیلم‌های زیادی در صف اکران قرار دارند. فقط حدود ۲۰ فیلم از جشنواره سال ۹۸ مانده‌اند که هنوز فرصتی برای اکران نیافته‌اند، که به این تعداد باید ۶۲ فیلم حائز شرکت در جشنواره فجر امسال را هم اضافه کرد و با حساب دیگر فیلم‌هایی که تولیدشان تا جشنواره تمام نشد، حدود ۳۰۰ فیلمی در صف اکران هستند که  با توجه به شرایط ویژه کرونا و عدم استقبال مردم از رفتن به سالن‌های سینما و تماشا کردن فیلم، مشخص نیست چه زمانی فرصت دیده شدن به این حجم انبوه فیلم‌های در انتظار اکران خواهد رسید.

به همین خاطر در آخرین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما به ریاست حسین انتظامی، حمایت از اکران فیلم‌های نوروز مصوب شد. با این حال محسن پاسدار، مدیر سینما استقلال تهران با اشاره به طرح‌های حمایتی سازمان سینمایی می گوید: «این طرح‌ها پاسخگوی نیاز تهیه‌کنندگان نیست چون فیلم‌ها در شرایط عادی می‌توانند فروش خوبی داشته باشند اما این طرح‌ها چندان کمکی به تهیه‌کنندگان نمی‌کنند. اگر از سوی ارشاد و نهادهای مرتبط حمایت خوبی از سینماگران و سینماداران صورت بگیرد، تهیه‌کنندگان هم راضی به اکران فیلم‌های خود می‌شوند در غیر این صورت این اتفاق رخ نمی‌دهد. با این حال باید ببینیم در این زمان باقی‌مانده به نوروز ۱۴۰۰ سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند چون به هر حال در این وضعیت تهیه‌کنندگان ترسی از اکران و هدر رفت سرمایه‌شان دارند.»

آن‌گونه که دبیر شورای صنفی نمایش هفته گذشته اعلام کرد، این شورا امروز و در هفدهم اسفند نسبت به معرفی سه فیلم پرمخاطب برای قرار گرفتن در جدول اکران نوروزی، تصمیم‌گیری می‌کند. سه فیلمی که می‌توانند از تسهیلات مالی این شورا برای تبلیغات نیز استفاده کنند. مرتضی شایسته به این موضوع هم اشاره کرد که تاکنون هشت فیلم برای اکران نوروزی اعلام آمادگی کرده‌اند که در میان آنها فیلم‌هایی از جشنواره سی و هشتم و سی و نهم فیلم فجر نیز دیده می‌شود.

در این میان زمزمه اکران فیلم‌هایی مانند «بی‌همه ‌چیز» به کارگردانی محسن قرائی، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد، «چپ، راست» ساخته حامد محمدی و «درخت گردو» و «شیشلیک» به گوش می رسد. فهرستی که  کامیابی یا ناکامی آن می‌تواند بر چگونگی ادامه اکران در سال ۱۴۰۰ نیز موثر باشد.

کد خبر: 10289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =