بیمه‌پردازی حداقل ۶ ماهه برای دریافت بیمه ‌بیکاری

براساس ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، حداقل۶ ماه سابقه کار و بیمه پردازی، ضروری‌ترین شاخص لازم در مشمول شدن دریافت مقرری بیمه بیکاری است.

به گزارش آتیه آنلاین، بیمه شدگان بیکار در صورت احراز شرایط زیر استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را خواهند داشت.

- بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل (۶) ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد.

- بیمه شده مکلف است ظرف (۳۰) روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای اداره کار و یا از طریق مسیرهای اینترنتی اعلام شده در سامانه های بیمه بیکاری آمادگی خود را برای اشتغال ‌به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد.

گفتنی است که مراجعه بعد از سی روز با دلایل موجه و با تشخیص هیات حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

- بیمه شده بیکار مکلف است در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط ادارات کار  و نهضت سوادآموزی و یا سایر واحدهای ذیربط با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می‌شود شرکت کرده و هر دو ماه یکبار گواهی لازم در این مورد را به شعب سازمان تامین ‌اجتماعی ارائه کند.

نکته ای که در اشتغال پس از بیکاری گفتنی است این است که کارگرانی که در زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به شغل یا مشاغلی گمارده می‌شوند که میزان حقوق و مزایای آن از مقرری بیمه بیکاری‌ متعلقه کمتر باشد مابه‌التفاوت دریافتی بیمه شده از حساب صندوق بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.

- مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمه، بیمه شده از نظر بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت محسوب خواهد شد.

گفتنی است که برقراری و پرداخت مقرری بیمه بیکاری از محل صندوق بیمه بیکاری بر اساس جدول تنظیم شده و مصوب در قانون کار با توجه به مدت زمان بیمه پردازی از حداقل ۶ تا ۳۶ ماه برای افراد مجرد و از ۱۲ تا ۵۰ ماه برای افراد متاهل متغیر است.

شایان ذکر است افرادی که بر اساس قوانین موجود، مشمول دریافت بیمه بیکاری می شوند، پس از احراز و تایید لازم از سوی ادارات کار، باید در شعبات تأمین ‌اجتماعی تشکیل پرونده داده و این شعبات مطابق روند قانونی، بررسی و برقراری مقرری بیمه بیکاری فرد را بر اساس میزان بیمه پردازی و جدول بیمه بیکاری بر عهده دارند.

بر اساس قانون، بیمه شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی بیکار می شوند، نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه پردازی ۶ماهه ندارند.

کد خبر: 10602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =