درآمد از قرنطینه

شیوع ویروس کرونا و قرنطینه، فرصتی برای رونق شبکه های محدود نمایش خانگی ایجاد کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در  روزهایی که امکان دسترسی به تفریحاتی مانند سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست فراهم نبوده، شبکه‌های اینترنتی پخش فیلم به‌طور کامل جایگزین سالن‌های سینما در نمایش آثار سینمایی به مخاطبان در سراسر دنیا شدند و توجه بسیاری از مردم به این استارت آپ ها  معطوف شده است.

در ایران سامانه‌های اینترنتی فیلیمو و ‌نماوا که به ترتیب با در دست داشتن ۵۰ و ۴۵ درصد بازار شبکه نمایش خانگی، عمده سهم بازار VOD را در اختیار دارند، در حال حاضر با توزیع  سریال‌های ‌"قورباغه"، "خوب، بد، جلف ۳"، "ملکه گدایان"، "و "ســیاوش" و در عین حال با انبوه برنامه‌های به‌اصطلاح «فان»، از تاک‌شوهایی چون «همرفیق» تا رئالیتی‌شوهایی مانند «شب‌های مافیا» و «شام ایرانی» مخاطبانش را روز به روز افرایش می دهد.

این روزها که  استفاده از پلتفرم‌های آنلاین بیشتر از هر زمان دیگری در زندگی‌ روزمره مردم گسترش یافته است،در هفته های اخیر این دو سامانه به طور خود جوش بر مبلغ اشتراک خود افزوده و هزینه اشتراک ماهانه این ۲ پلتفرم  با بیش از ۵۰ درصد افزایش بها در شرایط بد اقتصادی کشور، از حدود ۲۵ هزار تومان به تقریبا ۶۰ هزار تومان رسیده است که اگر مبلغ مالیات را هم به این هزینه اضافه کنیم هر فرد برای اشتراک یک ماهه این پلتفرم‌ها باید مبلغی نزدیک به ۶۵ هزار تومان بپردازد.

بر اساس آنچه فیلیمو منتشر کرده است در آذر سال ۹۹، بیش از یک‌ میلیون ‌و ۱۰۰ هزار کاربر فعال داشته و نسبت به سال قبل، تعداد کاربرانش ۲.۵ برابر شده است که نشان از رشد ۳ برابری دارد. فیلیمو تعداد کاربران فعال خود را یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ذکر کرده است که با توجه به میانگین نرخ اشتراک این پلتفرم ، مشخص می‌شود که کاربران فیلیمو  درآمدی ۶۶۰ میلیارد تومانی را در سال، از این محل برای این سامانه رقم می‌زنند.البته این ارقام ارقام یادشده تنها از محل فروش اشتراک به کاربران است و فیلیمو از محل نمایش تبلیغات و ترافیک اینترنت نیز درآمد مجزایی دارد که جزییاتی از آن در دست نیست.

در واقع  رشد چشمگیر مخاطبان فیلیمو قطعا تنها محصول عملکرد این مجموعه نیست و کم‌کاری رسانه بزرگی مانند صداوسیما و تعطیلی سینماها هم تاثیر داشته و حتی عاملی مانند ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم هم موثر بوده‌اند.  از طرف دیگر در آستانه تعطیلات نوروز هم قرار داریم و وضعیت اکران‌های نوروزی هم مشخص نیست و احتمالا بسیاری از مردم با وجود همه این شرایط تماشای فیلم و سریال‌های شبکه نمایش خانگی را ترجیح خواهند داد.

البته شیوع کرونا نه تنها در ایران، بلکه  سبب افزایش درآمد و تعداد کاربران شبکه اینترنتی پخش فیلم نظیر نتفلیکس، اچ بی‌او مکس و دیزنی‌پلاس شد. در سال۲۰۲۰ و  در پی شروع ویروس کرونا  روند عضویت کاربران در شبکه نتفلیکس که بزرگ‌ترین کمپانی نمایش و پخش فیلم در اینترنت شناخته می‌شود، به ۲۰۳.۷میلیون نفر رسید و براساس آخرین آمارها تنها ۷۳ میلیون نفر در آمریکا عضو این شبکه هستند. به گزارش همشهری در سال ۲۰۲۰درآمد نتفلیکس ۲۴.۹۹۶میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۹، افزایشی ۲۴.۰۱ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر: 10758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =