تحویل حجمی، تنها راهکار کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود کاهش منابع آبی و بارش‌ها در کشور، هنوز هم می‌توانیم با همین آب موجود نیازهای خود را تامین کنیم، مشروط بر اینکه وزارت نیرو آب را به صورت حجمی به کشاورزان تحویل دهد.

عباس کشاورز مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با آتیه آنلاین بیان کرد: برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی می‌توان با ایجاد تغییراتی در الگوی کشت، مصرف آب را کاهش داد.

او افزود: با کاشت ارقام مقاوم به خشکی یا با طول رشد کمتر همچنین وارد کردن محصولات جدید با نیاز آبی کمتر به الگوی کشت کشاورزان، می‌توان مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش داد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: با وجود کاهش منابع آبی در کشور، معتقدم با همین آب موجود هم می‌توان نیازهای کشور را تامین کرد اما شرط اصلاح الگوی کشت و کم کردن مصرف آب در بخش کشاورزی آن است که وزارت نیرو آب را به صورت حجمی به کشاورزان تحویل دهد.

او گفت: اگر به کشاورزان بگوییم که میزان آبی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، چقدر است و به آنها گوشزد کنیم که در صورت افزایش مصرف جریمه خواهند شد و یا آب آنها قطع می‌شود، کشاورزان به این فکر می‌افتند که راهکارهای کاهش مصرف آب را شناسایی کنند و برای آب تحویل شده، برنامه‌ریزی خواهند کرد.

کشاورز عنوان کرد: در حال حاضر رویه وزارت نیرو در تحویل آب به بخش کشاورزی مشخص نیست.  

او اضافه کرد: راهکارهای مختلفی برای کاهش مصرف آب وجود دارد. مثلا برخی باغداران با وارد کردن ارقام پاکوتاه سیب و ارقام تجاری جدید، مصرف آب خود را به یک چهارم کاهش داده‌اند. مصرف آب باغات آنها نه تنها کاهش یافته است بلکه به جای کاشت درخت در ۷۰ هزار هکتار باغ سیب در ۲۵ هزار هکتار درختکاری کرده‌اند و به اندازه گذشته محصول تولید می‌کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: به این ترتیب درآمد خالص کشاورزان افزایش می‌یابد و ارزش افزوده ایجاد شده از آب مصرفی هم بیشتر می‌شود.

او یادآور شد: مهمترین خواسته کشاورزان آن است که میزان درآمدشان کاهش نیابد. بنابراین می‌توان گیاهان با مصرف آب بالا را جایگزین کرد. مثلا به جای یونجه هفت تا هشت گیاه را می‌توان برای غذای دام جایگزین کرد که هم مصرف آب کمتری دارند و هم تغذیه دام به مشکل نمی‌خورد و تولیدش کاهش نمی‌یابد.

کشاورز در تشریح دیگر روش‌ها برای کاهش مصرف آب بیان کرد: ما در ایران کشت چغندر را به فصل پاییز منتقل کردیم. با این شیوه علاوه بر اینکه مصرف آب کاهش پیدا کرد، امکان استفاده بیشتر از آب سبز فراهم شد.

او ادامه داد: وقتی که چغندر را در فصل پاییز کشت می‌کنید، گیاه از آب باران استفاده می‌کند و بدون اینکه محصول به مشکل بخورد، با آب کمتر نیازهای کشور تامین می‌شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی این است که به جای کشت بذر، از نشاء استفاده کنیم. با این شیوه چندین مرحله آبیاری کاهش می‌یابد زیرا دیگر لازم نیست کل مزرعه را آبیاری کنیم تا بذر جوانه بزند.

کد خبر: 11116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =