نگرانی درباره تکرار خاموشی در تابستان

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: طی دو سال گذشته سرمایه‌گذاری در بخش برق متوقف شده و همین مسئله خاموشی‌های زمستانه را رقم زده است. نگرانیم که این خاموشی در تابستان هم تکرار شود.

حمیدرضا صالحی نائب رئیس اتاق ایران در گفتگو با آتیه آنلاین در این باره اظهار کرد: صادرات برق توسط بخش خصوصی سبب می‌شود که درآمد ارزی کشور افزایش یافته و در شرایط تحریم انتقال پول‌های بلوکه شده ایران راحت‌تر انجام شود در حالی که صادرات برق ایران در انحصار وزارت نیرو قرار دارد.
وی افزود: تا کنون خاموشی‌های زمستانه در کشور سابقه نداشته است و نگرانیم که این اتفاق در تابستان هم تکرار شود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره اثر خاموشی‌ها بر اقتصاد کشور عنوان کرد:  قطعی برق علاوه بر معضلات اجتماعی خسارت سنگینی را به واحدهای تولیدی تحمیل می‌کند. قطعی برق باعث شد قیمت صیفی جات چند برابر شود و تولید مصالح ساختمانی همچون سیمان به شدت کاهش یابد و همین مساله منجر به افزایش شدید قیمت‌ها شد. البته قطعی برق در تابستان تبعات بیشتری را خواهد داشت. اما به نظر می‌رسد که متولیان امر به منافع کل کشور توجه نمی‌کنند.

صالحی حجم بالای مطالبات فعالان بخش خصوصی از وزارت نیرو را یکی از مشکلات این صنعت دانست و گفت: مداخله ای که دولت‌ها در صنعت برق‌ می‌کنند، بیشترین آسیب را به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ وارد کرده است. باید اجازه داد که اقتصاد مسیر صحیح خود را طی کند و ما را به نقطه‌ای برساند که سرمایه‌گذاران این حوزه به کشور بازگردند.

وی تاکید کرد: صنعت برق ایران دچار یک جریان نامتعارف اقتصادی شده ‌است. در حقیقت قیمت‌گذاری نادرست منجر به برهم خوردن توازن درآمدها و هزینه شده است.  
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق گفت:  نبود توازن در اقتصاد صنعت برق و کسری بودجه دولت، انباشت بدهی را به‌ دنبال داشته و در اثر آن روند سرمایه‌گذاری در این صنعت نزولی شده است. برخلاف آنچه ادعا می‌شود بخش خصوصی بازنده اصلی پایین بودن تعرفه برق در ایران است.

کد خبر: 11683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =