خون و دود!

افزایش حجم کشته شده‌ها توسط خونتای میانمار علیرغم واکنش تند جامعه ملل نشان می‌دهد که کودتاچی‌های این کشور ابایی از خونریزی بیشتر ندارند.

به گزارش آتیه آنلاین، به‌رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته در سطح جهانی، خون همچنان در خیابان‌های میانمار جاری است. از زمان کودتای نظامی در این کشور، کمتر روزی است که خبری از برخورد خشونت‌بار نیروهای پلیس و ارتش با معترضان به چشم نخورده و آمار کشته‌شدگان در این کشور همچنان رو به افزایش است.

پنجره‌ای به تباهی

درگیری‌ها بین معترضان مخالف کودتا و نیروهای امنیتی میانمار همچنان ادامه داشته و منابع از کشته شدن حداقل ۱۴ تن دیگر در جریان تظاهرات روز دوشنبه این کشور خبر دادند. همچنین گزارش شده که معترضان با هدف تشدید نافرمانی مدنی، به تاکتیک رهاسازی زباله در تقاطع‌های شهری روی آورده‌اند. روز سه‌شنبه نیز هزاران نفر در اعتراض به کودتای اول فوریه گذشته میانمار در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند. گروه موسوم به «انجمن کمک به زندانیان سیاسی در میانمار» روز سه‌شنبه از کشته شدن حداقل ۱۴ تن دیگر از معترضان خبر داد. این گروه گزارش داد که هشت نفر در منطقه داگون، حومه جنوبی شهر یانگون، پایتخت سابق، کشته شدند.

بنا به گزارش رویترز، اظهارات شاهدان و ویدئوهای منتشر شده حاکی از آن است که نیروهای امنیتی در داگون برای پاکسازی موانع ایجاد شده با کیسه‌های شن، از یک سلاح با کالیبر سنگین‌تر استفاده کردند که به نظر می‌رسد یک نارنجک انداز بوده باشد. این در حالی است که دولت نظامی حاکم در میانمار همچنان هرگونه سرکوب مخالفان را تکذیب کرده و اقدام‌های خود را بازتاب‌دهنده سازوکار قانونی در این کشور می‌داند. تلویزیون دولتی میانمار در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی از «سلاح‌های ضد شورش» برای پراکنده کردن آنچه «تروریست‌های خشن» می‌خوانند استفاده کردند. البته تلویزیون دولتی میانمار اشاره‌ای به این نکرد که این تعداد ناگهان از کجا سروکله‌شان در این کشور پیدا شده و چرا بخش اعظم این «تروریست‌ها» دانشجویان و شهروندان عادی هستند!

یکی از فعالان دانشجویی به خبرگزاری رویترز گفت که دو نفر نیز در تیراندازی در شهر مرکزی مینگین کشته شدند. همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که‌ معترضان میانماری در یک تاکتیک جدید به منظور تشدید نافرمانی مدنی،‌ از مردم خواستند زباله‌ها را در تقاطع‌های اصلی شهر رها کنند. روی یک پوستر منتشر شده از سوی جنبش اعتراضی در رسانه‌های اجتماعی نوشته شده است: «این اعتصاب زباله‌ای اعتصابی در مخالفت با خونتا است. همه می‌توانند به آن ملحق شوند.» تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی توده‌های انباشته شده از زباله در شهر یانگون را نشان دادند. این کمپین بعد از آن به راه افتاد که مقام‌ها با بلندگو در برخی محله‌های شهر یانگون از مردم خواستند نحوه درست بیرون گذاشتن زباله‌هایشان را رعایت کنند.

از سوی دیگر، کمیته موسوم به «کمیته اعتصاب عمومی ملیت‌ها»، یکی از گروه‌های اصلی سازمان‌دهنده اعتراضات جاری، در نامه‌ای سرگشاده در شبکه‌های اجتماعی از شبه‌نظامیان اقلیت قومی میانمار خواست به افرادی که در برابر «ظلم» ارتش ایستاده‌اند، کمک کنند. بنا به گزارش واشنگتن پست، این گروه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که لازم است سازمان‌های مسلح قومی به طور دسته‌جمعی از مردم محافظت کنند. گفتنی است که شبه‌نظامیان اقلیت قومی میانمار سال‌هاست که با دولت مرکزی جنگیده‌اند. بسیاری از این گروه‌ها مدتی است که آتش‌بس را پذیرفته بودند اما در روزهای اخیر بین برخی از این گروه‌ها و ارتش در بخش‌های شرقی و شمال شرق میانمار درگیری‌هایی رخ داده است.

در کنار این تحولات فاجعه‌ای دیگر نیز در میانمار به وقوع پیوست. روز دوشنبه، نیروهای امنیتی میانمار به روی شرکت‌کنندگان در تجمعی برای سوگواری یکی از کشته‌های روز شنبه که خونین‌ترین روز اعتراضات ضد کودتایی اخیر این کشور تاکنون است،‌ آتش گشودند؛ همچنین هزاران تن از مردم ایالت «کارن» به دنبال حملات هوایی ارتش در این ایالت به تایلند گریختند. بر اساس گزارش‌ها،‌ حدود سه هزار تن از مردم ایالت کارن در جنوب شرق این کشور به دنبال بمباران نیروی هوایی ارتش که با بهانه عملیات علیه منطقه تحت کنترل یک گروه مسلح قومی صورت گرفت، به تایلند فرار کردند. یک سازمان واقع در ایالت کارن میانمار به نام «سازمان زنان کارن»‌ اعلام کرد که ارتش میانمار دست به اجرای حملات هوایی علیه پنج منطقه در این ایالت از جمله یک کمپ آوارگان زده است. در ادامه بیانیه این گروه عنوان شد: «در حال حاضر روستاییان منطقه در جنگل‌ها مخفی شده‌اند و بیش از سه هزار تن دیگر از مرز تایلند عبور کرده و به آنجا پناه برده‌اند.»

واکنش جهانیان

تمامی این تحولات اما به گرد پای وقایع روز شنبه نیز نمی‌رسد. طی اخبار منتشر شده، تظاهرات روز شنبه در میانمار که به «خونین‌ترین» روز اعتراض‌ها تاکنون شهره است، ۱۱۴ تن به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. روز یکشنبه، شمار کثیری از مردم در مراسم یادبود قربانیان شرکت کرده و متعهد شدند تا از اعتراضاتشان برای خاتمه دادن به حاکمیت ارتش دست نکشند.

 روز شنبه همچنین سنگین‌ترین درگیری از زمان کودتا میان ارتش میانمار و گروه‌های مسلح قومی به وقوع پیوست که کنترل مناطقی از این کشور را در دست دارند. یک گروه جامعه مدنی اعلام کرد که جنگنده‌های نظامی دست‌کم سه تن را در جریان حمله‌ای به یک روستای تحت کنترل یک گروه مسلح از اقلیت کارن کشتند. سخنگوی خونتای میانمار به تماس‌ها برای اظهارنظر درباره کشتار معترضان یا این درگیری‌ها پاسخی نداد.

این اقدام البته واکنش‌های بسیاری از کشورهای جهان را در پی داشت. ترکیه روز شنبه خشونت‌بارترین سرکوب علیه معترضان دموکراسی‌خواه میانماری را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این خشونت بیش از حد علیه غیرنظامیان میانماری را به شدت محکوم می‌کنیم. در همین رابطه، ما بار دیگر خواستار پایان یافتن فوری چنین اقداماتی علیه مردم غیرنظامی، آزادی فوری کلیه رهبران منتخب، شخصیت‌های سیاسی و غیرنظامی بازداشت شده و اقدامات لازم جهت بازگشت به دموکراسی هستیم.»

از سوی دیگر سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «ادامه این سرکوب نظامی غیرقابل قبول است و نیازمند یک واکنش بین‌المللی قاطع، متحد و محکم است.» «تام اندروز»، گزارشگر ویژه حقوق بشر در میانمار هم در پیامی توییتری گفت: «این ارتش، روز نیروهای مسلح را در حالی جشن گرفت که مرتکب قتل‌عام علیه مردمی شد که باید از آن‌ها دفاع می‌کرد. جنبش نافرمانی مدنی با تسلیحات قدرتمند صلح واکنش نشان می‌دهد و جهان باید در قبال مردم میانمار واکنش نشان دهد.»

آمریکا نیز طی بیانیه‌ای خواستار پایان خشونت‌ها در میانمار شد، با این همه اکثر تحلیل‌گران معتقدند که اوضاع میانمار بنا نیست به این زودی‌ها رنگ خوشی به خود ببیند، چراکه تجربه‌های پیشین در این کشور اثبات کرده که خونتای نظامی ابایی از افزایش شمار کشته‌ها برای استقرار نظام خود ندارد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 11844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =