شبح ویرانی!

نامزدی مارین لوپن برای انتخابات ریاست جمهوری آتی فرانسه نشان می‌دهد که اقبال عمومی از راستگرایان افراطی زیاد شده و همین موضوع یک تهدید برای جامعه ملل به حساب می‌آید.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شبحی بار دیگر در حال تسخیر فرانسه است؛ شبح راست افراطی. طی آخرین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه، آنچه سبب شد «امانوئل ماکرون» به ریاست کاخ الیزه برسد، چیزی نبود جز ترس از سر برآوردن رهبر راست‌گرایان افراطی در این کشور که به بیگانه‌هراسی و مخالفت با آرمان‌های اساسی اتحادیه اروپا شهره است: «مارین لوپن»، رهبر جناح راست افراطی موسوم به «اجتماع ملی». حال به نظر می‌رسد که سایه این تهدید بار دیگر بر سر ملت فرانسه سنگینی می‌کند.

نامزدیِ خبرساز

خبری جنجالی و برای بسیاری تهدیدکننده طی روزهای اخیر سیاست داخلی فرانسه را درنوردید: رهبر جناح راست افراطی فرانسه تایید کرد که سال آینده میلادی برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور کاندیدا می‌شود. فرانس ۲۴ گزارش داد که مارین لوپن، رهبر جناح راست افراطی موسوم به اجتماع ملی در یک کنفرانس خبری اعلام کرده با انرژی گرفتن از بابت نتایج دلگرم‌کننده‌ای که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، برای سومین بار نامزد ریاست جمهوری فرانسه می‌شود. وی اظهار کرد: «این نخستین‌بار است که من در نظرسنجی‌ها یک پیروزی ملموس کسب کرده‌ام.»

این در حالی است که در انتخابات سال ۲۰۱۲ مارین لوپن با کسب ۱۷ و ۹ دهم درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت. در سال ۲۰۱۷ نیز او ۲۱ و سه دهم درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری را در دور اول کسب کرد اما در دور دوم با کسب ۳۳ ‌و ۹ دهم درصد درصد رأی شکست خورد. همین آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که راست افراطی در مهد دموکراسی اروپایی در حال پا گرفتن است و بنابراین انتظار پیروزی لوپن در انتخابات آینده چندان بعید و دور از دسترس نیست.

لوپن در اظهارات اخیرش گفت که با در نظرگرفتن نتایج نظرسنجی‌ها، به این نتیجه رسیده است که فراتر از بحث‌های مطرح‌شده اخیر، بعد از یک کارزار بسیار خوب، فرانسوی‌ها درک کردند درون‌مایه‌ای اساسی در رویکردهای ایدئولوژیک وی وجود دارد و او کاندیدایی قدرتمند است. لوپن پیش از این با مطرح کردن صحبت‌های جنجالی که بسیاری آن‌ها را سخنرانی‌های مبتنی بر نفرت تلقی کردند، از جمله علیه مسلمانان و مهاجران، هدف انتقاد گسترده قرار گرفته است. ماه ژانویه حزب اسلام هراس او یک ممنوعیت مناقشه برانگیز را در قبال پوشش حجاب در اماکن عمومی مورد مخالفت قرار داده و همچنین خواستار استرداد اتباع خارجی «رادیکال‌» از اراضی فرانسه به همراه همراهان دیگر شد.

این در حالی است که براساس نظرسنجی انجام شده توسط مرکز «آی‌پاس» برای نشریه لوپوئن، بیش از نیمی از شهروندان با دیده منفی به سیاست‌های امانوئل ماکرون می‌نگرند. نظرسنجی انجام شده بین بازه زمانی ۲۲ تا ۲۳ ژانویه جاری نشان می‌دهد، اعتماد به رئیس‌جمهوری فرانسه با سه درصد کاهش تنها ۳۵ درصد است در حالی‌که با وجود یک کاهش سه امتیازی در ماه نوامبر، محبوبیت امانوئل ماکرون در دسامبر با یک پله صعود به ۳۸ درصد رسیده بود. طبق این نظرسنجی، ۶۰ درصد فرانسوی‌ها از سیاست‌های ماکرون راضی نیستند. اقدامات مقابله با بحران سلامت نارضایتی بخشی از جمعیت را نسبت به دولت ماکرون برانگیخته است. میزان حمایت از نخست‌وزیر این کشور نیز پس از چندین ماه دشوار، به ۳۲ درصد رسید. به نظر می‌رسد که پاندمی کرونا دستکم برای عده‌ای معدود از سیاستمداران سود داشته و این افراد کسی نیستند جز راست‌گرایانی که سودای دستیابی به کاخ‌های رهبری را در کشورهایی چون فرانسه در سر می‌پرورانند.

نشانه شوم

نظرسنجی‌هایی که اخیرا انجام شده غالبا نشان از آن دارد که راست‌گرایان افراطی در حال رشد بی‌سابقه در میان توده مردم هستند. یک نظرسنجی جدید حاکی از آن است مردم فرانسه در سه حوزه مهاجرت، امنیت، تبعیض و خشونت علیه زنان بیشتر از آنکه با دولت کنونی موافق باشند با مارین لوپن موافق هستند. در حوزه مهاجرت ۵۱ درصد مردم، لوپن را بهتر از امانوئل مکرون می‌دانند. از سوی دیگر، ۴۸ درصد مردم فرانسه، پیروزی مارین لوپن را در انتخابات ریاست جمهوری محتمل می‌دانند و این رقم طی شش ماه، هفت واحد افزایش یافته است. بنا به گزارش رویترز، نظرسنجی جدید موسسه الب (Elabe) نشان داد پتانسیل پیروزی حزب متبوع لوپن در انتخابات ریاست جمهوری رو به افزایش است. ۳۶ درصد افراد واجد شرایط رأی هم اعلام کردند ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری به وی رای دهند. این رقم طی شش ماه دو واحد افزایش داشت. به علاوه ۱۷ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رای دادن به وی را کاملا محتمل دانستند.

۴۳ درصد این گروه کارگرانی هستند که در تامین هزینه‌های زندگی خود مشکل دارند. لوپن در میان افراد بالای ۶۵ سال چندان محبوب نیست و تنها ۲۵ درصد حامیان وی در این رده سنی قرار می‌گیرند. مشاهده روند انتخابات در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که ۲۷ درصد حامیان «فرانسوا فیون»، نخست‌وزیر اسبق فرانسه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری، قصد دارند به لوپن رأی دهند. با این حال ۶۴ درصد فرانسوی‌ها رأی به لوپن در انتخابات آتی را رد می‌کنند، اما ۴۸ درصد آن‌ها رأی دادن را اصلاً محتمل نمی‌دانند. به طور کلی ۴۸ درصد مردم فرانسه، پیروزی مارین لوپن را در انتخابات ریاست جمهوری محتمل می‌دانند. این رقم طی شش ماه، هفت واحد افزایش یافته است. از میان صرفاً پنج درصد مردم از این پیروزی اطمینان دارند.

نظرسنجی حاکیست مردم فرانسه در سه حوزه مهاجرت، امنیت، تبعیض و خشونت علیه زنان بیشتر از آنکه با دولت کنونی موافق باشند با مارین لوپن موافق هستند. در حوزه مهاجرت ۵۱ درصد مردم لوپن را بهتر از امانوئل مکرون می‌دانند. هزار و هشت نفر در این نظرسنجی برای افراد بالای ۱۸ سال شرکت کردند.

شکی نیست که پیروزی لوپن برای فرانسه‌ و البته کل اروپا، تکان‌دهنده خواهد بود. این یک ماده قانونی و اعتقادی در فرانسه است که حزبی که رهبری‌اش مدت‌ها شعله‌های یهودستیزی، نوستالژی نازی‌ها و تعصب ضدمهاجرتی را افروخته نگاه‌داشته نمی‌تواند موفقیتی در انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری دو مرحله‌ای این کشور به دست آورد. اما حزب لوپن به‌طور پیوسته فراتر از آنچه بسیاری از فرانسوی‌ها تصور می‌کردند آمادگی کسب کرده و پیشرفت‌هایی به دست آورده است. از سوی دیگر، پیروزی نیروهای سیاسی چون «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و «ژایر بولسونارو»، رئیس‌جمهوری پوپولیست برزیل و همچنین بر سر کار آمدن «بوریس جانسون» به‌عنوان نخست‌وزیر بریتانیا نشان از آن دارد که اوضاع سیاست بین‌الملل در جهان چندان مساعد نبوده و باید انتظار شوک‌های بیشتری را نیز داشت.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 12770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =