ایجاد انسداد در انتخابات فلسطین

فعال شدن اسرائیل و به میدان آوردن آمریکا برای تعویق انتخابات فلسطین حاکی از ترس رژیم صهیونیستی در مورد پیروزی حماس است که به نوعی باید آنرا ترس از تهدید موجودیت این رژیم دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از ورود اولین نماینده دمکرات‌های آمریکا به خاورمیانه و دیدار با سران رژیم صهیونیستی، منابع مختلف رسانه‌ای فاش کردند که اخلال در انتخابات آتی فلسطین و جلوگیری از پیروزی حماس، از جمله مهمترین محورهای مذاکره و رایزنی میان مقامات رژیم صهیونیستی با مقامات واشنگتن بوده است. با وجود اینکه انتخابات آینده در سرزمین‌های اشغالی به مثابه رویدادی مهم و اثرگذار برای بازیگران سیاسی با هدف کسب حداکثر قدرت در ساختار داخلی فلسطین به شمار می‌آید، اما در طرف دیگرِ این رخداد، متعاقباً نگاه‌ها به این رویداد از سوی اشغالگران صهیونیست منفی‌تر از گذشته است.

اعمال بن‌بست

این در حالی است که سایت خبری اسرائیلی «والا» در این باره اعلام کرد، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «گابی اشکنازی» همتای صهیونیست وی چند روز پیش در گفت‌وگوی تلفنی درباره راه‌های جلوگیری از پیروزی جنبش حماس در انتخابات فلسطین رایزنی کردند تا مانع از پیروزی این جنبش در انتخابات شوند؛ مسئله‌ای که از جایگاه ویژه‌ای برای تل‌آویو برخوردار است.

به گفته این سایت خبری، وزیر امور خارجه اسرائیل و همتای آمریکایی وی توافق کردند که در صورت تحقق اهداف تل‌آویو، این رژیم در انتخابات آینده سنگ‌اندازی و اخلال ایجاد نکند و این تبادل نظر و مذاکره در شرایطی رخ داده است که مقامات اسرائیل نگرانی خود را از اختلاف‌ها و چند دستگی داخلی در جنبش فتح و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که منجر به تضعیف این تشکل و هموارسازی راه برای پیروزی حماس در انتخابات می شود را ابراز کردند.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی با اشاره به مذاکرات تلفنی میان بلینکن و اشکنازی اذعان داشت که آنچه از این گفتگو به دست رسانه‌های اسرائیلی رسیده است حاکی از آن است که انتخابات از سوی تل‌آویو و واشنگتن لغو نخواهد شد و این در حالی است که مقامات بلندپایه اسرائیل و آمریکا بر این باورند که سران سیاسی در فلسطین انتخابات را به تعویق میاندازند.

این شبکه خبری در ادامه گزارش خود مدعی شد که نگرانی در خصوص پیروزی حماس در انتخابات آینده فلسطین به عنوان مساله‌ای مشترک میان دستگاه دیپلماسی اسرائیل و ایالات متحده دنبال میشود اما برای اینکه از بروز هرگونه اتهام در خصوص تلاش برای شکست این انتخابات جلوگیری کنند، نگرانی‌های خود را علنی نکرده‌اند.

بر اساس فرمان ریاستی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات مجلس قانونگذاری این کشور در روز ۲۲ ماه مه‌ (یکم خرداد) و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است که پس از ۱۵ سال، این نخستین بار است که تشکیلات خودگردان فلسطین حکمی برای برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست جمهوری و مجلس ملی صادر می‌کند که مورد استقبال جنبش حماس نیز قرار گرفت.

اخبار توافق میان آمریکا و اسرائیل و همچنین نگرانی موجود میان هر دو دستگاه دیپلماسی در خصوص مساله فلسطین در شرایطی توجه برخی رسانه‌های عبری و عربی را به خود جلب کرده است که برخی تحلیلگران مسائل اسرائیل با اشاره به تاکید بلینکن در تماس تلفنی ۱۳ فروردین با اشکنازی بر حقوق فلسطینی‌ها، معتقدند با وجود حساسیت بر سر موضوع انتخابات و پیروزی حماس کماکان وزارت خارجه ایالات متحده بر حقوق فلسطینی‌ها از جمله معیارهای برابر در زمینه آزادی، امنیت و رفاه تاکید دارد.

در همین راستا مرکز اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا در گزارشی با اشاره به تماس میان وزرای خارجه واشنگتن و تل‌آویو نوشت: «بلینکن در این تماس تلفنی بر باور دولت کنونی آمریکا نسبت به اینکه فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها باید از معیارهای برابر آزادی، امنیت، رفاه و دموکراسی برخوردار باشند، تاکید کرد».

این ادعای مرکز اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شده است که رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده از طریق تیم خاورمیانه خود به رهبری «جرد کوشنر» داماد و مشاورش، اقدام‌های بسیاری را در حمایت یک جانبه از رژیم صهیونیستی انجام داده بود و با ارائه طرح «معامله قرن» کوشید تا فلسطینی‌ها را از داشتن یک کشور مستقل محروم سازد.

قدم آهسته بایدن

از طرفی با روی کار آمدن دولت «جو بایدن»، رئیس جمهوری فعلی آمریکا، زمزمه‌هایی در مورد نزدیک و گرم شدن روابط رام‌الله با واشنگتن بر سر زبان‌ها افتاد. حتی پس از پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، تشکیلات خودگردان از ارتباط با دولت جدید در آمریکا از طریق کانال رسمی خبر داد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی و مقامات آن بارها نسبت به رویکردهای دولت بایدن در قبال اسرائیل و کند شدن روندهایی مانند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و اسلامی ابراز نگرانی کردند. با این وجود محور عادی‌سازی روابط، یکی از موضوع‌های مورد بحث بلینکن در تماس تلفنی روز جمعه ۱۳ فروردین با اشکنازی بوده است. وی همچنین در مورد چالش‌های امنیتی منطقه و کمک بشردوستانه به مردم فلسطین نیز با همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو کرد.

بر اساس اظهار کارشناسان، تل‌آویو امیدوار است در روزهای آینده گفت‌وگوهای بیشتری در خصوص موضوع انتخابات در سرزمین‌های اشغالی انجام شود اما از طرفی این نگرانی وجود دارد که دولت آمریکا مساله انتخابات فلسطین را در اولویت‌های خود قرار ندهد.

اما تایمز اسرائیل در گزارشی با بررسی تنش در داخل گروه‌های فلسطینی به انشقاق میان سیاستمداران فلسطینی پرداخته و مدعی شد که ۳۶ فهرست انتخاباتی و اسامی نامزدهای مورد نظر را به شورای قانون گذاری فلسطین تحویل داده اما جنبش فتح به رهبری محمود عباس همچنان درگیر اختلاف‌های داخلی بود است. اختلافاتی که یادآور وقایع پیش از انتخابات ۲۰۰۶ است؛ چراکه  آن زمان اختلافات داخلی سبب جدایی میان مسئولان بلندپایه فتح شد و آسیب‌های بسیاری به کارزار انتخاباتی آنها وارد کرد.

در این میان مساله شرکت فلسطینی‌های قدس در انتخابات از دیگر مسائل مورد توجه در میان اهالی رسانه و کارشناسان مسائل فلسطین و اسرائیل بوده است.

در همین راستا سایت خبری میدل ایست نیوز در گزارش مشروحی با اشاره به این مساله خاطرنشان کرد که وزارت خارجه آمریکا بر این باور است که که برگزاری انتخابات دموکراتیک در فلسطین موضوعی است که فلسطینی‌ها باید درباره آن تصمیم بگیرند و واشنگتن معتقد است هر شخصی که در انتخابات شرکت می‌کند باید خواهان ترک خشونت، به رسمیت شناختن اسرائیل و احترام به توافق نامه‌ها باشد.

 اکنون مساله اصلی این است که آیا ساکنان فلسطینی قدس می‌توانند در انتخابات شرکت کنند یا خیر؟ اسرائیل در سال ۲۰۰۶ اجازه مشارکت فلسطینی‌های قدس در انتخابات را داد اما تاکنون هیچ مانعی برای شرکت فلسطینی‌های قدس در انتخابات وجود ندارد. مشارکت ساکنان فلسطینی قدس در انتخابات ممکن است اشاره‌ای به این باشد که آنها راه را برای تعویق انتخابات هموار می‌کنند؛ چراکه بدون حضور فلسطینیان قدس، امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد.

در آخر باید یادآور شد که اسرائیل به این مساله اشراف کامل دارد که برگزاری انتخابات فلسطین در موعد مقرر میتواند زمینه‌ساز پیروزی حماس و افزایش بحرانی تمام عیار برای تل‌آویو باشد. حال چه فلسطینی‌های قدس در آن شرکت کنند و چه از حضورشان در انتخابات به هر دلیلی جلوگیری به عمل آید. آنچه مورد توجه همه طرف‌های درگیر در این رخداد سیاسی است مهندسی انتخابات و یا حتی اخلال در آن با هدف جلوگیری از پیروزی حماس است. به عبارت ساده‌تر پیروزی حماس به معنای پیروزی گزینه‌های مورد نظر ایران در مواجه با رژیم صهیونیستی است که تنها یک محصول در پی دارد و آنهم به زعم تل‌آویو رشد روزافزون تهدید در خصوص حیات صهیونیست‌های حاضر در سرزمین‌های اشغالی است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 12889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =