جدیدترین گزارش از بازار کار ایران

کاهش جستجو برای کار، نرخ بیکاری کشور را در سال ۹۹ کاهش داده است. نسبت اشتغال زنان ایرانی کمتر از ۱۴ درصد است و نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته به کمتر از ۴۱,۵ درصد رسیده در حالی که این شاخص در اتحادیه اروپا بیش از ۷۵ درصد است.

به گزارش آتیه آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، براساس داده‌های اعلامی از سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در ایران برای افراد بالای ۱۵ سال در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ برابر با ۱۱,۴ درصد بوده و جالب است که کمترین نرخ بیکاری کشور در این پنج سال در سال ۹۹ ثبت شده است.

نرخ بیکاری در این سال ۹.۶ گزارش شده است. این در حالی است که انتظار می‌رفت به علت رکود گسترده بازارها به علت همه گیری کرونا نرخ بیکاری افزایش قابل توجهی پیدا کند. علت آن بود که برخی از بیکاران در این دوره زمانی جستجو برای یافتن شغل را متوقف کردهیا به زمان دیگری موکول کرده‌اند. بنابراین کاهش نرخ بیکاری در سال ۹۹ به معنی کاهش تعداد بیکاران نیست بلکه نشان دهنده کاهش جستجوی شغل از سوی بیکاران است.

نرخ مشارکت اقتصادی در ایران برای شهروندان ۱۵ سال به بالا در پنج سال منتهی به ۱۳۹۹ به طور میانگین ۴۳,۵درصد است. این شاخص در سال ۹۹ که تحت تاثیر پاندمی کرونا بود ۴۱.۵ درصد بوده است که کمترین رقم در طول پنج سال اخیر است. این در حالی است که میانگین نرخ مشارکت اقتصادی در  اتحادیه اروپا ۷۵ درصد و در کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی، هند و ... نیز ۶۰ درصد است. اتاق بازرگانی تهران در گزارشی اعلام کرده که علت اصلی نرخ پایین مشارکت اقتصادی در ایران عدم استفاده از نیروی کار زنان و سهم پایین این گروه از بازار کار است.

جدیدترین گزارش از بازار کار ایران

سهم پایین زنان از بازار کار

در پنج سال گذشته نرخ اشتغال برای افراد بالاتر از ۱۵سال ۳۷ درصد بوده است. در این مدت نسبت اشتغال زنان ۱۳,۹ درصد و برای مردان ۶۱.۴ درصد بوده است. نسبت اشتغال زنان در اتحادیه اروپا ۶۴ درصد و در ترکیه نیز ۳۲ درصد است.

در سال ۹۹ نرخ مشارکت اقتصادی زنان و مردان برای دومین سال پیاپی کاهشی بوده و در مقایسه با سال ۹۸ به ترتیب ۳,۱ درصد و ۲.۴ درصد کاهش داشته است.

جدیدترین گزارش از بازار کار ایران

مقایسه بازار کار شهرها و روستاها

نرخ مشارکت اقتصادی شهرنشینان در سال گذشته ۴۰,۴ درصد بوده که در مقایسه با سال قبل از آن یعنی سال ۹۸ حدود ۲.۷ واحد کاهش داشته است. این نرخ برای روستانشینان در سال گذشته ۴۴.۲ درصد بود که البته در مقایسه با سال ۹۸ با کاهش ۳.۱ درصدی همراه بوده است.

همچنین نرخ بیکاری در شهرها به طور میانگین ۱۰,۴ و برای روستاها ۷.۲ درصد بوده که در مقایسه با سال ۹۸ به ترتیب ۱.۴ و ۰.۱ درصد کاهش داشته است. کاهش بیشتر نرخ بیکاری در سطح شهرها در مقابل کاهش بیشتر نرخ مشارکت اقتصادی در روستاها اتفاق افتاده است.

جدیدترین گزارش از بازار کار ایران

بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

برآوردها نشان می‌دهد که ۱۴,۲ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال ۹۹ بیکار بوده‌اند. در واقع نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در سال ۹۹ احتمالا به همان دلیل کاهش جستجو برای یافتن شغل، ۳.۵ درصد کمتر از سال ۹۸ بوده است.

نرخ بیکاری در میان زنان فارغ التحصیل در سال گذشته ۲۲,۸ درصد و نرخ بیکاری مردان ۱۰.۴ درصد بوده است.

جدیدترین گزارش از بازار کار ایران

کد خبر: 12992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =