انتخابات در راه رقابتی شدن

با نزدیک شدن به موعد ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، هر روز اظهارنظرها بیشتر می‌شود و افراد جدید در جریان های مختلف خود را در معرض کاندیداتوری قرار می‌دهند.

به گزارش آتیه آنلاین، در جدیدترین مورد «شاهین محمدصادقی» مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در نشستی خبری از قصد خود برای کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خبر داد. محمدصادقی صبح شنبه در نشستی خبری که در محل ستاد انتخابات وی در خیابان سرافراز تهران برگزار شد، اعلام کرد که قصد کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را دارد.

اما از اینها که بگذریم رصد تلاش های جریان های اصلاح طلب و اصولگرا برای رسیدن به کاندیدای واحد همچنان ادامه دارد. مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مصاحبه با ایرنا گفت: «ما ابتدا نام‌نویسی و سپس روی یک داوطلب در جبهه اصلاحات ایران اجماع می‌کنیم اما اگر قبل از ثبت‌نام تصمیماتی گرفته شود این جای بحث دارد.» کواکبیان با اعلام مخالفت با تعدد نامزدها در جبهه اصلاحات ایران، تقسیم‌بندی اعضای این جبهه به دو گروه طرفداران نامزدی ظریف و جهانگیری را گمانه زنی رسانه‌ای توصیف کرد و گفت: «ظریف گفته که نمی‌آید مگر اینکه شرایط خاصی پیش بیاد. اگر او حضور داشته باشد موضوع متفاوت می‌شود.»

زنان کاندیدا می‌شوند؟
از سوی دیگر معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری از زنان شایسته و توانمند خواست تا از حق دخالت در سرنوشت خود در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کرده و داوطلب شوند. این فعال سیاسی درباره تعریف واژه رجل سیاسی اظهار کرد: «در قانون اساسی واژه رجل را به این دلیل انتخاب کرده‌اند که فراتر از بحث جنسیت باشد و تلقی بسیاری از صاحبنظران و مفسران این است که رجل به معنای جنسیت نیست و زنان هم می‌توانند برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند.» وی اضافه کرد: «شورای نگهبان هم تاکنون خلاف این مطلب را اعلام نکرده و نگفته است که زنان نمی‌توانند نامزد شوند؛ پس کلمه رجل محدودیتی از نظر جنسیت ندارد.»

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: «زنان شایسته و توانمند هم در انتخاب و دخالت در سرنوشت خود و استفاده از این حقی که با فداکاری، ایثار و خون شهدا به دست آمده، بهره ببرند که اگر چنین نکنند بعدها برای ما فقط شرمندگی و سرخوردگی می‌ماند.»

پزشکیان، کاندیدای تازه وارد
دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان با تاکید بر این موضوع که دولت ائتلافی سرانجام خوبی ندارد،‌ از کاندیدای انتخاباتی خود یعنی مسعود پزشکیان رونمایی کرده است. البته پزشکیان قبلا اعلام کاندیداتوری کرده بود. وزیر بهداشت در دولت هشتم معتقد است همه دستگاه ها و نهادهای کشور در بروز وضع موجود به اندازه خود سهیم هستند. با این حال تاکید دارد که اگر به سال ۹۲ و ۹۶ بازگردد باز هم به روحانی رای می‌دهد. وی در پاسخ به این سوال که در صورت پیروزی در انتخابات آیا برنامه ای برای مدیریت کشور دارد، گفته: «با وجود سیاست های کلی نظام و برنامه ۵ ساله توسعه که توسط مجلس تدوین می شود، دیگر نیاز نیست که برنامه ای بدهم.»

البته پزشکیان همین ابتدا تکلیف را روشن کرده و هرگونه ائتلاف با لاریجانی را برای انتخابات ریاست جمهوری رد می کند و تاکید دارد که تا آخر در عرصه رقابت ها خواهند ماند. وی در عین حال شرط کنار رفتن از عرصه انتخابات را نه جمع بندی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان بلکه نتیجه نظرسنجی های ملی اعلام می کند.

موتلفه، در میانه جداسری و ائتلاف
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی حضور نامزد حزبی را کنار سایر نامزدها بلامانع دانسته و گفته: «در انتخابات مجلس یازدهم ما در شورای ائتلاف حضور داشتیم و این دوره نیز با نظر روحانیت قرار شد با آنها تجمیع شویم اما آنها نپذیرفتند و به دلیل آنکه محور ما عدم اختلاف بود به‌رغم تلاش برخی برای ایجاد اختلاف، به دلیل تفکر وحدت ساختاری و تشکیلاتی شورای وحدت که منجر به وحدت فهرستی می‌شود در استان‌ها و تهران با مشکلی روبرو نشدیم.» 

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی درباره حضور نامزدهای موردنظر حزب در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: «طی نظرسنجی مکتوب صورت گرفته شده از اعضاء شورای مرکزی و دبیران و... از میان افراد مطرح من، نیکنام، میرسلیم، ترقی و انواری بیشترین آراء را کسب کردند و در بیانیه‌ای این پنج نفر را معرفی و اعلام کردیم در صورت رسیدن به نامزد واحد ما نیز وحدت می‌کنیم.»

محسن رضایی: همه را صاحبخانه می‌کنیم
محسن رضایی هم که سابقه کاندیداتوری زیادی در انتخابات دارد، در جدیدترین وعده انتخاباتی خود گفته: «باید تمام معلمان کشور بدون استثنا صاحب خانه شوند و یک معلم بدون خانه نداشته باشیم، یک حق مسلم ملت ما است و کاملاً شدنی است؛ ما برنامه‌ریزی علمی اقتصادی برای تحقق این هدف داریم و دست رانت‌خوارها و دست مافیای مسکن که نمی‌خواهند مردم صاحبخانه شوند را قطع می‌کنیم. اینکه کارگرانی که بالای سه سال سابقه کاری دارند، باید صاحب خانه شوند، یک حق مسلّم است و شدنی است. برای این هدف، برنامه علمی اقتصادی داریم و این برنامه را قاطعیت اجرا خواهیم کرد.

متکی گلایه مند از شورای ائتلاف
منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت ضمن گلایه از شورای ائتلاف برای نپیوستن به فرایند وحدت می‌گوید: «تاکنون از سوی شورای ائتلاف، اقدام جدی عملی را شاهد نبودیم از این رو بر این باوریم که باید ظرفیت سازی‌ خودمان را به عنوان شورای وحدت پیش ببریم.»  او بر این باور است که آغاز رایزنی‌ها با کاندیداهای دیگر به معنای قطع امید کردن از  آمدن رئیسی نیست بلکه در عین حال شواهدی وجود دارد که احتمال آمدن آقای رئیسی را قوت می‌بخشد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: «ما نمی‌توانیم به طور قاطع بگوییم که ایشان برای انتخابات می‌آیند یا نمی‌آیند. بنابراین در این باره بحث‌هایی مطرح می‌شود برخی بر این باورند که بهتر است آقای رئیسی برای انتخابات نیایند. به بیان دیگر برخی کسانی که می‌گویند بهتر است آقای رئیسی نیاید بدین علت است که خودشان نامزد معینی را مدنظر دارند. برخی معتقدند آقای رئیسی در قوه قضاییه عملکرد بسیار خوب و موثری داشته است بنابراین حیف است که قوه قضاییه را رها کند در نتیجه بهتر است در قوه قضاییه بماند. در حالی که ما معتقدیم پرونده‌های عمده قوه قضاییه، غیر از شکایت مردم از خودشان یا برخی دعاوی خانوادگی یا تجاری و چک بلامحل، پرونده‌های قوه قضاییه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دولت وصل می‌شوند. سازمان خصوصی‌سازی تولیدکننده برخی از این پرونده‌ها است، بانک‌ها تولیدکننده برخی از پرونده‌های کلان اختلاس هستند. معتقدیم اگر دولت، دولت پاکدستی باشد درصد بالایی از پرونده‌هایی که در قوه قضاییه وجود دارد و به دولت متصل است، قطع می‌شود. این همان نکته‌ای است که آمدن آقای رئیسی مهم و ضروری است. فردی هم که جایگزین آقای رئیسی خواهد شد همین روشی را که  آقای رئیسی در قوه قضاییه شروع کرده‌اند و مورد تایید مقام معظم رهبری است ادامه دهد.»

وی از چهره‌های شاخص اصول‌گرایان برای شرکت در انتخابات؛ به محمد باقر قالیباف، ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی نیکزاد، حسین قاضی‌زاده هاشمی، عزت‌الله ضرغامی و سعید محمد اشاره کرد.

کد خبر: 13459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =