عزم جدی تامین‌اجتماعی برای پشتیبانی‌ از تولید

سازمان تامین‌اجتماعی با عزمی راسخ، در کنار کارفرمایان، کارگران و بیمه‌پردازان ایستاده است، از تولید، پشتیبانی و به رونق کسب‌وکارها کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد هیچ کارگاه و بنگاه اقتصادی متاثر از قوانین و مقررات تامین‌اجتماعی تعطیل شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در اولین هفته کاری از سال جاری که «سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زادیی‌ها» نام گرفته، سازمان تامین اجتماعی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مقابله با تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی و مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، از یکی از مکانیزم‌های حمایتگرایانه خود از کارفرمایان، فعالان اقتصادی و کارگزاران تولید، در قالب «بخشنامه بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف» رونمایی کرد؛ طرحی که در صدد است تا با فراهم کردن زمینه بخشودگی، تقسیط و تسهیل پرداخت بدهی‌های بیمه‌ای این بنگاه‌ها، از 50 تا 100 درصد؛ گام‌ مهمی در مسیر حفظ نیروی کار، حمایت از تولیدکنندگان و نهایتا مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در شرایط کرونایی و تحریمی بردارد.

نکته مهم این است که در بخشنامه مذکور، نوعی مشوق برای کارفرمایان ایجاد شده تا سطح اشتغال کارگاه خود را به بهمن سال ۹۸ و پیش از زمان شیوع کرونا بازگردانند. بر این اساس، کارفرمایان دارای بدهی به شرطی مشمول بخشودگی جرائم بیمه‌ای می‌شوند که یا از بهمن ۹۸ تعدیل نیروی انسانی نداشته باشند و یا تعدیل نیرویی را که از آن زمان انجام داده‌اند، جایگزین کنند و کارگران جدیدی را به کار بگیرند. البته این کارگاه‌ها باید سطح اشتغال خود را حداقل تا زمان اتمام پرداخت اقساط حفظ کنند.

به خوبی پیداست که ممانعت از تعدیل نیروی کار، افزایش اشتغال، مانع‌زادیی از تولید با رفع مشکلات واحدهای اقتصادی، تقویت توانمندی‌های داخلی برای مقابله با تحریم‌ها در شرایط کرونایی از جمله اهداف تامین اجتماعی از اجرایی کردن این طرح است؛ مسیری منطقی و گره‌گشا در راهبردهای سیاستگذارانه که می‌خواهد از چالش‌هایی که بنگاه‌های اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کم کند.

به باور کارشناسان و تحلیلگران، تامین اجتماعی ستون رونق تولید و یکی از مهمترین پشتیبانان آن است و اگر تولید با کمک و همراهی این سازمان به رونق برسد، نتیجه نهایی، تقویت بنیه اقتصادی کارگران و کارفرمایان و نیز تضمین پایداری نظام تامین اجتماعی است؛ یعنی رابطه‌ای سه طرفه که تقویت آن، عواید سرشاری را نصیب هر سه حوزه و بازیگران آن می‌کند.

از طرح‌های حمایتگرانه‌ای چون بخشودگی جرائم به خوبی می‌توان دریافت که تامین اجتماعی با درک صحیح از شرایط بنگاه‌ها، کنار آنها ایستاده است، در مناسبات و سازوکارهای بیمه‌ای خود منعطف عمل کرده و فشار وارده به واحدها و بنگاه‌های اقتصادی را کم کند. بخشودگی جرائم بیمه‌ای و تقسیط بلندمدت و پرهیز از اجرای قوانین قهری از جمله مهمترین ابزارهایی هستند که به‌طور معمول تامین اجتماعی در مواقع نابسامانی‌های اقتصادی برای کمتر کردن آسیب‌پذیری بنگاه‌ها و جلوگیری از ریزش نیروی کار به کار می‌برد.

در سال‌های گذشته نیز موارد متعددی از طرح‌های حمایتی تامین اجتماعی برای حمایت از تولید با اجرای دقیق اصول و سیاست‌های حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی عملیاتی شده و روح کلی حاکم بر فعالیت‌های این سازمان، مانع‌زادیی از تولید و تعهد به فراهم ساختن بهترین شرایط برای بنگاه‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف است.

بی‌شک رونق تامین اجتماعی در گرو رونق تولید است. تامین اجتماعی با تولید آمیخته است و بر همین اساس با رفع موانع تولید، به رونق آن کمک می‌کند و هدف این است تا سایه بیکاری را از سر نیروهای مولد کشور و سایه تعطیلی را از سر بنگاه‌ها و کارگاه‌ها دور کند. اخبارهای واصله و گزارش عملکردهای منتشر شده نیز به خوبی گویاست تمام واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی درباره اجرای بایسته طرح‌های سازمانی آمادگی لازم را دارند. کارفرمایان، تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز با اطمینان از این که طرح‌های حمایتی تامین اجتماعی مزایای زیادی هم برای آنها و هم برای نیروهای کار دارد، به خوبی از این گونه طرح ها استقبال می‌کنند.

اجرای چند باره طرح بخشودگی جرایم کارفرمایان و سایر طرح‌های حمایتی تامین اجتماعی نشان از آن دارد که این سازمان با عزمی راسخ، در کنار کارفرمایان و کارگران ایستاده است، از تولید پشتیبانی و به رونق کسب‌وکارها کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد هیچ کارگاه و بنگاه اقتصادی متاثر از قوانین و مقررات تامین اجتماعی تعطیل شود.

رضا خراسانی، روزنامه‌نگار

کد خبر: 13578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =