تدوین بسته پیشنهادی برای تشکیل وزارت انرژی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: قبل از تشکیل وزارت انرژی باید مسئله اصلاح سیاست‌های راهبردی در حوزه انرژی انجام شود و باید در نظام راهبردی کشور این سیاست‌ها تعریف شود. قصد داریم با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس و متخصصان مرتبط در ارتباط با این مسایل بحث کنیم و بسته پیشنهادی بخش خصوصی در ارتباط با تشکیل وزارت انرژی و مسایل مرتبط را به دولت ارائه کنیم.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در این باره اظهار کرد: موضوع تشکیل وزارت انرژی از دیرباز در مجلس مطرح شده بود اما رای کافی نیاورد. در مجلس یازدهم هم شاهدیم طرح تشکیل وزارت انرژی به امضای ۲۵ نفر رسیده و در کمیسیون‌ های اصلی مشترک و فرعی در حال پیگیری است.

وی افزود: از تشکیل جلسه پیرامون تشکیل وزارت انرژی در اتاق ایران خبرداد و افزود: پر واضح است که نگرانی‌هایی درباره ایجاد یک ساختار جدید وجود دارد. زیرا ما سابقه ادغام وزارت صمت را داریم و می‌دانیم که این ادغام با مشکلاتی مواجه بوده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: از سوی دیگر می‌دانیم که تشکیل وزارت انرژی مسیر راحتی نخواهد بود و مقاومت‌هایی در این مسیر انجام می‌شود.

صالحی گفت: با توجه به اینکه بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در ایران ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود و ایران اولین کشوری است که بیشترین یارانه انرژی را پرداخت می‌کند، شاید نیاز باشد که در یک وزارتخانه مشترک به نام وزارت انرژی، مباحث مرتبط با این حوزه دنبال شود.

وی تاکید کرد: یارانه‌های آشکار و پنهان زیادی در حوزه انرژی پرداخت می‌شود و باید پذیرفت که این‌ها منابع درآمدزای کشور هستند که نیاز به مدیریت دارند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تشکیل وزارت انرژی را فرصتی می‌داند که بخش خصوصی می‌تواند از آن استفاده کرده و به برخی از مباحثی که مد نظر این بخش است، جامه عمل بپوشاند.

وی گفت: در حوزه برق مسئله رگولاتوری بسیار مهم است. اگر وزارت انرژی در کشور تشکیل شود، قبل از ایجاد چنین ساختاری باید رگولاتوری را جا بیندازیم و به عنوان یک نهاد مستقل آن را در کشور ایجاد کنیم.

صالحی افزود: نباید منتظر باشیم که وزارت انرژی تشکیل شود و بعد از آن نهاد رگولاتوری را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: قبل از تشکیل وزارت انرژی باید مسئله اصلاح سیاست‌های راهبردی در حوزه انرژی انجام شود و باید در نظام راهبردی کشور این سیاست‌ها تعریف شود. قصد داریم با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس و متخصصان مرتبط در ارتباط با این مسایل بحث کنیم و بسته پیشنهادی بخش خصوصی در ارتباط با تشکیل وزارت انرژی و مسایل مرتبط را به دولت ارائه کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ادامه داد: تلاش می‌کنیم از نظر همه نیروهای فعال و کسب و کارهای اتاق در حوزه انرژی استفاده کنیم. از همه صاحبنظران دعوت کرده و سند خوبی تهیه کنیم تا آن را به مجلس و دولت بدهیم.

کد خبر: 13735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =