نامه سروته گشاده به خودروساز داخلی

این درست است که خودروساز داخلی احتمال متحمل شدن زیان را برای خریداران و استفاده‌کنندگان خودرو بالا ببرد و تامین‌اجتماعی جبرانش کند؟ لابد به خریداران می‌گویی: تو گاز بده برو جلو، مشکلی پیش آمد تامین‌اجتماعی هست؟ انصافا تا کی سرخی من از تو، زردی تو از من؟

آتیه آنلاین / برادر خودروساز داخلی سلام!  

دوست داشتم برای ایجاد جو صمیمانه، شما را همین‌طور دورهمی به اسم کوچک صدا کنم، اما چون اسم شما را نمی‌دانم فقط می‌گویم خودروساز داخلی. مدیون هستی اگر در پاسخ این نامه من را به اسم فامیل خطاب کنی یا صفت ضدانقلابی، چیزی به من ببندی.

ببین خودروساز داخلی جان چندتا نکته:

دیگر عالم و آدم می‌دانند که خودروهای ساخت شما از حداقل ایمنی برخوردار نیستند. اما حالا من کار به کیفیت خودروهای شما و اینکه ایربگ و ترمز ای‌بی‌اس ندارند و اینکه اصلا این چه طرز خودروسازی است، ندارم. کاری هم به اینکه شما در دسته سه صنعت کشور بازی می‌کردی اما با انحصاری‌سازی و با ممنوعیت و محدودیت ورود خودروهای خارجی، مفتی‌مفتی رفتی فینال و صنعت برتر کشور بعد از نفت و پتروشیمی شدی هم ندارم. من منظورم آدم‌هایی است که شما به چشم مشتری به آنان نگاه می‌کنی و خودروی بی‌کیفیت و ناایمنت را به آنها می‌اندازی و آنها هم یا جانشان را سر استفاده از محصول ساخت شما از دست می‌دهند یا سلامتی‌شان را. من کاری به قیمت خودروهای شما هم ندارم اما این راننده‌ها و مسافران داخل خودروهای ساخت شما مجانی نیستند، بلکه خیلی هم برای جامعه گران درآمده‌اند. یعنی کلی هزینه تولد، تحصیل و رشد آنها شده تا بزرگ شده‌اند و آمده‌اند دم نمایندگی شما و مشتری شما شده‌اند. خودشان هم منطقا علاقه وافری به فوت شدن ندارند اما چون سوار ماشین بی‌کیفیتی می‌شوند که شما ساخته‌اید، جان‌شان را از دست می‌دهند یا شل‌وپل می‌شوند.

همین اسفند سال گذشته پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۸، حدود ۱۵ هزار نفر در کشور به ‌علت تصادف جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۳۰۷ هزار نفر نیز مصدوم شدند. طبق آمارها در سال ۹۷ هم حدود ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان باختند و حدود ۳۵۰ هزار نفر از هموطنان در پی تصادف دچار معلولیت جسمی شده‌اند. اگر هم این حرف‌ها را باور نداری برو نظر پلیس راهور و اداره راهنمایی و رانندگی در مورد خودروهای ساخت خودت را در اینترنت جست‌وجو کن تا ببینی چقدر برایت دیس لایک فرستاده‌اند.

خودروساز داخلی جان، این مشتریان شما که بیمه‌شده‌های ما هستند، فِرِند اینترنتی و رفیق فیسبوکی و دوست مجازی نیستند که با یک کلیک بیایند و با یک کلیک بروند. تامین‌اجتماعی مثل شما نیست که وقتی ببیند ۱۶ هزار نفر در تصادفات کشته و ۳۵۰ هزار نفر هم معلول شدند بگوید شتر مرد، حاجی خلاص! چون اصلا تامین‌اجتماعی مردم را مشتری نمی‌بیند، بلکه آنها را شریک خودش حساب می‌کند.

مرد مومن، این درست است که یکی دردانه حسن کبابی باشد و هرچه دلش خواست بسازد و بفروشد و پولش را بگیرد، بعد یکی دیگر که در این وسط نه سر پیاز است و نه ته خیار، هی هزینه تصادفی و معلول و ناقص‌العضو و قطع نخاع و زمین‌گیر و خانه‌نشین و بیوه و یتیم را بدهد!

اخوی می‌دانی ریسک یعنی چی؟ ریسک یعنی احتمال متحمل شدن زیان. این درست است که خودروساز داخلی احتمال متحمل شدن زیان را برای خریداران و استفاده‌کنندگان خودرو بالا ببرد و تامین‌اجتماعی جبرانش کند؟ لابد به خریداران می‌گویی: تو گاز بده برو جلو، مشکلی پیش آمد تامین‌اجتماعی هست؟ انصافا تا کی سرخی من از تو، زردی تو از من؟


خودروساز داخلی جان، دیگر حرفی ندارم. امیدوارم شما هم به اتاق خودت بروی و به کارهای بدت فکر کنی و به این که اگر با این ندانم‌کاری‌ها، کفگیر تامین‌اجتماعی به ته دیگ خورد دیگر کسی، هرقدر هم سازنده بد و فروشنده خوبی باشد، نمی‌تواند ادعای موفقیت کند و بگوید ما بردیم، چون همه ضرر می‌کنیم. پس مواظب خودت باش و بیش از خودت، مواظب استفاده‌کنندگان از خودروهای ساخت داخل، چون اگر خط روی‌شان بیفتد این تامین‌اجتماعی است که باید خسارتش را بدهد.

گوربانت.

رضا خراسانی

کد خبر: 1425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =