دیکته تعویق!

تعویق انتخابات فلسطین به نظر یک معامله میان جنبش فتح و تل‌آویو به حساب می‌آید که تا حدودی هم به سناریوی رژیم صهیونیستی برای عدم پیروزی حماس مربوط می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، انتخابات فلسطین به عنوان یکی از مهمترین رخدادهای سیاسی و امنیتی برای مردم این کشور و مقامات تل‌آویو نه تنها به عنوان شاخصی اثرگذار بر تحولات خاورمیانه مطرح است بلکه به عنوان یکی از چالش‌های جدی رژیم صهیونیستی به کانون توجه رسانه‌های عربی و خارجی تبدیل شده است.

تعویق انتخابات

در همین راستا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته (جمعه) در اظهاراتی اذعان داشت، تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات در قدس تاکنون با مخالفت روبرو شده که همین مساله باعث میشود تا تشکیلات خودگردان تعویق زمان برگزاری انتخابات را تا نهایی شدن اجرای آن در قدس در دستور کار قرار دهد. وی از جامعه بین‌الملل خواست همچنان رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهند تا دست از تضییع حقوق ملت فلسطین بکشد و این رژیم را به توافقنامه‌های امضا شده از جمله تامین حق ملت فلسطین در برگزاری انتخابات ملزم کند.

این در حالی است که تشکیلات خودگردان با اتخاذ مواضعی مدعی شد، به تلاش خود برای تحقق وحدت ملی، پایان بخشیدن به دودستگی و ادامه مقاومت مردمی و تشکیل دولت وحدت ملی ادامه خواهیم داد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این گفته بود، اتحادیه اروپا به مقامات فلسطین اطلاع داده که رژیم صهیونیستی هرگز اجازه نخواهد داد انتخابات در قدس برگزار شود.

این تصمیم تل‌آویو در حالی به مقامات فلسطینی تحمیل شده است که تشکیلات خودگردان فلسطین در ماه فوریه رژیم صهیونیستی را در جریان تصمیم خود برای برگزاری انتخابات از جمله در قدس قرار داد و از این رژیم خواست در برابر برگزاری انتخابات سنگ اندازی نکند.

اما انتشار این خبر و اتخاذ مواضع این چنینی از سوی محمود عباس تنها یک روی سکه عدم برگزاری انتخابات بوده و بر همین اساس تحلیل‌های متفاوتی نیز در رسانه‌ها به انتشار رسیده است. تحلیل‌هایی که حاکی از وجود دلایلی جدی با منشاء فلسطینی در عدم برگزاری این انتخابات و همچنین ترس از دست دادن قدرت از سوی مقامات فلسطینی است.

اتهام به تشکیلات خودگردان

در همین راستا روزنامه عبری یسرائیل هیوم نوشت، حماس بزرگترین پیروز در به تعویق انداختن انتخابات است، زیرا در برابر اختلافات و دودستگی‌ها باز هم جنبش فتح، متحد باقی ماند.

این روزنامه با انتشار گزارشی و با اشاره به ابعاد مختلف در عدم برگزاری انتخابات نوشت: «روشن است که انتخابات فلسطین با تصمیم محمود عباس به تعویق می‌افتد؛ اما نه به این دلیل که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد این انتخابات در قدس برگزار شود، بلکه دلیل آن ترس از دست دادن حکم‌رانی فتح است». به نوشته این روزنامه چاپ اسرائیل، پیش بینی‌ها حاکی از پیروزی حماس در این انتخابات بود؛ همانطور که در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد و این امر موجب می‌شد جنبش فتح حکم‌رانی بر تشکیلات خودگردان فلسطین را از دست بدهد.

اما در این میان برخی تحلیل‌ها نشان میدهد که تنها فتح و رهبری فلسطین از پیروزی حماس نگران نبودند؛ بلکه مصر، رژیم صهیونیستی و اردن هم هراس دارند و هیئت‌های امنیتی را فرستادند تا محمود عباس را برای انصراف از برگزاری انتخابات ترغیب کنند. کشورهای عربی و تشکیلات خودگردان فلسطین تمایل نداشتند به حماس با مشارکت و پیروزی در انتخابات، در جهان مشروعیت ببخشند.

در همین راستا، ارزیابی‌های امنیتی صهیونیست‌ها نشان داد که تعویق انتخابات فلسطین، جنبش حماس را به تحریک در اجرای عملیات امنیتی در اراضی اشغالی و کرانه باختری وادار خواهد کرد؛ زیرا این جنبش با تعویق انتخابات مخالف است.

زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تمامی گروه‌های فلسطینی را به یک نشست فوری دعوت کرد تا در مورد یک برنامه ملی برای مقابله با اشغالگر توافق کنند. وی پس از جلسه رهبری فلسطین درباره برگزاری انتخابات گفت، آنچه اتفاق می‌افتد تاکیدی بر این امر است که جهاد و مقاومت علیه دشمن صهیونیستی، حقیقتی ثابت هستند و همه باید با این حقیقت با جدیت تعامل کنند و از آن چشم پوشی نکنند.

النخاله گفت: با وجود مظاهر قدرت خیالی که در سرویس‌های امنیتی و پلیسی مشاهده می‌شود، ملت فلسطین هنوز در سایه اشغالگر زندگی می‌کند. این سرویس‌ها شب و روز برای همکاری امنیتی با دشمن صهیونیستی تلاش می‌کنند با این گمان که شاید هماهنگی امنیتی، دشمن را متقاعد کند به ما کشور بدهد.

همچنین دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه مقاومت در برابر صهیونیست‌ها تنها راه رهایی ملت فلسطین به شمار می‌آید تاکید کرد که با تلاش‌ها برای همزیستی با رژیم صهیونیستی از طریق انتخابات مخالف هستیم و رویدادهای گذشته از زمان امضای توافقنامه اسلو اثبات کرده که مصالحه و به رسمیت شناختن حقوق فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی صِرفاً توهمی کاذب است.

حماس و اروپا: دو ناراضی!

از سوی دیگر اروپایی‌ها نیز به موضوع تعویق زمان برگزاری انتخابات و تصمیم تشکیلات خودگردان واکنش نشان دادند و مدعی شدند عدم برگزاری میتواند آثار مخربی را بر تحولات جاری میان فلسطین و اسرائیل داشته باشد. در همین راستا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته (جمعه) با اتخاذ مواضعی تند تصمیم رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را در به تاخیر انداختن انتخابات در مناطق فلسطینی به شدت محکوم کرد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در خصوص مواضع کشورهای اتحادیه اروپا نوشت: «جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تاکید کرد که تاریخ جدید برای برگزاری انتخابات باید بدون تاخیر اعلام شود. تصمیم برای به تاخیر انداختن انتخابات برنامه‌ریزی شده فلسطین از جمله برگزاری انتخابات پارلمانی فلسطین که برای ۲۲ مه سال جاری میلادی قرار بود، برگزار شود، به شدت ناامید کننده است».

از طرفی حماس که به اعتقاد اغلب تحلیلگران مسائل خاورمیانه، پیروز این انتخابات به شمار میرود در واکنش نسبتاً تندی با تعویق انتخابات سراسری فلسطین مخالفت کرده و آنرا بدون هیچ گونه محدودیتی کودتا خواند.

این جنبش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین مسوول کامل تصمیم تعویق انتخابات فلسطین و پیامدهای آن هستند. این اقدام نشان دهنده کودتا در روند مشارکت و توافقات ملی است‌. نباید کل وضعیت ملی، اجماع مردمی و ملی در گرو دستورکار یک گروه خاص باشد.

در آخر باید خاطر نشان کرد که حماس جلسه تصمیم‌گیری درباره انتخابات را تحریم کرد؛ زیرا از قبل می‌دانست که فتح و تشکیلات خودگردان قصد دارند به دلیل محاسبات دیگری که ربطی به قدس ندارد، انتخابات را بر هم بزنند. حماس در تماس تلفنی با رهبری فتح اعلام کرده بود که در صورت بررسی سازوکارهای برگزاری انتخابات در قدس، در این جلسه شرکت می‌کند. آنچه از این وقایع مشخص است، عدم رضایت و هرگونه انگیزه برای تحویل قدرت به حماس از سوی تشکیلات خودگردان و همچنین خوشحالی رژیم صهیونیستی از این تصمیم محمود عباس و سوءاستفاده سردمداران تل‌آویو از این رخداد است. موضوعی که می‌تواند خاورمیانه و به خصوص مناسبات جاری میان فلسطین و اسرائیل را دستخوش تغییراتی جدی کند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 14579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =