خسارت دست کم ۵۰ هزار میلیاردی به کشور

با وجود پتانسیل‌های فراوان در زمینه انرژی تجدیدپذیر در ایران، کمتر به این حوزه توجه شده است. در حال حاضر از برنامه‌های تدوین شده در این بخش عقب هستیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: به دلیل عدم اجرای برنامه‌های این حوزه، سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اندکی بعد از امضای برجام، بخش انرژی تجدیدپذیر ایران از آن بخش‌هایی بود که سرمایه‌گذاران خارجی را به سرعت به سوی خود جلب کرد. محمد صادق‌زاده رئیس وقت سازمان انرژی تجدیدپذیر کمی بعد از امضای برجام اعلام کرد که خارجی‌ها پشت در این سازمان صف کشیده‌اند، به نحوی که مسئولان این سازمان فرصت کافی برای مذاکره با طرف‌های خارجی را ندارند.

اما بعد از این دوران طلایی، به یکباره سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیر متوقف شد و حالا فعالان این صنعت خبر می‌دهند که حتی چهار هزار میلیارد تومان مطالبه انباشته دارند اما وزارت نیرو به آنها مطالباتشان را پرداخت نمی‌کند و سرمایه‌گذاران خارجی به زودی ضمانتنامه‌های خود را اجرایی خواهند کرد.

انرژی بادی و خورشیدی، مهمترین مزیت ایران

هفت نوع انرژی تجدیدپذیر در دنیا وجود دارد. اگرچه در ایران مطالعاتی در زمینه انرژی امواج و زمین گرمایی هم انجام شده است اما به اعتقاد مسئولان ساتبا، انرژی بادی و خورشیدی مهمترین مزیت ایران به حساب می‌آید. در ایران ۳۰۰ روز آفتابی داریم که ایجاد نیروگاه خورشیدی از جنوبی‌ترین نقطه کشور تا شمالی‌ترین استان‌های ایران را امکان‌پذیر می‌کند. این مسئله سبب شده است که ایران به‌عنوان یک کشور خورشیدی هایلند شناخته شود.

بر اساس برآوردها استفاده از پتانسیل باد و خورشید در ایران از دیگر پتانسیل‌های انرژی تجدیدپذیر مقرون به صرفه‌تر است. یعنی به‌ازای هر کیلووات ساعت‌برقی که می‌خواهد با استفاده از این دو منبع تولید شود، هزینه کمتری پرداخت خواهد شد. ایران پتانسیل نصب بالغ بر ۶۰‌هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد اما تا کنون نتوانسته‌ایم از این پتانسیل درست استفاده کنیم.

کمتر از ۱۵ سال دیگر نیمی از انرژی دنیا تجدیدپذیر می‌شود

پیش‌بینی مکنزی نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۵، ۵۰ درصد کل انرژی‌های دنیا از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد. همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا ۲۰۵۰، ۷۳ درصد از تامین انرژی‌ها در کل دنیا از تجدیدپذیرها تغذیه می‌شود. این موضوع را باید در نظر داشت که بسیاری از کشورها پتانسیل‌هایی ایران را ندارند. اما تامین برق کشور همچنان با اتکا به انرژی‌های فسیلی انجام می‌شود و توجهی به انرژی تجدیدپذیر نمی‌شود. به همین خاطر از اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه عقب هستیم.

کم کاری وزارت نفت و نیرو

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دلایل این عقب ماندگی به خانه ملت گفت: به زودی به دلیل عدم اجرای تکالیف قانونی وزرای نیرو و نفت، تامین گاز صادراتی غیرممکن می‌شود و ایران به واردکننده گاز تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم توسعه، وزارتخانه‌های نیرو و نفت مکلف هستند سالانه ۳ گیگابایت نیروگاه مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کنند اما به این تکلیف قانونی خود عمل نکردند و همین کار سبب شده سوخت فسیلی بسیاری برای تولید انرژی سوخته شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: عدم اجرای این حکم قانونی ازسوی وزارت‌خانه‌های مذکور سبب وارد شدن سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور شده است چراکه ما گاز و نفت بسیاری را برای فعالیت‌های مختلف سوزاندیم در حالی که اگر انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش پیدا می‌کردند چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.

وی افزود: این موضوع بررسی می‌شود و مجلس در صورت اثبات تخلف، هر دو وزارتخانه را با اعمال ماده ۲۳۴ به قوه قضاییه ارجاع خواهد داد.

کد خبر: 15724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =