۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
کد خبر: 1608

سید حسین موسویان استاد دانشگاه پرینستون آمریکا و سخنگوی اسبق تیم مذاکره‌ کننده:

اگر همین مسیر مدیریت شود بایدن به برجام برمی‌گردد

زمانی سر و گوش آب می‌دادم ببینم منافقین چه غلطی می‌کنند کسی که غذا می‌برد می‌گفت روزی ۳۰۰ غذا برای دفتر آنها در کنار کاخ سفید می‌بریم
اگر همین مسیر مدیریت شود بایدن به برجام برمی‌گردد

رهبری نه جنگ می‌خواهند نه تحریم. عده‌ای هستند که دنبال جنگ و تحریم باشند اما اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصول‌گراها و شخص مقام رهبری نه جنگ می‌خواهند نه تحریم

به گزارش آتیه آنلاین سید حسین موسویان، استاد دانشگاه پرینستون آمریکا و سخنگوی اسبق تیم مذاکره‌ کننده در گفتگو با همشهری به تحلیل پیامدهای انتخاب اخیر مردم آمریکا بر ایران پرداخته است. موسویان بر این باور است که سخن گفتن از مذاکره با آمریکا خطایی راهبردی است، اما نباید در مسیر بازگشت بایدن به برجام فرصت ‌سوزی کرد. با هم گزیده‌ای از این گفتگو را می‌خوانیم.

· در اروپا و نه آمریکا کسی در این ‌باره شک نداشت و فکر نمی‌کنم کسی در ایران شک داشته باشد که ترامپ هیچ‌وقت بدون یک توافق جدید به برجام برنمی‌گشت.

· تفاوت بایدن با ترامپ این است که چون برجام را خود دمکرات‌ها به‌ عنوان دستاورد دیپلماسی صلح‌آمیز در سطح جهان معرفی کردند، اعلام کرده می‌خواهم به برجام برگردم.

· روز اول انتخابات وقتی احتمال رأی آوردن ترامپ قوت گرفت دلار ۲۸هزارتومانی ۳۰هزارتومان شد و از ۲روز بعد که پیروزی بایدن قوت گرفت دلار از ۳۰ هزار تا ۲۴هزارتومان آمد؛ یعنی بدنه جامعه ایران، اقتصاد و بازار ایران این واکنش را داشت.

·  الان یک زمینه‌ای فراهم شده که میزان و سطح خصومت کاهش پیدا کند. نباید تصور کرد با آمدن بایدن همه مشکلات ایران و آمریکا حل می‌شود و اصلا نباید تصور کرد بهشتی در روابط ایران و آمریکا ایجاد می‌شود.

· زمانی که برجام توافق شد دلار روی ۳۵۰۰ ایستاد. وقتی برجام اجرا شد دلار به ‌مدت ۳ سال ثابت ماند و تورم ۴۰درصدی هم ۹درصد شد. این غیرقابل انکار است وقتی ترامپ از برجام خارج شد، تورم ۹درصدی دوباره ۴۰درصد شد و ارزش ریال هم از ۳۵۰۰تا ۳۰ هزار تومان کاهش یافت.

· اگر همین مسیر مدیریت شود؛  بایدن اعلام کرده من به برجام برمی‌گردم.

· هدف صهیونیست‌ها این بود که مسیر را به نقطه غیرقابل برگشت ببرند؛ یعنی کاری کنند هر رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود نتواند به برجام برگردد و تعامل بین ایران و آمریکا معنا نداشته باشد.

· اگر ایران اراده بایدن برای بازگشت به برجام را تسهیل کند، فکر می‌کنم ممکن است به دلار ۳۵۰۰ تومانی برنگردیم، اما رشد کاهش ارزش پول ملی ایران و رشد بیکاری و رشد تورم توقف پیدا می‌کند.

· با آمدن بایدن فضای روانی و نگرانی بین‌المللی که همه احتمال یک جنگ بین ایران و آمریکا را می‌دادند، آرام می‌شود.

· وقتی خود نتانیاهو می‌گوید: «من به ترامپ گفتم فشار حداکثری را اعمال کن، من به ترامپ گفتم از برجام خارج شو و من به ترامپ گفتم سپاه را در لیست تروریستی قرار بده.» این نشان از قدرت صهیونیست‌ها در دولت ترامپ بود. این را با دوره اوباما مقایسه کنید که هرچه به اوباما گفت برجام را انجام نده او انجام داد و از بغض و کینه اوباما به کنگره رفت و برای نخستین ‌بار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره علیه رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی کرد.

· لابی صهیونیست‌ها و ایپک رها نخواهند کرد و اجازه نمی‌دهند خصومت ایران و آمریکا کاهش پیدا کند و اجازه نمی‌دهند بایدن به‌ سادگی به برجام برگردد.

· در قضیه تکه‌تکه کردن خاشقجی نمی‌توانستید تصور کنید در سیستم آمریکا یک ژورنالیست همکار واشنگتن‌پست در کنسولگری عربستان قطعه‌قطعه شود و آمریکا رابطه‌اش را با آنها همچنان توسعه دهد.

· سعودی‌ها خیلی تلاش کردند برجام صورت نگیرد، در جریان برجام دیدید سعودی‌ها به هم ریخته بودند، اما اوباما ایستاد و نه‌تنها برجام را اجرا کرد،

· اوباما گفت عربستان باید منطقه را با ایران شریک شود که سعودی‌ها فیوز پراندند و ترکی فیصل مقاله‌ای نوشت که ما در قضیه برجام زخمی شدیم دیگر به زخم ما نمک نپاش!

· یکی از مشکلات دو دستگی در داخل ایران است؛ در مورد اینکه اگر می‌خواهیم با آمریکا تقابل کنیم، چطور باید تقابل کنیم و اگر می‌خواهیم تعامل کنیم، چطور تعامل کنیم؟

· اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها و نومحافظه‌کاران آمریکا خیلی زود به نتیجه رسیدند که برجام برای آنها مضر بوده و به نفع ایران است، اما ما در داخل هنوز نتوانسته‌ایم به این جمع‌بندی برسیم.

· ترامپ به ‌رغم همه ضعف‌ها مثل فساد اخلاقی، فساد مالی، هنجارشکنی بین‌المللی، هنجارشکنی در رابطه با متحدان آمریکا، نژادپرستی، کرونا، بیکاری و... ۷۰میلیون رأی آورد.

· در آمریکا رئیس‌جمهور خیلی راحت می‌تواند تحریم کند، اما نمی‌تواند بردارد و باید اول برود کنگره را قانع کند؛ مثلا می‌تواند سپاه را سازمان تروریستی اعلام کند، اما وقتی بخواهد این را بردارد، باید برود کنگره را قانع کند که چرا به این نتیجه رسیده سپاه سازمان تروریستی نیست.

· نباید توهم بزنیم، فکر نکنیم بایدن اگر به برجام برگردد، معنایش این است که از رژیم صهیونیستی دیگر حمایت نخواهد کرد یا روابطش را با سعودی‌ها قطع خواهد کرد. آمریکا روابط خوبی با عربستان خواهد داشت و مسئله اسرائیل همچنان مسئله اول سیاست خارجی آمریکا خواهد ماند، اما قضیه فرصت فقط خلاصه می‌شود در یک نکته، آن هم کاهش تشنج و خصومت بین ایران و آمریکاست.

· باید برای سه مقطع برنامه‌ریزی کرد؛ از الان تا بهمن‌ماه که هنوز ترامپ رئیس‌جمهور است.

· دوم دوره یعنی ۲۰ ژانویه تا انتخابات ریاست جمهوری ایران دوره‌ای است که بایدن می‌خواهد به برجام برگردد. اگر رفتاری کنیم که بایدن ناامید شود، مغایر منافع ملی ایران است.

· بیاییم در قالب ۱+۵که شخص رهبری گفتند «اگر آمریکا می‌خواهد در قالب ۱+۵حاضریم گفت‌وگو کنیم» بازگشت بایدن به برجام را تسهیل کنیم.

· در دوره سوم برداشت من این است که در دوره بعدی اصولگراها پیروز خواهند شد، شخصا به این نتیجه رسیده‌ام که منافع ملی ایران ایجاب می‌کند حاکمیت یک‌دست شود. این دودستگی و اختلاف در این ۴۰ساله خسارات وحشتناکی به کشور زده است.

· در حوزه امنیت ملی در ۴۰سال گذشته ۲تصمیم مهم گرفته‌ایم؛ یکی در قطعنامه ۵۹۸که در دوره امام بود و یکی برجام که در زمان رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود و هر دو با چالش مواجه شده است. برای اینکه ما تصمیمات کلان بگیریم و تکلیف کشور را مشخص کنیم، حاکمیت باید یکدست شود.

· اگر اصولگرایان پیروز شدند بگذاریم دست رئیس‌جمهور اصولگرا باز باشد. اگر می‌خواهد تقابل کند با حاکمیت یک‌دست بروند به استقبال تقابل و اگر می‌خواهد تعامل کند با همبستگی بتواند این کار را انجام دهد.

· نباید ترامپ را رها می‌کردیم که به ‌دست اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها بیفتد. یک نوع رابطه باید از طریق واسطه یا سطح دو برقرار می‌شد که مانع خروج او از برجام می‌شد مثل کره‌شمالی که مذاکره کردند و عکس هم گرفتند مانع تحریم‌های جدید آمریکا شدند و تمام صنایع هسته‌ای و موشکی خود را هم حفظ کردند.

· من معتقدم همان موقع که رهبری گفتند اگر از برجام خارج شود آن را آتش می‌زنیم همان موقع باید خارج می‌شدیم. اینکه آمریکا تحریم می‌کرد و ما برجام را اجرا کردیم غلط بود.

· معتقد بودم ان پی تی را تعلیق می‌کردیم، برجام را آتش می‌زدیم بعد می‌گفتیم بیایید راجع به توافق جدید حرف بزنیم. منهای برجام و منهای ان پی تی امکان نداشت آمریکا وارد مذاکره با ما شود اما ما حربه را از او می‌گرفتیم.

· مطمئن نیستم بایدن برای بازگشت به برجام شرط و شروط بگذارد، چون تیم بایدن پخته است، تیم بولتون هم کارش را بلد بود.

· تنها چیزی که بایدن غیررسمی توقع خواهد داشت این است که دامنه تنش منطقه‌ای مهار شود یعنی اگر در منطقه تنش افزایش یابد کار او برای بازگشت به برجام سخت می‌شود.

· هیچ شانسی برای رابطه دیپلماتیک بین ایران و آمریکا نمی‌بینم. اصلا این حرف‌ها را نباید زد و هیچ خاصیتی هم ندارد، اما چیزی که مطمئنم رهبری، همین مجلس اصولگرا ، دولت فعلی و همچنین مردم ما می‌خواهند این است که خصومت کاهش پیدا کند،

· نمی‌دانم استراتژیست‌های ایران چقدر به فرصت به وجود آمده فکر می‌کنند. دمکرات‌ها خیلی نسبت به عربستان و بن سلمان بدبین شدند و تقریبا رابطه دمکرات‌ها با بن‌ سلمان قطع شد. ما می‌توانیم کاری کنیم که این شکاف حفظ شود یا کاری کنیم این شکاف از بین برود!؟

· اگر دمکرات‌ها مخالف جنگ یمن هستند ما هم مخالفیم.  می‌خواهیم بن سلمان نزدیک شود و بایدن را هم در قایق خودش قرار دهد تا جنگ ادامه یابد؟ یا می‌خواهیم کاری کنیم که جنگ یمن با آمدن بایدن جمع شود تا عربستان به سوراخ بخزد؟

· فرصت مهم دیگر صهیونیست‌ها و نتانیاهو هستند، دمکرات‌ها به‌ شدت از نتانیاهو دلخور هستند چون چرخشی که جمهوریخواهان به سمت نتانیاهو داشتند و بی ‌محلی‌ای که نتانیاهو به دمکرات‌ها کرد باعث شکرآب شدن روابط شد.

· یکه‌تازی اسرائیل در این ۴سال بی‌سابقه بود که با کشورهای خلیج‌فارس هم رابطه برقرار کرد و بیخ گوش ما آمد

· در دوران ریاست‌ جمهوری حضرت آقا ایران و آمریکا در لاهه مذاکرات مستقیم درباره مسائل حقوقی و مالی داشتند. معاون نخست‌وزیر ایران و معاون وزیر خارجه طرفین مذاکره بودند.

· قرارداد کونوکو را داشتیم که ایران با آمریکا آن زمان قرارداد نفتی یک میلیارد دلاری بست که در زمان رهبری آقا امضا شد.

· آقا گفته‌اند اگر آمریکا به برجام برگردد در چارچوب ۱+۵همان روابط را می‌توانیم داشته باشیم، حتی در مذاکرات هسته‌ای ایشان یک خال بزرگ‌تر زدند و برای اینکه حسن نیت ایران را نشان بدهد گفتند اگر توافقی بشود و آمریکا دقیق اجرا کند می‌توانیم درباره سایر موضوعات هم فکر کنیم.

· آمریکا واقعا دنبال سلطه است و واقعا روحیه استکباری دارد، اما این راجع به ما نیست. ببینید درباره عراق چه می‌کنند، درباره عربستان، اروپایی‌ها، روسیه و چین چگونه برخورد می‌کنند؛ روحیه‌شان این است که رئیس دنیا هستند.

· رهبری در شناخت آمریکا اشتباه نمی‌کنند از طرفی می‌خواهند به آمریکایی‌ها بگویند من اگر با مذاکرات موافقت کردم می‌دانم شما بد قولید و حقه می‌زنید. اما ایشان هر جا امکان کاهش تشنج و خصومت بوده جلویش را نگرفته است.· ما ملت مغروری هستیم، امپراتور بوده‌ایم، ما نمی‌توانیم رفتاری را که با بحرین و عربستان می‌شود قبول کنیم

· فکر نکنید آقای احمدی‌نژاد روی هوا بدون زمینه آن کوهنوردهای آمریکایی را آزاد کرد آن هم مطمئن باشید آمریکایی‌ها یک وعده‌ای  داده‌اند مثلا پیام داده‌اند شما یک قدمی بردارید تا ما هم قدمی برداریم. روزی که آقای احمدی‌نژاد در سپتامبر ۲۰۱۱به نیویورک رفت، کوهنوردان را آزاد کردند و رسما اعلام کرد ۲۰درصد را حاضریم متوقف کنیم درصورت تامین میله سوخت رآکتور تهران، ایران اعلام کرد اما آمریکا کاری نکرد.

· این روند به‌ نظر من ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه بایدن بیاید یک کارهایی بکند مثل اوباما. او در سازمان ملل در مقابل سران دنیا اعلام کرد دنبال تغییر رژیم نیستم، گفت من به فتوای رهبری ایران در حرمت سلاح هسته‌ای احترام می‌گذارم، گفت دنبال مداخله نیستم و دنبال احترام هستم، اینها در روسای جمهور قبلی سابقه نداشت.

· شناخت بایدن مقداری از اوباما هم بیشتر است، چون با مقامات ایران نشست و برخاست داشته، اما پیچیدگی دوره بایدن خیلی بیشتر از دوره اوباما است. فشار اسرائیل و سعودی هم هست و ضدانقلاب‌ها هیچ‌وقت چنین میدانی پیدا نکردند جولان بدهند

· زمانی سر و گوش آب می‌دادم ببینم منافقین چه غلطی می‌کنند کسی که غذا می‌برد می‌گفت روزی ۳۰۰غذا برای دفتر آنها در کنار کاخ سفید می‌بریم! یعنی لشکر ریخته‌اند آنجا، اینها ول نخواهند کرد.

· از بهمن‌ماه تا ریاست ‌جمهوری ما بحث مذاکره و رابطه را به سطل آشغال بیندازیم و فقط بحث بازگشت بایدن به برجام را دنبال کنیم.· تهدیدهایی که ترامپ می‌کرد که اگر من انتخاب نشوم جنگ شهری می‌شود این بخش عمده‌اش به خاطر ترس از پرونده‌های متعدد است. او نگران موجودیت خود و خانواده‌اش بود که بحث دادگاه عالی را مطرح کرد که به‌ نظر من راه به جایی نمی‌برد.

کد خبر: 1608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =