شایعه یا حقیقت درباره تجزیه وزارت نیرو

شایعه تشکیل وزارتخانه‌ای جدید با عنوان «آب، منابع طبیعی و محیط زیست» از جایی قوت گرفت که مسئولیت یکی از حوضه‌های آبریز پرتنش و هزینه‌ساز کشور یعنی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به یکی از مدیران محیط زیستی واگذار شد. تشکیل وزارتخانه جدید به تجزیه وزارت نیروی فعلی منجر می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اصلاح ساختارهای مدیریت منابع آب کشور در وزارت نیرو چند وقتی است آغاز شده و بر اساس اصلاحات در دست اقدام در این وزارتخانه، برای حوضه‌های آبریز کشور مدیرانی تعریف شده و ساختارهای مربوط به مدیریت آب کشور که در «شرکت مدیریت منابع آب کشور» و وزارت نیرو متفرق بودند، در یک مجموعه جدید و ذیل معاونت امور آب وزارت نیرو تجمیع می‌شوند.

در همین ایام، بحث تشکیل وزارت آب، منابع طبیعی و محیط زیست (که از ترکیب دو سازمان حاکمیتی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست با بخش آب وزارت نیرو تشکیل می‌شد)، در مجلس مطرح شد. بر اساس اخبار منتشر شده، قرار است به موازات تشکیلات جدیدی که برای مدیریت محیط زیست و آب تعریف می‌شود، وزارت انرژی نیز با ادغام وزارت نفت و بخش برق وزارت نیرو ایجاد شود.

استفاده از مدیران سازمان محیط زیست

اگرچه بخشی از کارشناسان حوزه با تجزیه وزارت نیرو و توزیع بخش‌های مختلف آن بین دو وزارتخانه مجزا مخالف هستند اما شایعاتی مطرح می‌شود که اقدامات اجرایی برای تجزیه وزارت نیرو آغاز شده است. برخی از این کارشناسان معتقدند اصلاحات ساختاری جدیدی که رضا اردکانیان وزیر نیرو در این وزارتخانه پیگیری می‌کند، در راستای فراهم کردن زمینه تشکیل وزارتخانه‌ای جدید به نام «آب، منابع طبیعی و محیط زیست» است.

این شایعه زمانی تقویت شد که در ۱۵ فروردین ماه و درست دو روز بعد از پایان تعطیلات نوروزی، مسعود باقرزاده کریمی به‌عنوان رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سوی معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران منصوب شد.

در حکم انتصاب او آمده بود: نظر به مراتب تعهد، شایستگی و تجارب ارزشمند جنابعالی در چارچوب برنامه‌های ابلاغی وزیر نیرو در خصوص اعمال فرایند شایسته‌گزینی به‌عنوان معیار اصلی انتخاب و انتصاب، به موجب این حکم برای مدت دو سال به عنوان رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه منصوب می‌شوید. باقرزاده کریمی دارای دکتری هیدرولوژی آب‌های داخل خشکی است و قبل از انتقال به وزارت نیرو، معاون امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست کشور بود.

او مدتی طولانی و در چند دولت در این پست به خدمت مشغول بود. انتقال باقرزاده کریمی شایعات مرتبط با تشکیل وزارتخانه‌ای جدید را تقویت کرد. حال باید منتظر ماند و دید با توجه به مدت زمان کم باقیمانده از عمر دولت، آیا وزارتخانه جدید شکل خواهد گرفت؟ آیا دولت بعدی در ادامه اصلاحات ساختاری انجام شده به تشکیل وزارتخانه‌ای با وظایف گسترده تن خواهد داد یا این تغییرات، بر تصمیم و نظر دولت آینده برای مدیریت آب و برق کشور تاثیری نخواهد داشت.

کد خبر: 16189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =