۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 1621

چشم انداز بازار نفت 

فرخ گلباز، سرپرست توسعه سازمانی ومنابع انسانی شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم
چشم انداز بازار نفت 

نفت و گاز طبیعی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محصولات تجاری در دنیا هستند و کشورهای خاورمیانه نقش مهمی در تولید این محصولات و صادرات آنها دارند. این کشورها حجم زیادی از ذخایر نفت دنیا را در خود جای داده‌اند و برای بهره‌برداری از این منابع طبیعی سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، به همین دلیل است که خاورمیانه را می‌توان از استراتژیک‌ترین مناطق دنیا قلمداد کرد. منطقه‌ای که به دلیل عرضه سهم زیادی از نفت دنیا و قرار گرفتن در مسیر انتقال این محصول ارزشمند به بازارهای مصرف غربی اهمیت زیادی برای جهانیان دارد. ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای این منطقه است که به دلیل فشار ناشی از تحریم‌های غرب بخش زیادی از قدرت خود در تولید و صادرات نفت و گاز را از دست داد ولی همچنان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت وگاز طبیعی در این منطقه محسوب می‌شود.
این روزها کلیه بازارها و مراکز بورس بین المللی در بلاتکلیفی و ابهام کم سابقه‌ای بسر می‌برند، انتخابات ٢٠٢٠ آمریکا، موج دوم و سوم کرونا و لاک داون‌های پیش بینی شده از جمله متغیر هایی هستند که پیش‌بینی واکنش بازار جهانی نفت را در بستهای از تحولات بین‌المللی سخت و در هم تنیده دشوار می‌سازد چنان که فشار حداکثری سیاست‌های دولت ترامپ توانست تولید نفت کشورمان را به نصف کاهش و بیشتر صادرات را متوقف کند، تولید نفت ایران با بازگشت تحریم‌های آمریکا از نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز به نصف رسید.

از آغاز تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون صادرات نفت ایران ۹۰ درصد افت کرده و درآمد نفتی ایران هم براساس آن‌چه دولت در لایحه بودجه امسال پیش‌بینی کرده بود، بیش از ۶۵ درصد کاهش داشته و در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۳۷ هزار میلیارد تومان است. این ارقام خوشبینانه پیش از شیوع ویروس کرونا و افت شدید قیمت نفت پیش‌بینی شده بود. در شرایط ویژه فعلی، ایران باید برای فروش نفت خود تخفیف بیشتری هم بدهد و این درآمد نفت ایران را پایین‌تر هم خواهد آورد.  
اما در آمریکا ترامپ با حذف مقررات اضافی و کاهش مالیات توانست تولید نفت آمریکا را قبل کرونا به ١٣ میلیون بشکه درروز برساندو با اعمال تحریم های نفتی علیه ایران بازار عرضه را متعادل و به نفع آمریکا تنظیم کند. اما در آسیا چین و هند از بزرگترین مصرف کنندگان نفت در حال حاضر موتور تقاضایشان از نفس افتاده و علائم امیدوار کننده ای به بازار جهانی ارسال نمی کنند، این در حالیست که در دسامبر ٢٠١٩ تقاضای جهانی نفت ١٠٠ میلیون بشکه در روز را رد کرد و بر اساس پیش بینی های متعارف عدد ٠.٧ الی ١ میلیون بشکه برای سال ٢٠٢٠ لحاظ شد، ولیکن با پیدایش کرونا و جنگ تعرفه ها میان آمریکا و چین تقاضای جهانی نفت با ریزش کم سابقه ای روبرو شد.
حال با انتخاب رئیس جمهور دموکرات آمریکا انتظار می رود تولید نفت آن کشور ضربه ببیند چرا که بایدن در سیاست های خود اعلام کرده حفاری در املاک دولتی را ممنوع اعلام خواهد کرد و تمرکز دولتش بر انرژی های تجدید پذیر و انرژی های پاک خواهد بود، لذا با این شرایط انتظار میرود مالیات و قوانین دست و پا گیر تعدیل شده از صنعت نفت آمریکا مجدد برگردد و با افزایش هزینه های تولید به مرور تا حدود ٢ میلیون بشکه کاهش را تجربه کند.
ازطرف دیگر در صورتیکه وعده های انتخاباتی بایدن با لغو تدریجی تحریم حداکثری و احتمال بازگشت به برجام تحقق یابد ایران مجدد به تولید قبلی خواهد رسید ولی مسیر بازگشت به تولید حداکثری دیگر مثل سابق نخواهد بود در حال حاضر اپک پلاس در اولین جلسه خود تصمیم گیری برای امکان افزایش دو میلیون بشکه ای را از آغاز سال ٢٠٢١ میلادی خواهد داشت، انتظار میرود با هیجانات فعلی انتخابات امریکا و موفقیت آمیز بودن واکسن کرونا و دسترسی همگانی تا اوایل سال آینده شاهد افزایش یکباره در حجم مسافرت های هوایی و افزایش تقاضا و قیمت نفت باشیم  
بررسی‌ها نشان می‌دهند مولفه‌هایی همچون تقاضای جهانی، میزان عرضه کشورهای غیراوپک در کنار سیاست تولید بازیگران عمده نظیر روسیه بر بازار اثرگذار هستند. از اینرو در میان مدت، با توجه به میزان کاهش تقاضا نسبت به تولید، می‌توان قیمت‌هایی در بازه ٤٠ تا ٦٠ دلار را برای چندین سال متمادی انتظار داشت.

کد خبر: 1621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =