طوفان انتقاد از بنیامین

برقراری آتش‌بس در غزه با ابتکار عمل مصر اگرچه بسیار مهم بود اما اظهارات مقامات اسرائیل نشان می‌دهد که این رژیم از حیث نظامی نتوانسته بر فلسطینی‌ها چیره شود.

به گزارش آتیه آنلاین، پس از گذشت ۱۱ روز از درگیری نفس‌گیر میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، در نهایت از ساعت دو بامداد روز گذشته (جمعه) به وقت محلی آتش‌بس سراسری که با ابتکار عمل مصر مطرح شده بود در باریکه غزه آغاز شد.

این در حالی است که پنجشنبه شب، رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فسلطین پس از تلاش‌های قاهره در ترغیب طرفین به آرامش، توافق کردند که آتش‌بس برقرار شود. در بیانیه مصر درباره آتش بس آمده که درگیری بین دو طرف به طور همزمان متوقف شده است.

باز شدن روزنه‌ها

به دنبال برقراری آتش بس مقرر شد گذرگاه کرم ابوسالم از روز جمعه برای تسهیل ورود کامیون‌های سوخت‌رسانی و کمک‌های بشردوستانه بازگشایی شود. همچنین قاهره دو هیئت امنیتی را به تل‌آویو و مناطق فلسطینی اعزام خواهد کرد تا از نزدیک پیگیر اجرای این توافق و اقدامات مذکور باشند.

در خصوص مواضع و واکنش گروه‌های مقاومت فلسطینی باید متذکر شد که همه گروه‌های مقاومت نیز از پایبندی به آتش‌بس اعلام شده خبر دادند. همچنین ابوحمزه، سخنگوی گردان‌های قدس، وابسته به جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد مقاومت به تصمیم آتش بس اعلام شده پایبند است. از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با استقبال از توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و غزه، از همه طرف‌های مربوطه خواست که پایبند باشند.

بر اساس آمارهای منتشر شده آتش‌بس در غزه پس از ۱۱ روز درگیری در این شهر که به شهادت۲۳۲ تن و زخمی شدن ۱۹۰۰  فلسطینی انجامید، برقرار شده است.  در مقابل در جریان حملات موشکی مقاومت به اراضی اشغالی ۱۲ صهیونیست کشته و ۳۳۶ تن زخمی شدند. همچنین این حملات خسارات هنگفتی را به طرف اسرائیلی وارد کرد که حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

در همین راستا روزنامه القدس العربی با انتشار گزارشی در خصوص وضعیت مناطق مختلف غزه به نقل از منابع محلی مدعی شد، آرامش در نواحی مختلف شهر غزه با آغاز آتش‌بس پس از نزدیک به دو هفته درگیری خونین حاکم شده است.

این منابع در گفتگو با خبرنگار القدس العربی خاطرنشان کردند، از نخستین ساعات صبح دیروز آرامشی چشمگیر در شهر حکم فرما است و هیچ حمله‌ای از سوی دو طرف صورت نگرفته است. این درحالی است که در مقابل، گردان‌های القسام و حماس اعلام کردند تحرکات دشمن اسرائیلی را رصد می‌کنند و دستشان همچنان روی ماشه است. همچنین گزارش شده در این درگیری‌ها ۷۵ هزار فلسطینی از منازلشان آواره شدند و ۱۴۴۷ منزل مسکونی در غزه تخریب شده است.

در مقابل نیروهای مقاومت فلسطین نیز در ۱۱ روز درگیری بیش از ۴۰۰۰ موشک و راکت را به اراضی اشغالی شلیک کرده و بارها فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی دشمن را هدف گرفتند و میلیون‌ها صهیونیست از بیم این حملات به پناهگاه‌ها رفتند.

نزاع در تل‌آویو

اما اعلام این آتش بس در سرزمین های اشغالی روی دیگری هم دارد که برای پرداخت به آن باید نگاهی هرچند گذرا به تل‌آویو داشت. پس از اعلام آتش بس و جشن و پاکوبی مردم غزه، نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز گذشته (جمعه) در توجیه شکست این رژیم در برابر مقاومت فلسطین در جریان حمله به نوار غزه گفتند، هدف از عملیات نظامی «نگهبان دیوارها» حفاظت از اراضی اشغالی بوده است.

در این رابطه خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به مواضع مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از قبول آتش بس و شکست در برابر مقاومت فلسطین به همراه آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم در نشست خبری حاضر شد و در توجیه عملکرد اسرائیل عنوان داشت که اقدامات ارتش این رژیم برای حفظ اراضی بوده و هدفی جز این در دستور کار نیروهای عمل کننده نبوده است. از سوی دیگر بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در این نشست خبری مدعی شد، در عملیات نظامی علیه غزه اهداف مورد نظر محقق و بدون شک جنبش حماس در این جنگ خسارت سنگینی را متحمل شد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با بیان اینکه اقدامات لازم برای برقراری مجدد امنیت در منطقه غلاف غزه و حفاظت از امنیت شهروندان صهیونیستی انجام می‌شود، تاکید کرد که ساکنان غزه مستحق زندگی در صلح و شکوفایی به دور از جنگ و انزجار هستند. او با وارونه نشان دادند اوضاع گفت که باید استفاده از مردم این منطقه به عنوان گروگانِ حماس و دیگر سازمان‌های فلسطینی متوقف شودً

با توجه به این قبیل اظهارنظرها و اتخاذ مواضع این چنینی از سوی مقامات اسرائیل، برخی تحلیلگران مسائل خاورمیانه بر این باورند که تل‌آویو با پنهان کردن شکست خود میخواهد این پیام را به افکار عمومی صهیونیستها القاء کند که ارتش و سرویس اطلاعات این رژیم توانایی اطلاعاتی و اجرایی بالایی را در تاریخ رژیم صهیونیستی نشان داد و این رژیم تمامی اهدافی را مشخص کرده بود، محقق کرد. موضوعی که در عمل نه تنها از سوی اغلب کارشناسان مسائل نظامی و امنیتی مضحک خوانده شد، بلکه نشان از عمق آسیب وارد شده بر پیکره صهیونیست‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی دارد.

برای صحت چنین ادعایی از سوی کارشناسان مسائل خاورمیانه میتوان به اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده اشاره کرد. به رغم آغاز اجرای آتش‌بس در غزه پس از ۱۱ روز درگیری، رئیس‌جمهور آمریکا به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وعده داد که سامانه گنبد آهنین را به روزرسانی و تقویت کند. موضوعی که به زعم اغلب ناظران مسئل بین‌الملل ریشه در عملیات‌های غافلگیرکننده مقاومت فلسطین و آسیب‌های جدی به علاوه خسارات جبران ناچذیر در ساختار ارتش رژیم صهیونیستی دارد.

در همین راستا خبرگزاری اسپوتنیک با تهیه گزارشی در همین رابطه نوشت: «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وعده داد که سامانه گنبد آهنین را به روزرسانی و تقویت کند. موضوعی که واکنش‌های مختلفی را در غرب به دنبال داشته و حاکی از توانمندی بالای فلسطینی‌ها و به چالش کشیدن قدرت سامانه پدافندی گنبدآهنین است».

در آخر باید خاطر نشان کرد که آنچه امروزه درمیدان رقم خورده است، بیانگر تغییر وضعیت در فلسطین و سبک مبارزه و تقابل با اشغالگران صهیونیست است. موضوعی که به اعتقاد اغلب کارشناسان مسائل فلسطین میتواند نوید آغاز فصل جدیدی از موازنه توانمندی نظامی در میدان باشد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 16281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =