واکسیناسیون مدارس جهان را باز می‌کند؟

با وجود واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورهای جهان، حالا بسیاری معتقد هستند که هنوز فرصت مناسبی برای شروع کلاس‌های آموزشی و سال جدید تحصیلی پیش نیامده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با ادامه فرایند واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای جهان اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا وضعیت فضاهای آموزشی در این کشورها می‌تواند در سال آینده تحصیلی تغییر کند؟ بسیاری معتقدند به‌رغم واکسیناسیون گسترده، همچنان زمان مناسبی برای بازگشایی مدارس و پیشبرد امور به سیاق روزهای پیش از کرونا نیست. از سوی دیگر، برخی نیز معتقدند به‌رغم برخی نگرانی‌ها، می‌توان با واکسیناسیون گسترده نوجوانان و کودکان، به بازگشایی مدارس در آینده نزدیک فکر کرد. با تمامی ‌این احوال، نگرانی از ضریب اطمینان و ایمنی دانش‌آموزان در صورت بازگشایی مدارس همچنان به قوت خود باقی است.

همچنان با ماسک

 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا که یکی از سریع‌ترین و مؤثرترین آمار واکسیناسیون را در جهان داراست، توصیه کرد استفاده از ماسک در مدارس این کشور همچنان ادامه داشته باشد. رویترز گزارش داد که بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، استفاده از ماسک در مدارس این کشور برای سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ همچنان الزامی ‌است؛ زیرا تمامی ‌دانش‌آموزان در برابر کرونا واکسینه نمی‌شوند.

بر اساس این گزارش، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در جدیدترین دستورالعمل خود اعلام کرد در تمامی ‌کودکستان‌ها و مدارس باید اقدامات پیشگیری از شیوع بیماری اجرایی شود. همچنین باید استفاده صحیح از ماسک و فاصله فیزیکی در اولویت قرار گیرد. این توصیه پس از آن مطرح شد که این مرکز هفته قبل اعلام کرد افرادی که به طور کامل در برابر بیماری واکسینه شده‌اند نیازی به استفاده از ماسک در فضای باز ندارند و می‌توانند از پوشیدن ماسک در بیشتر فضاهای بسته نیز اجتناب کنند. این مرکز همچنین اعلام کرد: «در تمامی ‌ساعات حضور افراد در مدارس و اتوبوس‌ها استفاده از ماسک ضروری است و معلمان و دانش‌آموزان باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند.»

واکسن برای کودکان

از سوی دیگر، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) به واکسن کرونا تولیدی شرکت داروسازی فایزر و شرکت بیوشیمی ‌آلمانی بایو-‌ان-تک که ویژه نوجوانان ۱۲-۱۵ ساله تهیه شده، مجوز داد. اف‌دی‌ای همزمان اعلام کرد آغاز واکسیناسیون نوجوانان «گامی ‌بزرگ در مبارزه با کرونا» است. این در حالی است که پیشتر کانادا، به عنوان نخستین کشور جهان، به این واکسن مجوز داده بود. یک سخنگوی اف‌دی‌ای در این باره اعلام کرد که این اقدام، ایالات متحده را «به سوی پایان دادن به همه‌گیری کرونا و بازگشت به زندگی عادی» نزدیک‌تر خواهد کرد. وی افزود: «والدین و سرپرستان می‌توانند بابت مراحل دقیق و بسیار سختگیرانه‌ای که اف‌دی‌ای برای تأیید این واکسن و تمام واکسن‌هایی که تاکنون مجوز گرفته‌اند، خیال‌شان راحت باشد.»

فایزر نیز در واکنش به این وقایع، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در آینده نزدیک برای واکسن ویژه خود که مربوط به کودکان ۲ تا ۱۲ ساله است هم از اف‌دی‌ای درخواست مجوز خواهد کرد. دولت آمریکا امیدوار است واکسیناسیون کودکان و نوجوانان ظرف چند ماه آینده انجام شود تا مدارس این کشور بتوانند از ابتدای سال تحصیلی آینده به طور حضوری پذیرای همه دانش‌آموزان باشند.

چالش جهانی

نگرانی‌ها از بازگشایی مدارس در میانه کرونا در بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز وجود دارد. هفته گذشته بلومبرگ گزارش داد که سنگاپور بیشتر کلاس‌ها را در طی روزهای آینده متوقف می‌کند؛ زیرا در حال برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون کودکان است. این بدان معناست که ویروس کرونا همچنان نیز بزرگترین چالش برای دولت این کشور محسوب می‌شود. بنابر گزارش بلومبرگ، تمام دانشجویان مقاطع ابتدایی، متوسطه، متوسطه اول و برخی از دانشجویان دوره پیش‌دانشگاهی در این کشور به سمت یادگیری کامل در خانه می‌روند؛ اقدامی ‌که آخرین‌بار در آوریل سال گذشته به عنوان بخشی از قرنطینه جزیی در سنگاپور انجام شد. وزارت آموزش و پرورش سنگاپور اعلام کرد که ‌این‌بار، کلاس‌های مجازی از ۱۹ مه تا پایان دوره مدرسه در ۲۸ مه ادامه دارد.

«چان‌چون‌سینگ»، وزیر آموزش و پرورش این کشور در یک جلسه توجیهی گفت: «برخی از این جهش‌های ویروسی بسیار مسری‌تر هستند و به نظر می‌رسد که آن‌ها به کودکان کوچک‌تر حمله می‌کنند. ما باید حرکت و تعاملات خود را به طور قابل توجهی در روزهای آینده کاهش دهیم.»

دولت اعلام کرد که ‌مدارس برای دانش‌آموزانی که به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند، باز خواهد بود؛ در حالی که همه کلاس‌های آموزشی مستقر در مرکز باید فعالیت‌ها را تا پایان دوره به اصطلاح افزایش ‌یافته هشدار که قرار است تا ۱۳ ژوئن ادامه یابد، به صورت آنلاین برگزار کنند. این اقدام برای کاهش درهم‌آمیختگی دانش‌آموزان از مدارس مختلف است؛ چراکه تست کرونای حداقل ۱۰ کودک در هفته گذشته مثبت اعلام شد. پیش‌دبستانی‌ها و مراکز مراقبت از دانش‌آموزان برای حمایت از والدینی که مجبور به کار هستند باز می‌ماند و این نشانه‌ای است از آنکه دولت در تلاش است تا از قرنطینه سراسری مانند آنچه در آوریل گذشته روی داد جلوگیری کند؛ قرنطینه‌ای که صدمات اقتصادی و روانی بسیاری را به همراه داشت. در حالی ‌که سرمایه‌گذاران تأثیر آخرین اقدامات برای کنترل ویروس را ارزیابی کرده‌اند، شاخص سهام معیار سنگاپور چهار صدم درصد کاهش یافت.

به گفته وزیر آموزش و پرورش سنگاپور، جهش ابتلا در بین دانش‌آموزان باعث شده تا این کشور برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۶ سال برنامه‌ریزی کند. چان در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارتخانه‌های آموزش و بهداشت در حال تهیه برنامه‌هایی برای «واکسیناسیون دانش‌آموزان» هستند. وی افزود: «پس از تایید مجوز استفاده، واکسیناسیون را برای افراد زیر ۱۶ سال انجام خواهیم داد». این بدان معناست که سنگاپور نیز به جمع کشورهایی خواهد پیوست که برای واکسیناسیون دانش‌آموزان و نونهالان پیشقدم خواهد شد.  

واکسن بزنیم یا نه؟

با این همه، در کشوری مانند آمریکا، تردیدها نسبت به تزریق واکسن به کودکان همچنان قابل ‌توجه است. بنا به سرشماری‌های صورت گرفته، تعداد والدینی که در واکسن زدن به فرزندان خود مردد هستند، زیاد است. یکی از تلخ‌ترین نمودارهایی که کمیته بررسی‌های بهداشتی در آمریکا منتشر کرد، نشان داد که فقط ۴۶ تا ۶۰ درصد والدین قصد واکسیناسیون فرزندان خود را داشتند. این بدان معناست که گام بعدی برای متخصصان حوزه بهداشت و آموزش این است که بدانیم چگونه می‌توان به کسانی که علاقه‌ای به واکسن زدن کودکان ندارند، دست یافت و نظر آن‌ها را جلب کرد. یک نظرسنجی نشان داد بعضی از والدین راحت‌تر با واکسن زدن کودکان خود کنار می‌آیند؛ البته اگر این امر در مطب یک پزشک متخصص صورت گیرد.  

بنا به این تحقیق، در صورت نیاز مدارس، دیگر والدین نیز مایل به واکسیناسیون فرزندان خود خواهند بود. ‌بدون شک ساختار فدرالی آمریکا مانع از اجرای سراسری طرح واکسیناسیون خواهد بود و باید دید که آیا ایالت‌ها می‌توانند بر سر یک سیاست متحد با یکدیگر به توافق برسند و ساز و کاری برای تشویق واکسیناسیون کودکان را شکل دهند یا خیر. یک حرکت ساده مانند پایین آوردن سن برای واکسن، بازهم می‌تواند دامنه سؤالات دیگری را ایجاد کند. برای مثال، چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که این واکسیناسیون به صورت عادلانه صورت گیرد؟ با این همه، تمامی ‌متخصصان بر سر این موضوع توافق دارند که سرنوشت واکسیناسیون سراسری کودکان، تاثیر بسزایی بر روند مقابله با این ویروس مرگبار خواهد داشت.

عوارض جانبی

این در حالی است که روند نابرابر توزیع واکسن که در آمریکا میان بزرگسالان وجود داشت، در زمینه واکسیناسیون کودکان نیز همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. این نکته را نیز از یاد نباید برد که کودکانی که از ابتلا به کرونا جان سالم به در می‌برند نیز ممکن است تحت تاثیر جدی آن قرار گیرند. از جمله داده‌های ارائه شده، تعداد موارد سندرم چند التهابی در کودکان ۷ هزار و ۴۳۲ مورد و تعداد مجموع موارد بستری مربوط به عروق در میان کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله تقریباً کمتر از ۵۰ در صد هزار مورد در بیمارستان بود. به نظر می‌رسد کودکانی که در بیمارستان بستری بودند به طور نامتناسبی سیاهپوستان و لاتین‌تبارها و دارای شرایط زمینه‌ای هستند. این در حالی است که به سختی می‌توان فهمید که آیا عملاً مورد ابتلا به کرونا در کودکان وجود دارد یا خیر؛ چرا که در بسیاری از موراد این ابتلا فاقد علائم معمول در بزرگسالان است، اما یک میلیون و ۵۰۰ هزار مورد ابتلا به کرونا در ایالات متحده در میان سنین ۱۲ تا ۱۷ سال ثبت شده است.  

بسیاری از والدین در آمریکا این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا بازگشت به مدارس برای کودکان‌شان منوط به تزریق واکسن کروناست یا خیر؟ بنا به گزارش نیویورک تایمز، پاسخ به این پرسش بستگی دارد که محصل در مدرسه دولتی تحصیل می‌کند یا خصوصی. مدارس خصوصی، مراکز مراقبت‌های شبانه‌روزی و دیگر نهادهایی که به صورت شورایی و فارغ از سازوکار دولتی اداره می‌شوند، می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا دانش‌آموزان به عنوان شرایط بازگشت به مدرسه یا مؤسسات باید واکسینه شوند یا خیر. تاکنون بیش از ۱۰۰ کالج اعلام کرده‌اند که واکسن‌ها را قبل از اینکه دانشجویان در پاییز به دانشگاه بروند، اجباری می‌کنند.

این در حالی است که فرزندان والدینی که اعتراض دینی به واکسیناسیون دارند، می‌توانند در ۴۴ ایالت و واشنگتن دی سی معافیت شرعی بگیرند و ۱۵ ایالت نیز معافیت‌های فلسفی را برای کودکانی که والدین آن‌ها به دلیل اعتقادات شخصی، اخلاقی یا اعتقادی غیرمجاز اعتراض دارند، مجاز می‌دانند.

با این همه، به نظر می‌رسد واکسیناسیون کودکان در بسیاری از کشورها یگانه راه حصول اطمینان از سلامت آینده‌سازان است. از قرار معلوم، ادامه وضعیت فعلی می‌تواند بدان معنا باشد که کشورهایی مانند آمریکا بار دیگر تبدیل به سرآمد جهان در زمینه واکسیناسیون، اما این‌بار در زمینه کودکان ‌باشند.

گزارش: کامران برادران

کد خبر: 16720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =