نقش باکتری‌های مفید روده در هضم غذا

یک متخصص عفونی، با بیان اینکه هر فرد حداقل ۱۶۰ نوع باکتری مختلف به طور بنیادین در روده خود دارد، تصریح کرد: باکتری‌های روده به هضم غذا کمک کرده و جالب اینکه مواد غذایی را به صورت تفکیک‌شده در اختیار بدن انسان قرار می‌دهد.

دکتر شهناز سالی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه همه انسان‌ها به‌صورت طبیعی دارای باکتری‌های خاصی در بخش‌هایی از بدن خود هستند، اظهار کرد: مهم‌ترین و شاید بیشترین باکتری‌های بدن در دستگاه گوارش و روده و به‌خصوص روده انتهایی قرار دارد.

وی افزود: روده‌ انسان دارای دو بخش است. یکی روده کوچک که برخلاف نامش که کوچک نامیده می‌شود، دارای طول بسیار بلند به اندازه ۹ تا ۱۲ متر و قطر باریکی است و دیگری روده بزرگ است که در اصل قطر آن بزرگ است؛ اما طول آن حداکثر 5/ 1  تا ۲ متر است و بیشترین باکتری‌ها در روده بزرگ، جای دارد.

سالی، با اشاره به روند هضم غذا در روده‌ها، عنوان کرد: پس از آنکه غذا از طریق دهان و مری و معده عبور کرد و به روده باریک رسید، از آن‌جا جذب موادغذایی شروع می‌شود و آرام‌آرام در طی کردن مسیر طولانی جذب شده و موادی که مورد استفاده بدن ما نیست، به‌عنوان مواد مضر به انتهای روده می‌رسد. در این مواد مضر به صورت طبیعی یکسری باکتری‌های خاصی وجود دارد بدین نحو که در هر گرم مدفوع ممکن است ۱۰ به توان ۵ باکتری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: باید گفت که این باکتری‌ها در اصل باکتری‌های طبیعی دستگاه گوارش یک انسان است که به صورت طبیعی باید وجود داشته باشد تا از پیدایش باکتری‌هایی که برای انسان بیماری‌زا هستند، پیشگیری کند و باعث شود در حالت عادی، عفونتی ایجاد نشود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، افزود: حال اگر بنا به عللی باکتری‌های مفید در هر گرم ماده موجود در روده بزرگ کاهش یابد، مانند آن که سیستم ایمنی فرد ضعیف شود یا این که جراحی خاصی در روده انجام شود که به ناچار قسمتی از روده از بین برود، باکتری‌های عامل بیماری زای انسان، می‌تواند شروع به فعالیت کند.

سالی اظهار کرد: اما فردی هم که هیچ‌گاه جراحی روده و نیز بیماری اختلال سیستم ایمنی نداشته باشد، باز هم ممکن است دچار عفونت روده شود. زیرا ممکن است باکتری‌هایی غیر از باکتری‌هایی که به صورت طبیعی در روده هستند وارد بدن شده و باعث بیماری شود.

وی شایع‌ترین علت ورود باکتری‌های مضر را آشامیدن آب آلوده و مواد غذایی آلوده بیان کرد و گفت: به عنوان مثال ممکن است فردی ساندویچ یا شیر آلوده‌ای را مصرف کند که حاوی میکروب یا سم میکروب باشد و چنانچه اسید معده نتواند این میکروب‌ها را از بین ببرد، وارد دستگاه گوارش معده و روده باریک شده و به روده بزرگ می‌رسد.

شایع‌ترین علایم ورود میکروب و باکتری مضر به بدن

متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: ورود این میکروب‌ها به بدن با علایمی همراه است که شایع ترین علامت آن دل پیچه و دل درد است. همچنین دفع مدفوع به صورت اسهال یکی دیگر از علایم وجود باکتری یا میکروب در بدن است. از طرفی استفراغ و نیز تب ناشی از سم میکروب نیز از علایم دیگر ورود میکروب به داخل بدن به شمار می آید.

سالی با بیان اینکه اگر این عارضه به موقع تشخیص داده شود، ممکن است با مصرف مایعات برطرف شود، ادامه داد: اما اگر بیماری بیش از حد طول کشیده و میکروب وارد خون بیمار شود یا کمبود آب ناشی از اسهال به اندازه‌ای باشد که با مصرف مایعات از بین نرود، نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد و در موارد شدیدتر نیز لازم است که بیمار بستری شود.   

کد خبر: 17278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =