خسارت ۴۰ هزار میلیاردی خشکسالی به کشاورزی

سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ که از پاییز سال گذشته آغاز شد، سال خشکی برای کشور به حساب می‌آید. برآوردها نشان می‌دهد در این سال خشک، بخش کشاورزی با خسارت ۴۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سال خشکی را پشت سر می‌گذاریم. بارش‌ها در سال آبی جاری بسیار کم است و این قطعا بر میزان تولیدات محصولات بخش کشاورزی اثرگذار است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تا بیستم اردیبهشت‌ماه امسال، ۱۴۲ میلی‌متر بارندگی در کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد کاهش یافته است. افت بارش‌ها به کم شدن حدود ۲۰ درصدی ذخیره آب در مخازن سدهای کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل و خالی ماندن حدود ۵۸ درصد کل ظرفیت عملیاتی سدهای مخزنی کشور منتهی شده است.

اردیبهشت سال جاری مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی، با استناد به کاهش شدید ریزش‌های جوی در حوضه‌های اصلی آبریز و اثر آن بر مخازن سدها، بر ضرورت آمادگی برای سازگاری با خشکسالی در بخش‌های مختلف کشور تاکید و آثار و پیامدهای این موضوع را آسیب‌شناسی کرد.

بر اساس این گزارش، تنش آبی در شش استان بیش از مناطق دیگر است. در نیمی از مناطق شش‌گانه آبی کشور، آب ورودی به سدها شدیداً کاهش پیدا کرده است. استان‌های «اصفهان»، «هرمزگان»، «سیستان و بلوچستان»، «اردبیل»، «فارس» «مرکزی» و «خراسان رضوی» از جمله استان‌های در معرض تنش آبی هستند. اتاق بازرگانی ایران نیز در گزارشی، با اشاره به بروز تنش آبی در کشور نسبت به توقف رشد مثبت بخش کشاورزی هشدار داده است.

خسارت ۴۰ هزار میلیاردی خشکسالی

خشکسالی در سال جاری علاوه بر توقف رشد تولید، خسارات جبران‌ناپذیری به بخش کشاورزی وارد می‌کند. خشکسالی باعث می‌شود تمام هزینه‌هایی که کشاورزی برای تهیه بذر، بذرپاشی و آماده‌سازی زمین در مراحله اولیه کاشت انجام می‌دهند، بی‌ثمر باقی بماند. نخستین برآوردها از میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی شوک آور است. پرویز اوسطی - عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی- در این باره گفت: مراکز استان‌های کشور عدد بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از تنش رطوبتی و میزان بارش را اعلام کرده‌اند.

وی افزود: در زمینه بررسی مشکلات عشایر کمیسیون کشاورزی نشستی را داشته است، خشکسالی رخ داده یکی از موارد نادر در ۵۰ سال گذشته است. تغییر اقلیم واقعیتی است که باید آن را بپذیریم. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد معترف است که باید تغییر اقلیم را پذیرفت به این معنا که احتمال ترسالی شدید و خشک‌سالی غیر طبیعی وجود دارد، این موضوع شرایط جدیدی است که باید به درستی مدیریت شود.

نماینده مردم قروه و دهگلان ادامه داد: میزان خسارت خشکسالی در ماه‌های آینده افزایش پیدا می‌کند زیرا افزایش دما را شاهد هستیم. باید اعتبارات کافی برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی تامین و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی از نظر تئوری و علمی به کشاورزانی که نیازمند کمک هستند، مساعدت کنند.

اوسطی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان بخش کشاورزی که در خشکسالی‌ها آسیب پذیر هستند محصولات خود را بیمه نکرده‌اند، گفت: باید برای جبران خسارت کشاورزان از اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور استفاده کرده و دولت باید استمهال و تمدید وام‌های بانکی کشاورزان را اجرایی کند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم سال زراعی آتی پر باران باشد تا کاهش سطح آب پشت سدها جبران شود، عنوان کرد: در شرایط خشکسالی باید مراقب ذخایر گیاهی و جانوری باشیم و این موضوع نیازمند اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی است. افزایش دمای بیش از سطح نرمال احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های کشور را بالا می‌برد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به کاهش میزان بارش باید در زمینه اقدامات سازه‌ای در حوزه آب تجدید نظر کنیم و به سمت آبخیزداری و آبخوان‌داری حرکت کنیم زیرا در شرایط بحرانی کمک کننده است.

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه پتانسیل تبخیر سالانه آب در کشور حدود ۲۰۰۰ میلیمتر است، گفت: به جای ذخیره آب در پشت سدها بهتر است با استفاده از سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری آب‌های موجود را به داخل سفره‌های زیر زمینی نفوذ دهیم تا میزان تبخیر کاهش داده شود.

کاهش ۴۰ درصدی برداشت علوفه

کاهش بارش‌ها فقط آسیب به بخش کشاورزی را به همراه نداشته است. بر اساس اعلام ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، خشکسالی باعث شده که علوفه قابل برداشت در مراتع کشور نسبت به میانگین بلند مدت ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

به گفته وی در سال‌های گذشته چنین کاهشی بی‌سابقه بوده است و این در شرایطی است که حیات وحش و ۷۹ میلیون واحد دامی به این علوفه وابسته هستند. خشکسالی بخش‌های مختلفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که یکی از این بخش‌ها مراتع کشور است که فقر شدیدی را بر اثر این کاهش بارش‌ها تجربه می‌کند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: فقر پوشش گیاهی مراتع اثرات مختلفی را بر خاک، حیات وحش، دام و به تبع آن زندگی دامداران و عشایر می‌گذارد.

کد خبر: 17373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =