فعالیت‌های حوزه سلامت مانع‌زدایی شود

با نواخته شدن زنگ انتخابات ریاست‌جمهوری، هر چهار سال یکبار، ‌انتظارات جدیدی در اذهان عمومی و به‌ویژه سکانداران حرف و مشاغل و ‌متولیان اصناف و گروه‌های حرفه‌ای، نقش می‌بندد و فرصتی فراهم می‌شود تا ‌فعالان جامعه با تمرکز بر مسائل و چالش‌های عرصه فعالیت خویش، انتظار ‌برنامه‌ریزی مناسب برای ایجاد تسهیل در امور خود را از رئیس‌جمهور آینده ‌داشته باشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، حوزه درمان و سلامت از جمله نیازهای اساسی افراد جامعه به ‌شمار رفته و دسترسی آسان به خدمات درمانی، ارتقاء سطح سلامت و رفع ‌موانع و مشکلات حوزه درمان همواره از مهمترین مطالبات مردم و فعالان ‌این عرصه است که با شعله‌ور شدن تنور انتخابات این خواسته و مطالبات ‌داغ‌تر شده و محل مناقشات قرار می‌گیرد.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران:‌

پوشش بیمه و واقعی‌سازی قیمت‌ها؛ علاج کمبود دارو

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، گسترش چتر بیمه داروها در کنار ‌واقعی‌سازی قیمت‌ها را مهمترین خواسته و نیاز عرصه دارویی کشور برشمرد ‌که اجرای آن موجب توقف قاچاق معکوس این اقلام در کشور می‌شود. ‌

دکتر سیدعلی فاطمی با بیان اینکه در حوزه شغلی ما مهمترین انتظار این ‌است که شفافیت و واقعی‌سازی در حوزه دارو اتفاق افتد، افزود: «شفافیت ‌تعریف مشخصی دارد. باید همه قوانین و تصمیمات در فضایی که همه ‌ذی‌نفعان حضور دارند، انجام شود.»

وی اظهار کرد: «در بحث واقعی‌سازی نیز مهمترین بحثی که وجود دارد، ‌واقعی بودن قیمت ارز است. هنگامی که بین ارز ترجیحی (نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ ‌تومان) و ارز نیمایی، اختلاف زیادی وجود دارد و ارز نیمایی چهار تا پنج ‌برابر گران‌تر است، زمینه ایجاد رانت در سیستم دارویی فراهم می‌شود.»

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: «در کشور ما هزینه زیادی برای ‌تأمین دارو پرداخت می‌شود. این در حالی است که همچنان کمبود دارویی ‌وجود دارد. یکی از عمده‌ترین دلایل این کمبود، ناشی از عدم تأمین به موقع ‌دارو با توجه به مسائل تخصیص ارز و گشایش اعتبار برای واردات آن است که ‌مشکلات زیادی را برای واردکننده‌ها و تولیدکننده‌های دارویی برای تأمین ‌مواد اولیه ایجاد کرده است.» ‌

فاطمی تصریح کرد: «مسأله بعدی، دونرخی بودن قیمت ارز و غیرواقعی ‌بودن قیمت دارو است که بحث قاچاق معکوس دارویی را ایجاد کرده است. ‌هنگامی که دارو با پوشش حمایت یارانه‌ای و با قیمت ارزان در اختیار عموم ‌قرار می‌گیرد، روزی که وارد کشور می‌شود، می‌تواند فردا از کشور خارج ‌شود و ارزی را که دولت برای واردات این دارو اختصاص داده به ‌دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد.»

وی با اشاره به تعیین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ادامه داد: «طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ ‌جهش ظاهری مصرف دارو در کشور ایجاد شد؛ به گونه‌ای که توزیع دارو ‌در سال ۹۹ و مقایسه آن با سال ۹۷ نشان می‌دهد که مصرف دارو بیش از ‌۳۰ درصد افزایش یافته که مصرف واقعی نیست و این افزایش مربوط به ‌داروهایی است که توسط واردکنندگان و تولیدکنندگان ایران خریداری شده، ‌اما به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده و بخش عمده آن از کشور خارج شده ‌است.»

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد:‌ «این در حالی است که جمعیت ‌کشور در این دو سال به طور قابل‌ ملاحظه افزایش نیافته و حتی برخلاف ‌تصور با شیوع کرونا نیز مصرف دارو بیشتر نشده است. حتی می‌توان گفت، ‌در مواردی شیوع کرونا کاهش مصرف دارو را در پی داشته؛ زیرا در ‌این مدت، خوشبختانه بیماری‌های فصلی و عفونی ناشی از سرماخوردگی و ‌آنفولانزا بسیار کاهش یافته و داروهای طیف سرماخوردگی روی دست ‌داروخانه‌ها مانده است. در این میان، آمارها حاکی از افزایش مصرف داروست که ‌بخش عمده آن به مسأله قاچاق دارو به خارج از کشور بازمی‌گردد.»

فاطمی با بیان اینکه از دولت آینده انتظار داریم که در حوزه دارو، واقعی‌سازی قیمت‌ها انجام شود، اظهار کرد: «پیشنهاد این است که به جای تخصیص ‌ارز برای واردات دارو که می‌تواند زمینه‌های ایجاد مفسده را فراهم کند، ‌اقداماتی مانند کاهش مالیات تولیدکننده‌ها پی‌ریزی شود.»

وی گفت: «چنانچه مالیات «زنجیره تأمین دارو»، اعم از واردکننده، تولیدکننده و عرضه‌کننده، کاهش یابد، دارو با قیمت کمتری به دست مردم ‌می‌رسد؛ اما متأسفانه مالیات‌ها کمتر نمی‌شود.»

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، تصریح کرد:‌ «همچنین انتظار این است ‌که یارانه‌ای که اکنون تحت عنوان ارز ترجیحی برای داروها پرداخت ‌می‌شود، به طور مستقیم در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد تا آن‌ها ‌بتوانند داروها را با قیمت ارزان در اختیار بیمه‌شدگان و افراد واقعی نیازمند ‌دارو قرار دهند.»

فاطمی با تأکید بر اینکه پوشش بیمه دارو برای جلوگیری از قاچاق معکوس، ‌کافی نیست، ادامه داد: «در کنار این پوشش بیمه، قیمت داروها نیز باید واقعی ‌شود. برای مثال در حال حاضر داروی انسولین از پوشش ۹۰ درصدی بیمه ‌برخوردار است و انسولین قلمی به قیمت ۳ هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار دارد. این مسأله باعث شده تا این دارو در بازار آزاد و با ‌۳۰ برابر قیمت دولتی به فروش رسد.»

وی افزود: «بحث دیگر این است که ممکن است این دارو در زنجیره واردکننده، توزیع‌کننده و داروخانه به بیرون درز کند و وارد بازار آزاد شود که ‌در نهایت منجر به کاهش انسولین در بازار می‌شود و این کمبود را مردم ‌بیشتر احساس می‌کنند.»

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: «از این‌رو هم باید قیمت ‌داروها واقعی و همچنین چتر بیمه داروها گسترده‌تر شود تا پرداخت آن از جیب ‌مردم کاهش یابد. در کشورهای پیشرفته مانند انگلستان و آمریکا، داروها از ‌پوشش بیمه برخوردار است؛ اما قیمت این اقلام واقعی است و یارانه آن در ‌اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌گیرد. ‌»

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران:‌

نظارت بر کیفیت کالاهای پزشکی افزایش یابد

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران، دسترسی متخصصان ارتوپدی به ‌تجهیزات این رشته را با وجود تحریم‌های ظالمانه و کمبود ارز مناسب ‌دانست؛ اما انتظار او از رئیس‌جمهور آینده نظارت بیشتر بر عرضه این ‌محصولات است تا جلوی سوءاستفاده عده‌ای سودجود که کالاهای چینی را به ‌نام محصولات ایرانی به فروش می‌رسانند، گرفته شود. ‌

دکتر محمد رازی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید از رجال سیاسی و سابقه ‌مدیریت امور اجتماعی، سیاسی و مدیریتی دارا باشد، افزود: «فردی که در ‌مسند رئیس‌جمهوری قرار می‌گیرد، باید پله‌پله این مسیر را طی کرده باشد تا ‌در تمامی زمینه‌ها هوشمندانه رفتار کند.»

وی از منظر اجتماعی، برقراری عدالت اجتماعی را مهمترین اصل تعیین‌کننده برای ایجاد رضایتمندی عمومی برشمرد و گفت: «رئیس‌جمهور باید ‌حکم پدر را داشته باشد و تلاش کند تا نیازهای افراد جامعه در زمینه‌های ‌درمان، آموزش و پرورش، مسکن، اشتغال و سایر وجوه زندگی به درستی ‌تأمین شود.»

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینکه یک رئیس‌جمهور باید ‌خادم ملت باشد، اظهار کرد: «برخورداری از این بینش لازمه ویژگی یک ‌رئیس‌جمهور است تا به صورت خستگی‌ناپذیر بتواند در مقابل مشکلات ‌مقاومت کرده و از عهده امور برآید.»

رازی افزود:‌ «به طور حتم در این مسیر، استفاده از خرد جمعی می‌تواند ‌راهگشای امور باشد و انتظار می‌رود تا نخبگان جامعه سهم مؤثری در ‌مدیریت امور و ارائه مشاوره در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها داشته ‌باشند.»

وی یکی از مهمترین مسائل جامعه را موضوع مهاجرت نخبگان و فرار ‌مغزها برشمرد و ادامه داد: «در سال‌های اخیر پدیده مهاجرت، منجر به از ‌دست رفتن سرمایه‌های انسانی در کشور شده است. بی‌شک گسترش عدالت ‌اجتماعی می‌تواند مانع این رخداد شود؛ به‌ویژه اینکه در کشور برای رشد و ‌بالندگی افراد جامعه از مقطع تحصیلات ابتدایی تا پایان دوره دانشگاهی، هم ‌والدین و نیز نظام آموزش و پرورش، متحمل هزینه‌های گزافی می‌شوند و ‌درست در مرحله‌ای که نوبت بهره‌مندی از نسل متخصص می‌رسد، کشور را ‌ترک می‌کنند؛ آن‌هم در شرایطی که جمعیت جامعه به سمت سالمندی می‌رود.»

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران تصریح کرد: «بی‌شک این یک پدیده ‌استعماری است. استعمار نوین بی‌آنکه نیاز به مداخله اسلحه داشته باشد، ‌دسترنج کشورها را به یغما می‌برد و از رئیس‌جمهور آینده انتظار می‌رود تا ‌برای مقابله با این پدیده به طور جد چاره‌جویی کند.»

رازی گفت: «متأسفانه در سال‌های اخیر پدیده مهاجرت دامن پزشکان را نیز ‌دربر گرفته است. در کشور آلمان وقتی کسی پزشک می‌شود یا مدرک ‌(PHD) مهندسی دریافت می‌کند، در پاسپورت او عنوان شغلی او درج می‌شود؛ زیرا ‌جوامع پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که از نخبگان خود نگهداری کنند و ‌میزان درآمد این افراد نیز قابل ملاحظه است.»

وی با بیان اینکه در کشور دسترسی به تجهیزات ارتوپدی با وجود تحریم‌ها و کمبود ‌ارز، مناسب است، افزود: «واردات تجهیزات پزشکی با هر سختی توسط شرکت‌های خصوصی و با تخصیص ارز از سوی دولت، انجام ‌می‌شود. همچنین تجهیزاتی نیز در داخل کشور تولید می‌شود؛ اما بعضاً ‌مشاهده می‌شود که برخی تولیدکننده‌ها، اجناس چینی را وارد کرده و به ‌عنوان تولید داخل به فروش می‌رسانند و سود سرشاری را نصیب خود ‌می‌کنند. این مسأله نیز نیاز به ساماندهی دارد و از رئیس‌جمهور آینده انتظار ‌می‌رود نظارت بیشتری جهت ممانعت از این سودجویی‌ها به عمل آورد.»

گزارش از: سلاله صدرایی، روزنامه نگار

کد خبر: 17781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =