کارگران از دولت آینده چه می‌خواهند؟

یک کارشناس حوزه کار درباره انتظارات جامعه کارگری از دولت آینده گفت: انتظار از رییس جمهور و دولت آینده این است که به شرایط کارگران در جامعه اشراف کامل داشته باشند و علاوه بر تسلط به قانون، الزام به اجرای قانون کار در راستای احقاق حقوق جامعه کارگران را در دستور کار داشته باشد.

رجبعلی شهسواری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهارکرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات جامعه کارگری که دهه‌ها است در ارتباط با این بخش از جامعه اجرا شده و بازرترین حقوق یک فرد شاغل در آن دیده نشده، موضوع قراردادهای کار موقت و کوتاه‌مدت است.

وی افزود: نگاه به این موضوع که بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار کارگران به صورت موقت و کوتاه‌مدت منعقد می‌شود این نکته را نشان می‌دهد که جامعه کارگران به عنوان یکی از بزرگترین اقشار جامعه، از ساده‌ترین حقوق خود در ارتباط با قرارداد کار برخوردار نیستند.

کارگران امنیت شغلی ندارند 

این فعال کارگری در ارتباط با موضوع امنیت شغلی گفت: زمانی که بخش بزرگی از کارگران در قالب اکثریت آنان از مزایای یک قرارداد کار مطمئن استفاه نمی‌کنند در واقع موضوع داشتن امنیت شغلی برای آنان منتفی است و نداشتن امنیت شغلی برای کارگران، آسیب‌های فروانی را در سطح جامعه موجب می‌شود.

وی افزود: نکته دیگری که باعث از بین رفتن حقوق کارگران شده این است که سنوات کارگران در بسیاری از موسسات، شرکت‌ها و نهادهای کارفرمایی، بصورت سالانه پرداخت شده و در واقع با کارگران تسویه کرده و در زمان اتمام کار یا اعلام عدم نیاز براحتی کارگران را کنار می گذارند و در طولانی مدت این عمل به نفع کارگر نخواهد بود.

این فعال کارگری ادامه داد: موضوع دیگری که در قالب درخواست‌‍های کارگران از دولت آینده می‌توان مطرح کرد، بحث عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای بسیاری از کارگران در بنگاه‌های تولیدی و خدماتی است که نیازمند رسیدگی و ساماندهی است.

سوابق و مزایای شغلی در پرداختی کارگران منظور نمی‌شود

رئیس سابق اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور  ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌هایی که متوجه کارگران در سطح جامعه می‌شود، دریافتی‌های آن‌ها بدون در نظر گرفتن سوابق شغلی‌شان است که در بسیاری از کارگاه‌ها در حال اجرا بوده و عدم نظارت‌ کافی در این زمینه، متضرر شدن کارگران را موجب شده است. حتی در این ارتباط در بسیاری از موارد دیده شده که نهادهایی که مدافع حقوق کارگران هستند، این مهم را آنگونه که باید رعایت نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: باید این نکته را در نظر داشت که کارگران با سابقه کار باید با اضافه شدن سمت، پایه و گروه و دیگر مزایای شغلی از شرایط قانونی در استفاده از شرایط کاری بهره مند شود که البته بخش مهمی از این الزامات قانونی در حق کارگران نادیده گرفته می‌شود و بسیاری از کارگران دارای قراردادهای کوتاه‌مدت یک یا سه ماه هستند.

انتظار اولویت بخشی به امنیت شغلی کارگران در دولت آینده

این کارشناس حوزه کار افزود: امنیت شغلی و مزایای واقعی کارگران از اولویت‌های مورد نظر کارگران است و انتظار کارگران در ارتباط با این موضوعات، اجرای آن و اولویت‌بخشی به آن در سیاست‌گذاری‌ها است.

وی بیان کرد: البته یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد درخواست کارگران از دولت سیزدهم، اجرای کامل قانون کار در راستای برآوردن انتظارات کارگران و همچنین سیاست‌گذاری در مسیر تامین یا ساخت مسکن برای کارگران است.

کد خبر: 18109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =