دست رَد به واکسیناسیون سینماگران

اگرچه چندی پیش خبر تزریق واکسن هنرمندان خارج از جدول زمانبندی، با انتقادات شدید در شبکه های اجتماعی مواجه شد اما دیروز  رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان سینما از همکاری نکردن وزارت بهداشت در زمینه واکسیناسیون هنرمندان فعال در حوزه سینما خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، در اسفند ماه سال گذشته، انتشار نامه سازمان نظام پزشکی خطاب به مسئولان ارشد وزارت بهداشت برای در اولویت گذاشتن هنرمندان در صف دریافت واکسن خبرساز شد و بازتاب‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. در نامه حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی خطاب به کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده بود با توجه به این که برنامه‌سازان سینمایی، تلویزیونی و بازیگران، مثل کادر درمان، در «جهاد نگهداشت مردم در خانه» نقش داشتند، جزو «پرریسک‌ترین» گروه‌ها هستند  وباید در اولویت واکسیناسیون هنرمندان همپای کادر درمان قرار بگیرند. این نامه در کنار انتشار ویدیویی با عنوان «واکسن‌زدن سیدشهاب‌الدین حسینی» در فضای مجازی موجب شد تا هنرمندان مورد حملات اقشار مختلف مردم قرار گرفتند. شدت و حجم انتقادها چنان زیاد و پردامنه بود که دکتر حسین کرمان‌پور را واداشت ساعاتی پس از انتشار نامه‌اش توضیح بیشتری داده و به کنایه بنویسد که «تعجب می‌کنم از مردمی که تا هنرمندی می‌میرد، غمگسار می‌شوند و تا کسی می‌گوید در نظر باشند تا نمیرند، ناسزایش می‌گویند»! او همچنین اعلام کرد که از نامه‌اش برداشت اشتباهی صورت گرفت و هرگز منظورش این نبوده که هنرمندان و بازیگران در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار بگیرند.

با این حال اوایل خرداد که تب و تاب زودتر واکسن زدن آغاز شد، پیرو خبر واکسیناسیون ۳۰۰۰ نفر از پرسنل صدا و سیما،  برای بار دوم موضوع واکسیناسیون هنرمندان سینما مطرح شد و غلامرضا موسوی، رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان، از رایزنی برای افزوده شدن افراد فعال در پروژه‌های سینمایی در فهرست اولویت‌های دریافت واکسن هنرمندان خبر داد و حتی  تعدادی از تهیه‌کنندگان از جمله رضا جودی، تهیه‌کننده سریال لیسانسه‌ها و مسلم آقاجان‌زاده اعلام کردند که بازیگران سریال‌های تلویزیون و سینما و حتی شبکه خانگی هم مشمول سهمیه خارج از نوبت واکسن کرونا شده‌اند. آنها اعلام کردند که انجمن تهیه‌کنندگان سینما با ارسال نامه‌ای به تهیه‌کنندگان خواهان ارسال اسامی بازیگران پروژه‌ها برای دریافت واکسن شده‌اند.

فرشته طائرپور نیز در حمایت از واکسن زدن هنرمندان گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ پروژه سینمایی، نمایش خانگی و تلویزیونی در حال تولید هستند که میانگین تعداد عوامل فعال در آنها به ۴۰ نفر می رسد؛ به عبارتی دیگر حدود ۲۰۰۰ نفر از هنرمندان و متخصصان صنعت فیلمسازی و تصویرسازی، فعلا در شرایط نگران کننده ای مشغول به کار هستند که وضعیت شان مستلزم توجه جدی است. در میان این عوامل، بازیگران امکان استفاده از ماسک را حین بازی ندارند و تماس نزدیک آنان با گریمور، تیم فیلمبرداری و صدابرداری، مسئول لباس، نیروهای تدارکات و... عملا می تواند میزان خطر انتقال ویروس را در جمع و سپس به فضاهای خارج از محیط کار افزایش دهد؛ همین وضعیت در استودیوهای صدا و موسیقی و تدوین نیز برای دوبلورها و خواننده ها، وجود دارد. رئیس صنف تهیه کنندگی «اکت» گفت: فکر می کنم وقت آن رسیده که با توجه به واکسینه شدن کادر درمانی و انجام تدریجی واکسیناسیون رده های مختلف از مشاغل پرخطر و سالمندان و همچنین بهبود در روند تامین واکسن های مورد نیاز(خارجی و داخلی)، مسئولان ذیربط در وزارت بهداشت و ستاد کرونا، با نگاهی ویژه به هنرمندان و عوامل پروژه های در حال تولید، این جمع محدود را در تعامل با خانه سینما شناسایی کرده و بی اعتنا به سن عوامل، آنان  را در شمار گروه های پرخطر، مشمول اولویت برای دریافت واکسن قرار دهند.

اما خبرهای روز گذشته حکایت از آن داشت که ظاهراً وزارت بهداشت در زمینه واکسیناسیون هنرمندان و سینماگران همکاری نکرده است. غلامرضا موسوی رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون هنرمندان در برابر ویروس کرونا می گوید: در حال حاضر ۲ گروه از همکارانمان هستند که یک گروه جلوی دوربین هستند و کسانی که پشت دوربین فعالیت می‌کنند، کسانی که جلوی دوربین قرار دارند طبیعتاً نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند. ما تلاش کردیم تا حداقل هنرمندان جلوی دوربین واکسینه شوند تا دیگر شاهد ابتلای این عزیزان به ویروس کرونا نباشیم و تولیدات نیز چه در حوزه سینما، سریال و شبکه نمایش خانگی متوقف نشود، اما متاسفانه وزارت بهداشت در این زمینه همراهی لازم را نداشت. رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان تاکید کرد: حتی برای هنرمندانی که بیماری زمینه‌ای نیز دارند متاسفانه هیچ‌گونه امکاناتی برای واکسینه شدن آن‌ها از سوی وزارت بهداشت فراهم نشده است، برخی از همکاران ما تنها بر اساس شرایط سنی توانسته‌اند واکسینه شوند، یعنی دوستانی که بالای ۷۰ سال سن داشته‌اند. بنابراین هیچ امکانی برای واکسیناسیون هنرمندان وجود نداشته و متاسفانه این بی‌برنامگی وزارت بهداشت اهالی سینما را رنج داده است. موسوی در پایان گفت: سینماگران در زمان تولید فیلم‌ها، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند اما جلوی دوربین نمی‌توان از ویروس کرونا مقابله کرد. این امکان وجود دارد که یک نفر ناقل ویروس کرونا باشد و این بیماری را نشر دهد.

این در حالی ست که  منتقدان به این موضوع معتقدند در شرایطی که هنوز بسیاری از افرادی که بیماری خاص دارند، واکسن دریافت نکرده‌اند چرا صدا و سیما و انجمن تهیه‌کنندگان سینما که نگران سلامتی پرسنل و بازیگران‌شان هستند با هزینه شخصی اقدام به خرید واکسن نمی کنند و  با وجود اینکه جدول زمان‌بندی در اختیار عموم قرار گرفته است و هر کسی می تواند با توجه به سن و سال و شرایطی که دارد، زمان دریافت واکسنش را ببینند بازهم خواهان استفاده از سهمیه رایگان عموم مردم خارج از جدول زمانبندی هستند.

کد خبر: 18542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =