برگزاری پویشِ «سهمِ تأمین در حمایت از تولیدِ داخلی»

یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های وابسته به سازمان‌تامین‌اجتماعی، شرکت بازرگانی بین‌المللی بوده که بیش از ۳۰ سال فعالیت داشته اما سال‌های اخیر به دلیل تغییرات مدیریتی بسیار که در بیشتر مواقع با سرپرست اداره شده، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است.

فعالیت‌های این شرکت در حوزه‌هایی چون پتروشیمی، واردات خودرو، تجهیزات پزشکی و مانند آن روزهای سخت و آسانی را پشت سر گذاشته است و این موضوع بیشتر برای حوزه‌هایی قابل درک بود که با درمان و سلامت سر و کار داشتند؛ قسمتی که برای سازمان بزرگ تامین‌اجتماعی بسیار حائز اهمیت بود. حال یکسالی از اقدامات مدیریت جدید این شرکت می‌گذرد؛ بر آن شدیم ۳۶۵ روز را همگام با مدیرعامل جوان و اقتصادی این شرکت تورقی کرده و چالش‌هایی که از بدو ورود به مجموعه با آن روبرو بود، مکتوب کنیم. روندی که این مجموعه طی کرد و تا به اینجای کار توانست حس اعتمادی که سال‌ها از بین رفته بود را برگرداند و بازویی قدَر برای سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه سلامت و درمان و ... باشد.

بهروز جمالی، مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی با حمایت مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره سازمان توانست با تکیه بر نیروی کار متخصص، پس از بحران‎زدایی؛ با برگرداندن ثبات به مجموعه، فضای همدلی ایجاد کند.

آمادگی کامل اجرای برنامه‌های سازمان تامین‌اجتماعی

مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‌المللی سازمان تامین‌اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه یک‌سالی که مدیریت این مجموعه را بر عهده گرفته روزهای سخت و شیرینی را پشت سر گذاشته است؛ اظهار کرد: در شرایطی مسوولیت شرکت به من سپرده شده بود، که مشکلات عدیده‌ای داشت. در آن زمان از کلمه «ویرانه‌» از این شرکت نام می‌برند؛ اما حال با گذشت یکسال، می‌توان نامش را «اسب زین شده» گذاشت. با همکاری همه مجموعه و حمایت سازمان تامین‌اجتماعی، شرکت به شرایط ثابتی رسیده است. اکثر مشکلات را پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر کاملا برای برنامه‌هایی که سازمان و مدیران آن برای این مجموعه تعریف کنند، آمادگی کامل داریم.

بهروز جمالی با بیان اینکه گام‌های بزرگی در یکسال اخیر توسط مجموعه برداشته شده است، بیان داشت: در ابتدای ورود به شرکت، بزرگترین مشکلی که با آن مواجه شدیم؛ نبودن ماموریت و پروژه و رابطه کاری شرکت با بیرون بود.  حس بی‌اعتمادی از سوی سازمان بر مجموعه حاکم بود که می‌توان به جرات گفت این مجموعه وجود خارجی ندارد. با این وجود، مدیران اسبق زحمات زیادی برای زنده نگه داشتن آن کشیده بودند.

برگرداندن بیش از ۱۳ پروژه تکلیفی به شرکت

وی با بیان اینکه تلاش کردیم مدیران سازمان را متقاعد کنیم پروژه های تکلیفی به این شرکت بازگردانده شود، بیان داشت: ۱۳ پروژه به شرکت برگردانده شد و ما توانستیم ۱۱ پروژه آن را در ظرف ۸ ماه عملیاتی کنیم. میانگین تعداد پروژه‌های انجام شده در سال در این شرکت ۶ الی ۷ پروژه بوده است اما ما توانستیم ۱۱ مرکز درمانی را با کیفیتی مناسب و با هزینه‌ای کمتر از بودجه برآوردی تجهیز کنیم.

وی با بیان اینکه اوایل حضورش با حجم عظیمی از کالاهای متروک شده در انبار شرکت روبرو شده ود، اضافه کرد: کالاهایی که خریداری و متروک شده بود، قابلیت استفاده را داشت اما هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شد. با جلساتی که با معاونت درمان، معاونت حقوقی و همچنین معاونت مالی سازمان داشتیم تصمیم بر این شد با همکاری معاونت درمان، لیست اقلام را تهیه کرده و به درمانگاه‌های ملکی معرفی کنیم و آنهایی را که قابلیت استفاده دارند، را به آن مکان‌ها ارسال کنیم.

جمالی ادامه داد: با تعریف یک تیم ویژه، براساس ارزیابی مجدد کالاها، اقلام قابل استفاده را در چهار نوبت بر اساس یک فراخوان برای مراکز ملکی سازمان که نیازمند بودند، ارسال کرده تا مورد استفاده قرار بگیرد. با این اقدام از مجموعه سوله‌هایی که در اختیار مجموعه بود، یک سوله در راستای استفاده مفید مراکز درمانی خالی شد و در اختیار سازمان تامین‌اجتماعی قرار گرفت.

برگزاری پویشِ «سهمِ تأمین در حمایت از تولیدِ داخلی»

بستن دفتر بدهی‌های معوقه و پرونده‌های حقوقی

مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‌المللی از فرآیندهای فراموش شده در شرکت گفت و ادامه داد: کمیسیون‌ها، کمیته‌ها و مراکز تصمیم‌گیری را به مجموعه بازگرداندیم. آنها را فعال کرده و حتی کمیته‌هایی مانند کمیته انضباطی که نیاز به مجوز داشتند با گرفتن مجوزها دوباره مورد استفاده قرار دادیم و اکنون می‌توان گفت یک خردجمعی بر شرکت حاکم است.

جمالی با بیان اینکه در زمان شروع به فعالیت دوباره، بیش از ۱۵۰ مورد بدهی معوقه در مجموعه وجود داشت، افزود: این بدهی‌ها آرامش را از مدیرعامل سازمان، اعضای هیئت مدیره، وزیر و ... گرفته بود. مشکلاتی که چندین سال بود حل نشده باقی مانده بود. ضمن گرفتن مجوزات لازم، تصمیم بر این شد یکبار برای همیشه این مشکل حل شود. ضمن پرداخت بدهی‌ها، ضمانت‌نامه‌هایی که سال‌ها در شرکت خاک می‌خوردند و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری نمی‌شد و شرکت‌های تامین‌کننده بابت آن‌ها هزینه‌های گزافی پرداخت می‌کردند و همچنین تجهیزات در مراکز جهت اختلافات شرکت و تامین‌کنندگان نصب و راه‌اندازی نشده بودند، با طی کردن فرآیندهای قانونی، آزاد شدند. ارتباط بین شرکت و تامین‌کننده‌گان دوباره آغاز شد. پرونده‌هایی وجود داشت که بلاتکلیف مانده بودند. ارتباط میان شرکت و تامین‌کننده‌ها و مراکز به جرات می‌توان گفت قطع شده بود. با نشست‌های فراوان، مشکلات را حل کرده و کالاها و  اقلامی که درگیر این موضوعات بودند به مراکز مورد نظر فرستاده شد و مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پرونده‌های حقوقی عدیده‌ای در شرکت وجود داشت، افزود: بسیاری از این پرونده‌ها با همت همکاران و استفاده از ظرفیت‌های موجود حل و فصل شد. واحد حقوقی شرکت تقویت شد و توانستیم با تیمی قوی از حالت منفعل بودن آن را خارج کرده و تصمیم‌گیری کنیم. مواردی که نیاز بود، حق را طلب کنیم؛ اظهارنامه فرستادیم؛ اقدام کردیم و اکنون در وضعیت رضایت‌بخشی قرار داریم.

وی در ادامه از رفع تعهد نشدن تعهدات ارزی در بانک‌ها سخن گفت و افزود: این موضوع معضل بزرگی برای واردات شرکت بود که با تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان این مشکل نیز مرتفع شد.

رهاسازی کالاهای در گمرک مانده

جمالی از کالاهای در گمرک مانده این شرکت از سال‌های ۹۵_۹۶ خبر داد و بیان داشت: کالاهای بسیار ارزشمندی که در حال حاضر نه تنها امکان واردات آن وجود ندارد، بلکه خود شرکت سازنده در کشور اصلی تولید نمی‌کند و تولید آن در چین صورت می‌گیرد. کالاهایی نایاب که سال‌ها در گمرکات مانده بودند و در شرف تحویل به املاک تملیکی بود و اگر مسولیتش را نمی‌پذیرفتیم، از عهده شرکت خارج می‌شد.

وی ادامه داد: اقدام جدی برای خروج آن‌ها از گمرک صورت نگرفته بود. اهمیت این موضوع دیده نشد و کسی مسوولیت آن را نپذیرفت. شاید جالب باشد بدانید شرکت کارت بازرگانی نداشت و عضویت شرکت در سامانه‌های مورد نیاز جهت فعالیت‌های بازرگانی فعال نبود.

بهروز جمالی افزود: این ماموریت را روابط عمومی بر عهده گرفته و به بهترین شکل ممکن انجام شد شرکت توانست این کالاها را برگردانده و اکنون در مراکز درمانی سازمان استفاده می شوند.  که دستاوردی بزرگ در یکسال اخیر بود.

ارتباط مجدد با ذی‌نفعان و امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف

وی تاکید کرد: عضویت ما در تمامی سامانه‌های بازرگانی در حال حاضر فعال است. کارت بازرگانی شرکت گرفته شده و زمینه فعالیت‌ها تعریف شده است. در اتاق‌های بازرگانی مختلف عضو هستیم که این قابلیت را به ما می‌دهد از شرکت‌ها استعلام بگیریم. در جریان مسائل اقتصادی که شکل می‌گیرد و می‌تواند منافع سازمان را برآورده کند، قرار بگیریم. تمام فعالیت‌های اقتصادی ما با شفافیت کامل انجام شده است. تفاهم‌نامه‌های مختلفی امضا شده است. با گروه‌ها و مجموعه‌های مختلف درون سازمانی و برون سازمانی مانند مناطق آزاد وارد مذاکره شده‌ایم. کمک بزرگی به ما در بحث صادرات و واردات است تا قویتر باشیم و بتوانیم از تعرفه‌های بهتری استفاده کنیم. این یک نیاز و ضرورت است که بتوانیم هزینه‌هایمان را کم کرده و همچنین رقابت ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: شرکت فاقد روابط با ذی‌نفعان بود. یکی از ذی‌نفعان ما سازمان تامین اجتماعی است. سازمانی که مدیرانش به ما اعتماد نداشتند. این اعتماد را برگرداندیم. مراکز ملکی به ما اعتماد نداشتند. به تعهدات در گذشته عمل نشده بود. تا آنجایی که توانستیم مشکلات را حل کردیم. به جرات می‌توان گفت به جایی رسیده‌ایم که مراکز خودشان پیگیر سفارش و خرید از ما هستند. کیفیت، سرعت، کمیت، رعایت ضوابط و هزینه تمام‌شده پایین‌تر، در دستور کار ما بود و این موضوعی بود که ذی‌نفعان ما از آن استقبال می‌کردند. وقتی فعالیت شما تعریف نشده باشد و روابط شرکتتان مشخص نشده باشد، قاعدتا شما فعالیت بازرگانی نخواهید داشت. وقتی صادق باشیم  و در انجام کارها شفافیت داشته باشیم بدنبال آن، ذی‌نفعان روابط بهتری با ما خواهند داشت و عملکرد و ارائه خدمات بهتر و بیشتر آسان‌تر خواهد شد.

استفاده از نیروی باکیفیت و متخصص

جمالی با تاکید بر اینکه هر مجموعه‌ای در کنار مدیران، نیاز به کارکنان باکیفیت و متخصص دارد، بیان کرد: به کارکنانی نیاز داشتیم که علاوه بر تخصص در سرجای خود قرار گرفته باشند. در این صورت است که منافع آن مجموعه تامین می‌شود. مجموعه ما، با این بحران مواجه بود. کارکنان در سرجای تخصصی خود نبودند و این مسئله از کیفیت کارهایی که باید ارائه می‌شد، کم می‌کرد. کمیته‌ای تشکیل شد، تعدیل نیرو صورت گرفت و جابجایی‌ها انجام شد. آموزش‌ها صورت گرفت.ارتقاء پرسنل در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه به آن تیم قوی که مد نظرمان بود، دست پیدا کردیم. شایسته‌سالاری در اولویت کار ما بود و خوشبختانه به نتیجه‌ای که مد نظر بود، دست پیدا کردیم.

بازویی قوی برای سازمان تامین‌اجتماعی

وی ادامه داد: اقداماتی که در یکسال اخیر انجام شد از نظر کیفی مطلوب بود. می‌توان به جرات گفت گام‌های بزرگی را می‌توانیم برداریم که دیگر سربار تامین‌اجتماعی نباشیم. در حال حاضر ما می‌توانیم ادعا کنیم یک بازو برای سازمان هستیم که می‌تواند اهداف بلندی را به نتیجه برساند.

جمالی از پروژه‌های انجام شده این مجموعه در سال ۹۹ گفت: به پشتوانه همکاران، علاوه بر پروژه آزاد شهر که شهریور همان سال باید افتتاح می‌شد، پروژه دیر را نیز به سرانجام رساندیم. علی‌رغم فراز و نشیب‌ها و مشکلاتی که بود، همکاران از جان مایه گذاشتند. ۲۴ ساعت شبانه‌روزی کار کردند. با تلاشی مضاعف دو پروژه را زودتر از موعد در هفته دولت به سرانجام رساندیم. پروژه‌های دیگری چون هشترود، عجب شیر، ملکان، آستانه اشرفیه، فشافویه، رباط کریم، گچساران را کاملا تجهیز کرده‌ایم. پروژه‌های دزفول و گچساران را نهایی کردیم و تجهیزات کامل از سمت ما در انبار آن مراکز قرار گرفته، اما هنوز تحویل موقت نشده است. برای دزفول ۱۴۰ کامیون تجهیزات ارسال کردیم. پروژه‌های آبادان و هدایت هنوز به اتمام نرسیده‌اند و البته بیمارستان دزفول نیز هنوز نهایی نشده است و در مراحل پایانی کار خود قرار دارد که در هفته تامین‌اجتماعی تحویل خواهیم داد.

انجام کارهایِ نشدنی

وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «بروید سراغ کارهایی که نمی‌شود تا بشود.». همیشه این جمله را سرمشق خود قرار دادم. ما کار نشدنی زیاد داشتیم. از ابتدا ناامید نبودیم. به سراغ انجام کار رفتیم و خوشبختانه انجام شد. انرژی و وقت اگر گذاشته شود؛ اگر از مسیر نترسیم، به نتیجه مطلوبی که در نظر داریم، خواهیم رسید. وقتی در مراکز حضور پیدا می‌کردیم به ما انگیزه فراوانی تزریق می‌شد. در شهرهایی که از کمترین امکانات برخوردار بودند، قدردانی مردم، انگیزه مجموعه را چندبرابر می‌کرد.

برگزاری پویشِ «سهمِ تأمین در حمایت از تولیدِ داخلی»

مدیر اقتصادیِ غیرسیاسی

جمالی تصریح کرد: معتقدم مدیران اقتصادی، نباید رویکرد سیاسی داشته باشند. مدیر اقتصادی نباید خودش را درگیر سیاست کند. ساختارها هیچ وقت تهی از گروه‌های مختلف نخواهند شد. اگر مدیری بخواهد بیش از اندازه درگیر بازی‌های سیاسی بشود بواسطه آن نخواهد توانست منافع شرکت از بعد اقتصادی را تامین کند و به آن لطمه خواهد زد. فارغ از اینکه چه کسی از صندوق رای بیرون خواهد آمد، من شخصا به عنوان یک مدیر اقتصادی وظیفه دارم در جایگاهی که هستم؛ منافع شرکت، سازمان و منافع ملی را پیش ببرم، کار کنم و تا آخرین روز تصمیم بگیرم. گاهی افرادی را می‌بینم که روزهای آخر یک دولت، بی‌انگیزه می‌شوند و دست از تلاش برمی‌دارند. این کار صحیح نیست و ما باید همیشه ذی‌نفعان خودمان را ببینیم و در نظر داشته باشیم. چگونه می‌شود یک کار درمانی را ناقص نگه داشت به بهانه اینکه پایان آن دوره مدیریتی است؛ نباید با جان مردم بازی کرد. و باید همیشه نسبت به مسئولیت اجتماعی که بر عهده داریم، متعهد باشیم.

وی تاکید کرد: تا روزی که اینجا توفیق خدمت داشته باشم کار خواهم کرد. ما سربازیم. سرباز وظیفه دارد تا لحظه آخر نگهبانی و حراست کند، تا زمانی که نیرویی دیگر جایگزینش شود.

تاثیرِ تحریم‌ها

جمالی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر روی عملکرد شرکت گفت: نمی‌توان گفت تحریم‌ها بی‌اثر بوده است. قطعا یکسری کالاها هرگز وارد نمی‌شود، یکسری نیز سخت‌تر وارد شده و یکسری نیز با هزینه‌های بالاتر وارد می شود. اما ما تلاش کردیم از ظرفیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد استفاده کنیم. همیشه اولویت خود در خرید را بر روی کالای داخلی گذاشتیم. ما با جان انسان‌ها سرو کار داریم. کیفیت کالاها برای ما خیلی مهم است. اگر کالایی را که لازم داریم، با کیفیت باشد اگر نمونه داخلی داشته باشیم اول و آخر از کالای ایرانی استفاده خواهیم کرد.

پویش«سهم تامین در حمایت از تولید داخلی»

وی ادامه داد: یک پویش را نیز طراحی کرده‌ایم که در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های تولید داخل کشور است. یکسری طرح‌ها و فراخوان‌ها با عنوان «سهم تامین در حمایت از تولید داخلی» آماده کرده‌ایم. هر هفته به شرکت‌های دانش‌بنیان مراجعه و از تولیدات آنها بازدید می‌کنیم. شرکت‌هایی که کالایی دارند و قابل عرضه هستند، به عنوان واسطه بین آنها و سازمان قرار می‌گیریم. بر اساس این فراخوان، آنها خودشان به ما اعلام کنند که چه محصولی دارند و می‌توانند آن را به ما ارائه دهند. علاوه بر اینکه باعث رونق کسب و کار این شرکت‌ها خواهد شد، در کنار ما قرار گرفته و نقشی مهم در سلامت و درمان کشور خواهند داشت. افتخار ما این است در کنار یک شرکت دانش‌بنیان قرار بگیریم و بازار را برایش مهیا و به اشتغال یک کارگر بیشتر کمک کنیم.

جمالی در پایان تصریح کرد: امسال سال ویژه‌ای است. باید با کمک هم، از این شرایط سخت عبور کنیم. اگر از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، بخشی از تحریم‌ها بی‌اثر خواهد شد. در صورت آمادگی سازمان، می‌توانیم کیفیت این محصولات را بسنجیم. اگر درمان، محصولات را تایید کند؛ گامی بزرگ در راستای حمایت از تولیدکنندگان برخواهیم داشت.

برگزاری پویشِ «سهمِ تأمین در حمایت از تولیدِ داخلی»

برگزاری پویشِ «سهمِ تأمین در حمایت از تولیدِ داخلی»

گفت‌وگو: فریبا کرمی، روزنامه‌نگار

کد خبر: 18688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =